|
dr. Göndör Éva Munkajog
tantárgyból tanársegéd Dr. Göndör Éva, aki a
tavaly elsőként Győrben végzett évfolyam egyik
legjobb tanulója volt. Élete első interjúját a
Paragrafusnak adta, azonban ez egyáltalán nem látszott
meg rajta. Régi ismeretségünk miatt felhatalmazást
kaptam a riportalanyomtól, hogy az interjúprotokolltól
eltérően tegező stílusban folytassuk le a
beszélgetést.
- Mikor döntötted el, hogy a jogi pályát választod,
és mi késztetett erre a döntésre?
- A gimnázium harmadik osztályában kezdtem komolyabban
foglalkozni a továbbtanulás kérdésével. Ekkor nagy
segítségemre volt a nővérem, aki, mivel jóval
idősebb nálam, jobban látta a képességeimhez, a
különböző tantárgyakhoz való affinitásomhoz és
érdeklődési területemhez leginkább illő
foglalkozást. Azonban, azt hiszem, nélküle is a jog
mellett döntöttem volna.
- Akkor hogyan kerültél mégis a tanári pályára?
Miért pályáztad meg a tanársegédi állást és a
hozzá szükséges PHD-t?
- Tavaly ősszel merült fel bennem először, hogy
tanár legyek. Akkor hirdették ki, hogy lehet ide
jelentkezni tanársegédnek. Beadtam az előzetes
pályázatot, de véglegesen az államvizsga-időszakban
alakult ez ki. Mindenképpen itt szerettem volna maradni
Győrben, és ez tűnt a legjobb állásajánlatnak.
- Már eleve a munkajog felé orientálódtál, vagy
több lehetőség közül választottad ezt a
szakterületet?
- Közigazgatási jogból és munkajogból is voltam
demonstrátor. Mondhatom, ez a két tárgy állt, és
áll a mai napig a legközelebb hozzám. Az előzetes
jelentkezéskor még a közigazgatási jogot jelöltem
meg, a végleges pályázatnál viszont a munkajogot
írtam be, és mondhatom, nem bántam meg!
- A PHD-n is a munkajog a fő kutatási irányod?
Igen. Konkrétan a témám: A szokásjog és a bírói
jogalkotás kérdése a munkajogban. Természetesen
jogelméleti kérdéseket is kapcsolva a témához.
- A szakmai karrieredet csak a tanári pályán képzeled
el, vagy nem zárkózol el attól, hogy a későbbiekben
a privátszférában vagy mint bíró folytasd a
pályafutásodat?
- Semmiképpen nem akarom itt hagyni ezt a pályát, de
nyilván a jövőben, amikor már jobban belejövök a
tanításba, ügyvédi tevékenységet is szeretnék
folytatni. Ezt különben az egyetem is támogatja, mivel
a gyakorlati életben való jártasság az egyik alapja a
jó tanárrá válásnak. A tanítástól és az
egyetemtől azonban semmi esetre sem szeretnék
elszakadni.
- Milyen a viszonyod a tanárkollégáiddal? Hogyan
tudtál beilleszkedni? Nem tekintenek ma is a
diákjuknak, hiszen szinte valamennyien tanítottak?
- Mindenki nagyon segítőkész volt, és a mai napig is
az. Így nem okozott különösebb gondot a
beilleszkedés. Nagyon szeretek együtt dolgozni Dr.
Hágelmayer Istvánnéval, aki a munkajog
tantárgyfelelőse. Ő mind emberileg mind szakmailag
támogat, és mindjárt a kezdetektől baráti légkört
teremtett köztünk. Ami talán a legfontosabb számomra,
hogy vele egyenrangú partnernek tekint, és megbízik
bennem. Egyedül állítom össze a szeminárium
anyagát, válogatom a jogeseteket, sőt még a zh
kérdések összeállításához is szabad kezet kaptam.
Ez persze nem jelenti azt, hogy kontroll nélkül
dolgozom, mert mindig megbeszéljük, hogy mire kell
hangsúlyt fektetni, mire kell felhívni a diákok
figyelmét.
- És más tárgyak oktatóival…
- Még a civilisztika tanszékkel tartom jobban a
kapcsolatot. Ki kell emelnem Dr. Lenkovics Barnabás
tanszékvezetőt, aki szintén hamar elfogadott. Jó
kapcsolatunkra jellemző, hogy felkért, foglalkozzam a
polgári joggal is, járjak be az előadásokra, és
valószínűsítette, hogy a következő félévben e
tárgyból is kapok egy szemináriumi csoportot.
- Azokkal a tanársegéd kollégáiddal, akik még tavaly
évfolyamtársaid voltak, csak munkakapcsolatod van?
- Szorosabb munkakapcsolatban csak Dr. Németh Imrével
vagyok közülük, ő a büntető tudományok tanszékén
dolgozik. Természetesen azonban mindannyian segítjük
egymást, hiszen a mostani feladatunk ellátása során
kicsit olyan helyzetben vagyunk – a tanárkollégák
minden segítsége ellenére -, mint az egyetemen voltunk
első évfolyamként. A magánéletre is jóban vagyunk,
de ez talán természetes is.
- Milyen érzés olyan embereket tanítani, akiket
régről ismersz, illetve akik alig pár évvel
fiatalabbak Nálad?
- Megkönnyíti a munkámat, hogy ismerek néhány embert
azok közül, akiket tanítok. Talán jobban
közreműködnek a gyakorlat tevékenységében,
nincsenek gátlásaik olyan tekintetben, hogy
felszólaljanak az órán. Mindenkiről elmondhatom, hogy
segítőkész, eddig mindenkitől megkaptam a kellő
tiszteletet, és senki nem próbált visszaélni azzal,
hogy fiatal vagyok, vagy hogy régről ismerjük
egymást.
- Úgy tudom, tanítasz a főiskolán is. Elmesélnéd az
ezzel kapcsolatos tapasztalataidat,
“megpróbáltatásaidat” és élményeidet?
- Igen, tanítok a főiskolán is. Dr. Herédi Erikával
ketten visszük három szak Jogi ismeretek elnevezésű
tárgyát. Az előadásokat fele-fele részben tartjuk.
Egy évfolyam közel háromszáz főből áll, talán
ezért közelebbi kapcsolatba nem kerültem velük.
- Gondolom, egészen más érzés egy szemináriumi
órát megtartani, mint egy nagy előadást, másképp
kell felkészülni az egyik illetve másik fajta órára.
- Hát igen. Nagyon izgultam az első előadás előtt,
hiszen tavaly még én is azokat a padokat koptattam.
Féltem attól is, hogy mennyire vesznek komolyan, mint
fiatal tanárt. Ez elmúlt, ahogy elkezdtem beszélni,
úgy ez elmúlt, és ma már nincs lámpalázam az
előadások előtt. Hálás témákat is kaptam az
elején, ez sokat segített, mert figyeltek, jegyzeteltek
végig. Ma pedig már érzem, mikor fáradtak el, mikor
kell egy kicsit lazítani az előadás folyamán.
Csörgits Lajos
dr. Horváthy Balázs
Interjúalanyunk a polgári attitűd
szobra. Megfontolt, kerek mondatok, hivatástudat,
kifogástalan elegancia, tudományos tevékenység még
diákként – ez jellemzi. Horváthy Balázs az első
győri jogászévfolyam egyik sokra hivatott tagjaként
végzett idén. Ma már főiskolai tanársegéd. Miből
lesz a cserebogár? – voltunk kíváncsiak. (A kedves
olvasók bizonyára megértik, hogy a többéves szoros
ismeretség – barátság – okán a megszólítás
tegező.)
- Ez életed első interjúja egyébként?
- Nem.
- Neeem?
- A körzeti televízió Tatabányán már készített
velem.
- Mint a választási bizottság tagjával, gondolom.
- Nem, ez még általános iskolás koromban volt.
- Mit csináltál?
- A tanári kar összeveszett – erről Tatabányán
tudnak – az általános iskolában, és mi, diákok az
egyik tanár mellett szerveztünk tüntetést.
- Ez még a szocializmusban volt, az átkosban?
- Nem, ez már a rendszerváltás idején, ’90-ben
volt.
- Balázs, tanársegéd vagy. Pontosan mit jelent ez a
fogalom?
- Főiskolai tanársegéd vagyok. A Széchenyi István
Főiskola nevezi ki az állandó tanárokat, ez az első
lépcsőfok az oktatói “szamárlétrán”.
- Milyen kötelezettségeid vannak?
- Elsődlegesen az oktatásban való közvetlen
részvétel – ez nagyrészt jelenleg annyit jelent,
hogy főiskolás hallgatóknak kell jogi ismereteket
átadni. Szerintem talán ez a legjobb terep arra, hogy
az ember megtapasztalhassa, igazából milyen is az
oktatás, komolyabb tapasztalatokat szerezhet e téren,
kipróbálhatja saját magát. Talán így lehet a
legjobban belejönni, ez kimondottan jó terep, egész
más hallgatók, mint a jogászhallgatók (jóval nagyobb
létszámú évfolyamok).
- Minőségben van különbség, akár az egyik, akár a
másik közösség, évfolyam, egyetemi képzés javára?
- Jelenleg én a közgazdászoknak adok órákat, és
csak jót tudok róluk mondani. Kicsivel másstílusú
társaság, talán többet kell fegyelmezni, mint mondjuk
a jogászhallgatókat kellett – legalábbis én
tapasztaltam, vagy emlékezetem szerint kellett –, de
maga az emberanyag a közgáz tekintetében szerintem nem
rosszabb, mint a jogászhallgatóknál.
- Milyen eszközeid vannak a fegyelmezésre?
- Elsődlegesen megpróbálok olyan előadásokat
tartani, hogy odafigyeljenek a hallgatók, és ne
unatkozzanak. Igazából én nem próbálom fegyelmezni
őket.
- Idén végeztél az egyetemen, tehát életkorban még
döntően nem lehetsz távol azoktól, akiket tanítasz.
Sőt, még az a szélsőséges eset is előfordulhat,
hogy adott esetben idősebbek ülnek a padban, mint te.
Ez mennyire befolyásolja az oktatói tevékenységet?
- Meg kell, hogy mondjam, nagyon nehéz volt kezdetben.
Igazából egy-két hónappal korábban még el sem
tudtam képzelni, hogy milyen a katedra túloldalán az
élet, de könnyen meg lehet szokni. Az biztos, hogy
bizonyos tekintetben segítség az, hogy hasonló korú
és hasonló gondolkodású embereket oktathatok, illetve
nap, mint nap hasonló korú hallgatókkal futok össze,
napi kapcsolatban vagyok velük. Van bizonyos hátránya
is, egyelőre még csak az előnyét látom igazából.
- Mi a hátrány?
- A hátrány talán az, hogy egyelőre még elég
komikusnak tartanám azt a helyzetet, hogyha például
ötöd évfolyamos jogászokat kellene az “Európai
közjog és politika” tantárgyból vizsgáztatnom,
ahol szám szerint elég nagy arányban vannak barátaim,
közeli ismerőseim, barátnőm, és ez mintegy kizáró
ok is lenne a vizsgáztatásra.
- Megítélésed szerint a jogásztársadalmon belül
mekkora az egyetemen tanítók presztízse? Meg van-e
kellőképpen becsülve az oktatói munka a
jogásztársadalmon belül?
- Azt kell, hogy mondjam, hogy szerintem jelenleg még
nem nagyon, de én ebben csak bízni tudok. Amikor
néhány hónappal ezelőtt döntöttem, és úgy
határoztam, hogy Győrben kezdem a pályafutásomat,
mérlegelnem kellett. Igazából az jelentette a lelkileg
legnagyobb motivációt, hogy emellett döntsek: látom
annak jeleit, hogy ez az alacsony presztízs azért
idővel sok tekintetben – tehát nemcsak az
elfogadottság, ebbe beletartozik természetesen az
anyagi megbecsülés is – változni fog, és kellő
megbecsüléssel bíró szakmává válhat.
- Mekkora perspektívát látsz a saját magad számára
az oktatásban, mennyire képzeled el hosszútávon ebben
a jövőt, vagy szeretnél inkább akár egy
klasszikusabb jogászi ág felé váltani, akár egy
mindezeken kívül eső jogászi szakma irányába
elmozdulni?
- Elég sokat gondolkoztam ezen az utóbbi időben. Én
mindenképpen az oktatási, illetve tudományos
tevékenységet hosszabb távon képzelem el, tehát ezt
szeretném meghatározó csapásiránynak tekinteni, de
semmiképpen nem szeretnék a gyakorlati élettől, a
praxistól elrugaszkodva élni. Mindenképpen nyitott
szeretnék lenni ebbe az irányba is, mármint a praxis
irányába.
- A gyakorlat területén is dolgozol valahol?
- Igen, ügyvédjelölt vagyok.
- Megítélésed szerint tudományos tevékenységet
folytatni ma Magyarországon döntően más vidéken,
mint Budapesten? Hogyha vidéken folytatsz tudományos
tevékenységet, akkor hátrányban vagy-e a fővároshoz
képest?
- Én egyelőre ennek még nem láttam hátrányát.
Elmondható, hogy a külföldi ösztöndíjak
megpályázása, alapítványi pénzek megszerzése
szempontjából lehetséges, hogy előnyt jelent az,
hogyha Budapesten, tűzhöz közel dolgozik a kutató. De
én bízom benne, ha Győrött az egyetem meg fog
alakulni, ez is ki fog kristályosodni.
- Hogyan definiálható az a terület, amivel
foglalkozol?
- Európa-joggal kezdtem foglalkozni, amely az
EU-tagállamokban már egy kikristályosodott
jogterület. Közelgő uniós csatlakozásunknak
megfelelően mindenképpen azt gondolom, hogy az
Európa-jog egyre nagyobb jelentőséggel fog bírni –
mind az oktatásban, mind a gyakorlatban.
- Hogyan látod a pályaválasztásodat akár szakmai,
akár egzisztenciális szempontból?
- Ha összességében nézem a kérdést, jelen
pillanatban mindenképpen úgy látom, hogy jól
döntöttem. A szakmai presztízsről már volt szó, ami
pedig az anyagi-egzisztenciális oldalt érinti: jobban
jártam, mintha elmentem volna – korábbi
elképzeléseimnek megfelelően – kezdő
köztisztviselőként a központi közigazgatásba.
Emellett a tekintetben is csak bízni tudok, hogy
egzisztenciális szempontból is reménykeltő a jövő.
- Öt év egyetemi tanulmány után hogy látod: hogyan
viszonyul egymáshoz a jog és az igazság?
- Őszintén szólva én úgy látom, hogy ezek teljesen
különböző fogalmak.
- Szkeptikus vagy, vagy realista?
- Realista.
Farkas Dénes
|