Az országos napilapok közszolgálati funkcióinak bemutatása az aktuálpolitikai események kommunikációjának tükrében

Hegyi Barbara
1. Bevezetés

Tanulmányomban a Népszabadság és a Magyar Nemzet közszolgálati szerepvállalását elemzem azon szempontok alapján, amelyek megmutatják, hogy miként vettek részt a választási küzdelem alakításában, mennyire hitelesen és elfogulatlanul számoltak be az aktuálpolitikai eseményekről, és mennyire tükröződött az egyes sajtóorgánumok véleményében valós vagy vélt pártkötődésük.

Az országos napilapok, mint üzleti befektetések, figyelembe veszik „fogyasztóik” preferenciarendszerét és napi szinten igyekeznek olyan széleskörű tájékoztatást nyújtani, ami fenntartja az olvasók érdeklődését, ugyanakkor megfelel a naprakészség és hiteles újságírás kritériumainak is. Az olvasók elvárása továbbá, hogy az aktuális eseményekről kedvenc napilapjukból kapjanak tájékoztatást; és ennek a sajtóorgánumok presztízsük és olvasottságuk fenntartása érdekében csak úgy tudnak megfelelni, ha egyfajta közszolgálati funkciót is felvállalnak: vagyis naprakészen és megbízhatóan tájékoztatnak országos és globális eseményekről, többféle kategóriában.

Választásom azért esett erre a két napilapra, mert a Medián által a 2002-es országgyűlési választások időszakában készített felmérések eredményei alapján
 az egyes napilapok közönségén belül a jobboldali és a baloldali szavazók arányát vizsgálva leginkább a Magyar Nemzet és Népszabadság tűntek „pártosnak”. A vizsgálat ideje alatt a Magyar Nemzet olvasói közül csaknem háromszor annyian szavaztak volna jobboldali pártokra, mint baloldaliakra; míg a Népszabadság esetében a baloldali és liberális szavazók voltak hasonló többségben. „Balliberális” dominancia volt jellemző a Népszava és a Magyar Hírlap esetében is.

A két napilap közszolgálati funkciói közül az aktuálpolitikai eseményekről való tájékoztatást elemzem a 2002-es országgyűlési választások és a 2004-es kormányváltás kapcsán, 3-3 kulcsfontosságú eseményt kiválasztva. Vizsgálatom csak a napilapok aktuálpolitikai eseményekkel kapcsolatos címlapcikkeire és azok folytatására terjed ki, nem vizsgálom az egyes publicisztikákat és más, véleményeket és állásfoglalásokat bemutató írásokat, vezércikkeket.

2. Napilapok aktuálpolitikai eseményekhez való viszonyulása

2. 1. Hipotézis

Feltételezésem az volt, hogy a Népszabadság -olvasói táborának pártpreferencia rendszerét figyelembe véve, de a hiteles újságírás feltételrendszerének megfelelve- a baloldalhoz kapcsolódó politikai eseményekről számol be hangsúlyosabban, a Magyar Nemzet pedig a jobboldali történéseket helyezi beszámolóinak középpontjába. 

A lapok választási szerepének vizsgálatakor kísérletet tettem annak elemzésére is, hogy mennyire kap hangot vélt pártkötődésük és mennyire jellemző a másik oldalra vonatkozó negatív tartalmú információk megjelentetése.
2. 2. A Népszabadság és Magyar Nemzet viszonyulása a 2002-es választási küzdelemhez

Érdekesnek tartottam a Népszabadság és a Magyar Nemzet néhány olyan politikai eseményről való beszámolójának összehasonlítását, amelyek kulcsfontosságúak a választások végeredményének szempontjából.


A 2002-es országgyűlési választások eseményei közül az Orbán- Medgyessy vitáról, a Kossuth téri választási nagygyűlésről, valamint a választások első fordulójának eredményeiről készült beszámolókat emeltem ki.


Az Orbán- Medgyessy vita kapcsán született cikkek mindkét napilapban a vezető hírek közt szerepeltek, az előtte kialakult huzavona éppen aktuális állásáról is címlapon tudósítottak. A Magyar Nemzet felhívta a vitát megelőző napon olvasói figyelmét arra, hogy értesülései szerint
 a szocialisták miniszterelnök-jelöltje a vitával egy időben egy kampányrendezvény vendégeként szerepel, amely a tv2 és a Dáridó nevű műsor szervezői által kerül megrendezésre. Közölték ugyan, hogy ezt a tv2 elnöke cáfolja, Medgyessy bizonytalanságát a vitán való részvétellel kapcsolatban azonban ezzel magyarázták, meg sem említve azt a tényt, hogy Orbán Viktor április 2-án nem ment el a Béke Szállóba Medgyessy meghívására, - amely utóbbit pedig a Népszabadság
 nem mulasztott el közzétenni. Bár ezek nem tulajdoníthatóak egyértelműen a két oldal egymás ellen indított negatív kampányának, megfigyelhető azonban, hogy a két lap ugyanazon eseménnyel kapcsolatban mást hangsúlyozott.


Április 5-én mindkét lap címoldalán, kiemelt helyen tudatták az olvasókkal, hogy mégis lesz Orbán- Medgyessy vita. Amíg azonban a Népszabadság
 Medgyessy vitán való részvételének indoklásából azt emelte ki, hogy a szocialisták miniszterelnök- jelöltje félreteszi büszkeségét, és a nemzet érdekében „lehetőséget kíván adni Orbán Viktornak, hogy megmagyarázza...”, hogy az elmúlt négy évben miért lett rosszabb a helyzete oly sok embernek; addig a Magyar Nemzet úgy értelmezte, hogy Medgyessy döntésének nyilvánvaló oka az, hogy mivel „a közvélemény-kutatások jelentős Fidesz- MDF előnyt regisztráltak, ..., a szocialista jelöltnek fel kell adnia a bújócskát és meg kell jelennie a közgázon.”


Az Orbán- Medgyessy vita állásával kapcsolatos cikkek- bár szinte érezhetően kifejeződött bennük egyfajta „húzás” a megfelelő politikai oldalhoz-, úgy vélem, hitelesen és elfogulatlanul számoltak be az eseményekről.


Az igazi különbség a 2002. április 8-i számokban figyelhető meg. Ezen a napon a napilapok ugyanis nem csak az Orbán- Medgyessy vitáról, hanem a választások első fordulójának eredményéről is tudósítottak. Meglepve olvastam a Magyar Nemzet címlapján a „Vezet a Fidesz- MDF pártlista”
 címet. Mint tudjuk, a megelőző napon, ha valójában csak hajszállal is, de az MSZP vezetett a választáson. Továbbolvasva a beszámolót arra a következtetésre jutottam, hogy a Magyar Nemzet nem várta meg a hivatalos eredmények bejelentését mielőtt lapzártát tartott, így az április 7-én este, a közvélemény-kutatók által közzétett előrejelzésekre támaszkodva tett ilyen bizakodó kijelentéseket. Mint tudjuk, ezek az előrejelzések tévesnek bizonyultak, s mivel ezeken kívül a Magyar Nemzet újságírói nem adtak közre más konkrét adatokat a választási eredményekkel kapcsolatban, nem tudható, hogy annyira hittek-e a várakozásoknak, hogy nem érezték szükségét az előrejelzések tényekkel való alátámasztásának, vagy csak kicsit még hinni akartak a választások eredményének megváltoztathatóságában... Bármelyik is legyen igaz, egy országos napilappal kapcsolatban minimális elvárás az, hogy hitelesen, és naprakészen számoljon be a legfontosabb eseményekről. Ha az első elvárás teljesítését nem is vonjuk kétségbe, a második elvárás-, vagyis a naprakészség- tekintetében akkor sem hagyhatjuk figyelmen kívül azt a tényt, hogy a Magyar Nemzet legfőbb versenytársa, a Népszabadság már képes volt enapi számában választások eredményeinek közlésére (igaz, csak a 75%-os feldolgozottsági szint melletti eredményeket közölték). E tekintetben tehát mindenképpen hátrányt könyvelhetett április 8-án a Magyar Nemzet.


Ugyanakkor a Népszabadság az április 8-i főcímben csak „óvatosan” tett kijelentést: „MSZP, Fidesz- MDF: fej-fej mellett”
 . Ez a lap azonban már megírta a lapzártáig megtudott pártsorrendet, amelyet véleményem szerint nem a számára kedvező eredmény, hanem az olvasók fent említett elvárásainak való megfelelőség miatt tett.


A másik fontos téma, vagyis az Orbán- Medgyessy vita értékelése kapcsán az enapi számokban szintén fellelhetők különbségek, de itt már nagyobb kiegyensúlyozottság tapasztalható. Bár ezen eseménnyel kapcsolatban mindkét lap szerkesztői a Marketing Centrum megállapításaira támaszkodtak, a hangsúlyok ismét eltérő helyre estek. Míg ugyanazokat a számadatokat felhasználva a Népszabadság újságíróiban a „Ki nyerte a pénteki vitát?” kérdés tűnt az eredményeket leginkább tükröző címnek, a Magyar Nemzet újságíróit ugyanez az „Orbán nyerte a vitát” címre ihlette. A felmérés eredményeiből mindkét lap nyilvánvalóan a számára kedvezőbb adatokat hangsúlyozta, a Népszabadság azonban egy további elemzést is közzétett, amelyben magyar és külföldi újságírók, lapok és politológusok
 egymásnak ellentmondó véleményét is leközölte. E vonatkozásban Népszabadság cikke hitelesebbnek mondható, bár a miniszterelnök- jelöltek vitájának értékelése fontossági sorrendben a választások eredményeinek közlése mögé került.


A harmadik esemény, amellyel kapcsolatos beszámolók összehasonlítására kísérletet tettem, a Fidesz által 2002. április 13-án megrendezett Kossuth téri választási nagygyűlés. 


A Népszabadság 2002. április 15-i cikkében tényszerűen, kiegyensúlyozott higgadtsággal számolt be a szombati eseményekről. Többször említésre került, hogy a nagygyűlés- bár a résztvevők számával kapcsolatos feltételezések meglehetősen különböznek-, békés módon zajlott le. Természetesen nem mulasztották el kiemelni a kormányfő beszédéből a szocialistákat illető vádakat és feltevéseket, de nem kommentálták őket. Az egyedüli igazán cinikus elem a cikk címe volt: „Orbán rakétáról vonatra szállt”. Ebben a kormányfő ország-értékelő beszédében elhangzott hasonlatot vetették össze a Kossuth téren mondottakkal, nyilván nem cél nélkül, hiszen mindenki számára egyértelmű, hogy a két „jármű” sebességében, dinamizmusában és erejében meglehetősen különbözik egymástól, és Orbán Viktor utóbb a lassúbbat alkalmazta az országra vonatkoztatott hasonlatként. Ugyanakkor a vonat mindenki számára elérhető...


A Magyar Nemzet főoldalon megjelent cikkében a Népszabadsághoz hasonló mentalitásban és stílusban tudatta olvasóit az eseményekről. Itt azonban nagyobb hangsúlyt kapott Orbán beszédéből a nemzeti motívumok kiemelése, emelkedettebb hangvételben adott számot a történtekről. A napilap továbbá teljes egészében leközölte Orbán Viktor nagygyűlésen mondott beszédét, képriportot jelentetett meg, amelyek hűen tükrözték a tömeg nagyságát (amelyet a Magyar Nemzet másfélmilliósnak tartott)
 és a nemzeti szimbólumok szerepét.


Bár a Kossuth téri gyűlés a Fidesz két forduló közötti kampányeseményi közül kiemelt fontossággal bír, a két nagy napilap szinte azonos hangvételben, minimális kötődés kinyilvánításával tudósított erről. 

2. 3. A Népszabadság és a Magyar Nemzet viszonyulása Medgyessy Péter lemondásához és Gyurcsány Ferenc hivatalba lépéséhez

A kormányfő 2004 augusztusi lemondásától az új kormányfő hivatalba lépéséig eltelt időszak történései közül három kiemelkedően fontos eseményt választottam ki, amelyek kapcsán a két legnagyobb országos napilap aktuálpolitikai eseményekhez való viszonyulása leginkább megfigyelhető:

· Kiss Péter és Gyurcsány Ferenc kormányfőjelöltként való megnevezése az MSZP országos választmánya és elnöksége által, 

· Medgyessy Péter lemondása és Gyurcsány Ferenc kormányfő-jelöltté választása az MSZP rendkívüli kongresszusa által,

· A kormányprogram megszavazása, Gyurcsány Ferenc eskütétele.

A Magyar Nemzet 2004. augusztus 23-i
 számának címlapján „Két puccs, két kormányfőjelölt” címmel megjelent cikk beszámol az MSZP országos választmánya és elnöksége általi jelölésekről. A rövid hírösszefoglalót követően azonban Orbán Viktor helyzetértékelésének hosszas bemutatása következik, amelyben sűrű negatív jelzők illetik a kormányt. Mély válságról, elbukott kormányról és kormányprogramról esik szó, a „zűrzavar”, „államadósság” és a „válság” kifejezések kiemelésével, és a „bukott” szó többszöri megismétlésével. Megjelenik még Dávid Ibolya véleménye és a Szonda-Ipsos legutóbbi közvélemény-kutatásának eredménye. Mindkettő a jelöltek elfogadásával kapcsolatos álláspontokat fejezi ki, nem éppen támogatást sugalló szövegkörnyezetben. A cikk folytatásában a milliárdos szó Gyurcsány Ferenc szinonimájaként jelenik meg, előkerül a „bankárkormány” kifejezés.

A Magyar Nemzet jelöltállításhoz való viszonyulását a Fideszre ellenzéki szituációban kifejezetten jellemző lejárató kampánykommunikációhoz lehet hasonlítani, amely a Népszabadság ugyanezen helyzetről való tudósításával összehasonlítva válik a leginkább láthatóvá:

A Népszabadság 2004. augusztus 23-i
 számának címlapján „Párosverseny a kormányfői székért” c. cikkben a kiemelt hangsúlyt kap a két jelölt partnerségi viszonya és a jelölés folyamatának részletes bemutatása, az eddig lezajlott események ismertetése. Nem közlik sem ellenzéki, sem kormánypárti politikusok személyes helyzetelemzését; kivéve Kovács Lászlóét.

A tények leírásán túl helyet kapott a párt Medgyessy Péterhez való pozitív viszonyulása, mindkét jelölt frakció általi elfogadottságának bemutatása. A cikkben nem jelennek meg bizonytalanságra utaló kifejezések, mintha egyfajta módon az MSZP azon elfogadtatni kívánt álláspontját tükrözné az írás, miszerint a folyamat zökkenőmentesen, a kormánypárt számára pozitív végkifejlettel fog lezajlani.

Gyurcsány Ferenc kongresszus általi jelölését és Medgyessy Péter lemondását az augusztus 26-i számaikban közölték a napilapok.

A Magyar Nemzet
 a címlapon kiegyensúlyozott tényközlésre törekszik, amely folytatódik a Medgyessy Péter lemondásának okait bemutató írásban is. A kongresszusi döntés kapcsán higgadt hangvétel a jellemző, amelyet hangsúlyossá tett negatív kifejezések tarkítanak, vagyis Gyurcsány beszédéből kiemelt, a jobboldalra és Orbán Viktorra vonatkozó kijelentések.

Az aktuális eseményeket bemutató cikket azonban az „Eltűnt KISZ-vagyon” a közös pont című írás hangolja át, amelyben a jelöltek gyanús vagyongyarapodásának és előrejutásának lehetséges okait magyarázza a Nemzet egyik munkatársa, vádízűen, ám tényközlő stílusban.

Érdemes kiemelni a címlapfotókat a két napilap esetében: a Magyar Nemzet Gyurcsány már miniszterelnök-jelöltként, elégedett mosollyal tartott beszéde közben készült fotóját helyezte a lemondását követően a „szószéket” elhagyó, fejet lehajtva távozó Medgyessy fotója mellé, ami olyan képzetet kelt, mintha Gyurcsány kárörömmel mosolyogná meg a posztjáról épp lemondott kormányfőt.

Eközben a Népszabadság
 enapi számának címlapján Kiss Pétert láthatjuk, aki éppen gratulál Gyurcsánynak. Maga a cikk is győztes dinamizmussal mutatja be az eseményeket, kiemelve Kiss Péter és Kovács László szavait, akik támogatásukról fejezik ki az újdonsült miniszterelnök-jelöltet.

Párhuzamosan megjelent egy cikk, amely részletesen leírja a kormányfő lemondásának indoklását, empatikus hangnemben, ugyanakkor a végén kiemelve Medgyessy jövőre vonatkozó pozitív gondolatait.

A szeptember 30-i számok Gyurcsány Ferenc eskütételéről és a kormányprogram megszavazásáról számoltak be.

A Magyar Nemzet
 címlapján tényszerűen számolt be az előző napi parlamenti eseményekről. A címlapfotón a Gyurcsány Ferenc eskütételét láthatjuk, háttérben a Fidesz-frakció fegyelmezett, de nem éppen lelkes arckifejezéssel jelenlevő tagjaival. A cikk folytatásában Gyurcsány Ferenc beszédének egyedi értelmezése következik. A miniszterelnök elődjének tett gesztusértékű köszönetnyilvánításának ismertetését megspékeli az ellenzéki padsorokból elhangzott megjegyzésekkel.

Miközben az összes jelentős ellenzéki és a koalícióból származó hozzászólás tartalmát ismertette, nem vonakodott Áder János beszédének tartalmát hosszasan kifejteni, amely több pontjában a miniszterelnök személyét valamint a kormányprogramot kritizálta. A Fidesz frakcióvezetőjének véleményét kiemelő cikk a másik oldal támogató véleményeit is röviden bemutatja, ám ezek korántsem kerülnek egyensúlyba, ha a jobb és baloldali politikusok álláspontjainak megismertetésre „feláldozott” terjedelmi arányt tekintjük. 

A cikken belül azonban „Tisztázandó kapcsolat” címmel megjelent egy másik írás is, amely a Magyar Nemzet online kiadásában szereplő Répássy Róbert által közölt jegyzőkönyvre vonatkozik. Répássy ebben arra szólította fel Gyurcsány Ferencet, hogy tisztázza Kulcsár Attilához fűződő viszonyát és esetleges szerepét a bankárbotrányban.

Az írás ugyan csak tényközlésre szorítkozik, vagyis nem közli egyik politikus állásfoglalását sem a kérdésben. 

A Magyar Nemzet Online azonban felvállalta a nem tisztázott körülmények között és nem egyértelmű tartalommal előkerült jegyzőkönyv közlését, amely nyilvánvalóan a Fidesz képviselőinek az éppen beiktatandó miniszterelnök ellen irányuló megmozdulása volt. Ha nem is vesszük számba a cikk közlésének lehetséges céljait és ennek potenciális következményeit, a Magyar Nemzet ebben az esetben akkor is az ellenzék egyik politikai akciójának eszközeként szerepelt.

A Népszabadság szeptember 30-i
 számának címlapján szintén az előző nap parlamenti eseményeiről szóló beszámoló áll, amely ismerteti a szavazás adatait, Gyurcsány beszédének főbb pontjait, és említést tesz Dávid Ibolya és Áder János kormányfőt és kormányprogramot ért kritikáiról. A cikk azonban nem tér ki a jegyzőkönyv részleteire, még Répássy neve sem kerül szóba. A cikk folytatásában hangsúlyt kap az eskütétel és a gratulációk ünnepélyes jellege, és előremutató információk jelennek meg a kihirdetésre váró új kormánynévsor tekintetében. A lap további cikkei ugyan beszámolnak a székfoglaló további eseményeiről is, részletesebben kifejtik a jegyzőkönyvek megjelenését és Áder felszólalásának tartalmát, azonban a jelen elemzés tárgyát képező részekben ezek nem kapnak hangsúlyos szerepet.

3. Következtetések


A kiválasztott politikai események Magyar Nemzetben és a Népszabadságban való megjelenésének a fentiekben kiemelt szempontok szerinti összevetése alátámasztotta azt a feltevésemet, hogy a megnevezett sajtóorgánumok pártkötődése, emiatt a másik oldallal szembeni negatívabb hangzatú véleménynyilvánítások, hangot kaphatnak a lapokban megjelent írásokban. Ezeket az országos napilapokat nem köti az egyenlő távolságtartás kényszere, és ez lehetőséget ad arra, hogy véleményüket alkalmanként pártszimpátiájuknak megfelelően fejtsék ki. 

Megállapítható azonban, hogy a politikai küzdelem alakulását befolyásolni kívánó elemek alkalmazása sem okozta a valós tények torzítását, legfeljebb ugyanazok az adatok, események más hangsúllyal, más értelmezésben kerültek az újságárusokhoz és terjesztőkhöz a két különböző lap hasábjain. 

A kiválasztott címlapok cikkei a két napilap esetében főként abban térnek el egymástól, hogy ugyanazon politikai eseményeket milyen megvilágításba helyezik, mely tények és felvetések kapnak nagyobb hangsúlyt és milyen célzattal emelnek ki bizonyos véleményeket.

A címlapokon szereplő cikkek alapján megállapítható, hogy a különböző megközelítés ellenére mindkét napilap betölti közszolgálati funkcióját, vagyis közli a legfontosabb aktuális híreket.

***

A napilapok politikai állásfoglalását a bennük leközölt vezércikkek, vélemények alapján lehet a leginkább megállapítani. Ezeknek elemzése azonban nem tartozik a közszolgálati funkciók vizsgálatának tárgykörébe.

IRODALOMJEGYZÉK

Buda Béla- Sárközy Erika [2001]: Közéleti kommunikáció, Akadémiai Kiadó, Erasmus Intézet, Budapest

Császi Lajos [2002]: A média rítusai, Osiris Kiadó, MTA-ELTE, Kommunikációelméleti Kutatócsoport, Budapest 

Karácsony Gergely [2002]: Lapok és pártok, -A magyar napi- és hetilapok olvasótáborának politikai irányultságáról, Marketing & Menedzsment, 1. szám, 40-41.

Lányi Gusztáv [2002]: Kampányjátszmák, A 2002-es magyar országgyűlési választások néhány politikai-pszichológiai tanulsága, Politikatudományi szemle, 11. évf. 1-2. szám, 51-71.

Magyar Nemzet, 2002. április 2-22., 2004. augusztus 16- október 5. 

Médiakutató [2002]: Kampány 2002, Médiaelméleti folyóirat 7. szám

Népszabadság, 2002. április 2-22., 2004. augusztus 16- október 5.

Török Gábor [2002]: A média és a politikai napirend, Marketing & Menedzsment, 1. szám, 12-16.

Török Gábor [2002]: Hatásvadászat, Politikatudományi szemle, 11. évf. 1-2. szám., 73-93.

Vaszari András [2001]: Politikai marketing, Bestseller 21 Kiadó, Budapest 

www.allpolitics.com
www.index.hu
www.internetto.hu
www.miniszterelnok.hu
www.mno.hu
www.nol.hu

www.origo.hu/politika
www.osa.ceu.hu/kampanyarchiv
www.polihist.hu
� Medián Közvélemény és Piackutató Intézet 2001-es felmérése a lakosság médiafogyasztási szokásait illetően, valamint a Médiakutató 2002/ 7. számában megjelent Zöldi László: Két vas a tűzben c. írása alapján.


� Magyar Nemzet, 2002. április 4.


� Népszabadság, 2002. április 4. 


� Népszabadság, 2002. április 5.


� Magyar Nemzet, 2002. április 5.


� Magyar Nemzet, 2002. április 8.


� Népszabadság, 2002. április 8.


� Török Gábor, Neue Züricher Zeitung- Andreas Oplatka, Il Sole 24 Ore


� A tömeg nagyságával kapcsolatos találgatásokban, amelyek a BRFK-tól, a Közterület-felügyelet-től, és a különböző televízió-csatornáktól származnak, 300000-1500000 emberről volt szó.


� Magyar Nemzet, 2004. augusztus 23.


� Népszabadság, 2004. augusztus 23.


� Magyar Nemzet, 2004. augusztus 26.


� Népszabadság, 2004. augusztus 26.


� Magyar Nemzet, 2004. szeptember 30.


� Népszabadság, 2004. szeptember 30.





