A NETWINFO információs és
tervezőrendszer
A NETWINFO egy közúti információs és közlekedéstervezési programcsomag, és
az alkalmazások során a körülötte kialakult tervezési - alkalmazási tudásanyag
és metodika. A programrendszer magját közlekedéstervezési eljárások képezik,
amelyek körül vannak véve információs, adat-előkészítő és eredmény-feldolgozó
modulokkal. A funkciók széles köre grafikusan is támogatott.
A programcsomag egy immár egy több mint másfél évtizeddel ezelőtt elkezdett
fejlesztőmunka eredménye, pontosabban - mivel fejlesztése jelenleg is folyik -
egy közbeeső állomása. Az alkalmazási referenciákat külön közöljük (NETWINFO
alkalmazási referenciák).
A rendszer általános és
számítástechnikai jellemzői
A programrendszer első (még nem interaktív) változatai Fortran
és PL/I nyelven íródtak és a megfelelő ESZR gépeken (R20 - R22 - R40) futottak.
A nyolcvanas évek második felében váltottunk át az akkor erre a célra már egyre
alkalmasabbnak látszó személyi számítógépes (IBM PC AT )
bázisra, részben az interaktivitás, és ezen belül az interaktív grafika
könnyebb megvalósíthatósága, részben a gépi bázis olcsóbb és egyszerűbb
elérhetősége okán. Mivel a feladat erősen belső adatszerkezet és
algoritmusigényes a Turbo Pascal fejlesztő rendszert
választottuk. Ez a választás szerencsésen visszaigazolódott, amikor a
kilencvenes évek elején megjelent a Borland Pascal 7.0 fejlesztőrendszer, a 16 bites védett (protected)
programmóddal, számunkra ebből legfőbb előnyként szállítva a memória programból
való egyszerű (max. 16MB heap)
elérését, ezzel lehetővé téve, hogy a bonyolult, időigényes forgalomelosztási
algoritmusok az operatív tárban, belső adatszerkezeteken fussanak. Így egy
nagyobb (4-5000 alaphálózati pont) hálózat egy-egy variánsának teljes
forgalomelosztása is elfogadható válaszidő alatt lefut, lehetővé téve több
hálózati és forgalmi változat elemzését.
A legutolsó DOS alapú (1998 év eleji) verzió a 9.40
verziószámot viseli. A megoldható feladat nagyságát illetően - feltételezve az
akkor már általánosnak tekinthető min. 16MB RAM számítógépkonfigurációt
- alapvetően csak a szoftverkörnyezetből adódnak korlátok. A programcsomag
által kezelhető hálózat maximum 30000 pontot és 180000 élet (90000 szakaszt)
tartalmazhat. A körzetek és a forrás/nyelő pontok száma a forgalomelosztási
feladatnál ezen belül nem korlátozott. A kalibrációs modul esetén (a reális,
maximum néhány órás programfutási időn belül maradás kedvéért) a forrás/nyelő
pontok száma max. 1500 lehet.
A programrendszer sok és sokféle szolgáltatást ad, ennek megfelelően
bonyolult és (személyi számítógépes mércével mérve) nagyméretű. Egy jellemző
adat: a Pascal forrásnyelvű programszövegek összterjedelme
több mint 80000 sor. A csoportmunkában történő és állandóan folyó fejlesztés és
karbantartás igényeinek megfelelően szigorúan a modularitás
és strukturáltság követelményeit szem előtt tartva tervezünk és programozunk. A
programrendszer utolsó DOS verziójában 70 programot tartalmaz, amelyeket egy
keretprogram fog össze.
Az adatkezelést - a programrendszer részeként kizárólag e célra
kifejlesztett és emiatt eléggé hatékony - saját adatbáziskezelővel
oldjuk meg, ahol ez szükséges, biztosítva a grafikus adatfelvitel és
karbantartás lehetőségét. Szintén belső komponens a nagyobb tömegű adatrögzítés
célját szolgáló, bizonyos előellenőrzéseket is megvalósító speciális
szövegszerkesztő. A más rendszerekkel való adatcsere, import és export,
valamint a rendszertől független adatmegőrzés, archíválás
és a tömör adattovábbítás céljára a mindenhol ismert szövegfájl formátumot
használjuk.
A grafikus funkciókat a programrendszeren belül a Pascal képernyőgrafikával
oldjuk meg. Az eredmények grafikus megjelenítésénél ez nem mindig elegendő.
Jogos felhasználói igény a többrétegű, tetszés szerint nagyítható, forgatható,
feliratozható, grafikusan továbbfeldolgozható,
papíron is rögzíthető eredmény. Ezen követelmények mindegyikét sem a Pascal,sem a Delphi grafikus rendszere
nem tudja teljesíteni. Itt azt a megoldást választottuk, hogy, a grafikus
információt programunk a grafikus rendszerek közt standard módon ismert
formátumú fájlok formájában is szolgáltatja, ezek aztán megfelelő grafikus
rendszerrel (pl. AUTOCAD) tetszés szerint továbbfeldolgozhatók.
Az 1999-2002 években elkészült a programrendszer WIN32 alapú,Delphi4
rendszerben fejlesztett legújabb változata, a NTETWINFO2000, amely jelentős
mennyiségi és minőségi fejlesztéseket tartalmaz,a megjelenitésben maximálisan hasznosítja a Windows környezet
adottságait, közlekedéstervezési szempontból pedig számos korlátozást felold és új
szolgáltatásokat is ad.
A programrendszer újabb verzió - induláskor választhatóan - angol, magyar
vagy német nyelven képesek kommunikálni.
A rendszer fő funkciói
Információ és karbantartás.A
rendszer a vele létrehozott és feldolgozott tervezési szituációkról teljeskörű információt nyújt mind az alapadatok, mind az
eredmények vonatkozásában. Az információ az adat jellegétő
függően lehet szöveges vagy grafikus vagy mind a
kettő. A szöveges információ megjeleníthető a képernyőn, de minden ilyen
információ automatikusan megjelenik szövegfájlokban is, ahonnan esetleg továbbfeldogozható, formázható, kinyomtatható. Grafikus
információ kapható minden olyan adatról, amely közvetlenül (mint pl. egy pont
jellemzői) vagy közvetve (mint pl. egy körzetben lévő forrás/nyelő pontok
súlyelosztása) köthető a hálózathoz, a hálózat grafikusan megjeleníthető
elemeihez.
Részterület kiemelés. Egy un. kordonokkal
körülhatárolt tervezési területrészből és egy a teljes tervezési területhez
tartozó körzetszintű forgalmi mátrixból egy új, önálló tervezési szituációt
állítunk elő. Az új hálózat a lehatárolt részhálózat lesz, az eredeti
körzetbeosztásból és a kordoninformációkból keletkezik az új hálózat
körzetbeosztása, az eredeti mátrix egy speciális transzformációjával kapjuk az
új mátrixot.
Kalibráció. Adott körzetszintű forgalmi mátrixot kalibrálunk,
kiegyenlítünk egy hálózaton adott előirt élterhelési (pl. keresztmetszeti számlálási) adatokhoz mint
peremfeltételekhez. Az eredménymátrix egyik lényeges jellemzője, hogy visszaterhelve
teljesíti a peremfeltételeket.
Forgalomelosztás. A forgalomelosztási eljárás során a hálózatban
fellépő forgalmi igényeket - valamilyen útvonalválasztási
stratégiát feltételezve - elosztjuk (ráterheljük) a hálózat útvonalaira. Az
eljárás eredménye az egyes hálózati elemek (szakaszok, csomópontok, útvonalak)
forgalma, forgalmi terhelése, amely további - összegző, értékelő - számítások kiindulásaként szolgál.
További információk a rendszerről
A munka kezdeményezése, elindítása egy szélesebb körű, általánosabb, a
'számítástechnikai módszerek alkalmazása a közlekedés tervezésében és
irányításában' címmel jellemezhető kutatási-fejlesztési főirányon belül dr.Bakó András egyetemi tanár nevéhez kötődik, aki
akkoriban, a hetvenes évek végén, nyolcvanas évek elején a győri Közlekedési és
Távközlési Főiskolán dolgozott tanszékvezetőként és sikerrel munkálkodott az
akkor Győrbe települt, (a kor színvonalán) számítástechnikai eszközbázissal
frissen ellátott főiskola ilyen irányú profiljának megteremtésén. Győrből
távozása után, a nyolcvanas évek közepétől kezdve a NETWINFO fejlesztése,
alkalmazása nem állt meg, és határozottan a közúti sajátosságokat központba
helyezve, és a fejlődő számítástechnikai háttér lehetőségeit kihasználva folyt
tovább és folyik jelenleg is. A közlekedéstervezési tudásbázis és a
felhasználás igényeinek pontos megfogalmazása dr.Koren
Csaba egyetemi tanár és dr.Kálmán László főiskolai
adjunktus nevéhez fűződik, dr.Marton László munkája
az operációkutatási feladatok megoldása valamint a rendszer és programtervezés
és részben a programozás. A fejlesztések és alkalmazások súlypontja
áthelyeződött a győri BAUCONSULT Mérnökiroda Kft. -hez,majd a győri KÁLMÁN Bt.-hez.
Jelenleg is ez a 2 cég a rendszer fő referenciahelye. A programrendszer a számos
hazai felhasználás mellett külföldi (Graz, Kriebernegg
Ingenieurbüro) alkalmazási referenciákra is szert
tett. A hazai alkalmazásoknak új lendületet adott a kilencvenes évek elején újraindult
autópálya építési program, a NETWINFO 'részt vett' az M1 és M5 bővítésének
előkészítésében, jelenleg pedig az M3 -as és M7 -es projektben működik közre.
A programrendszer elkészítésének programozási munkáiban - elsősorban a
grafikus szolgáltatások programjainak kidolgozásával - jelentős mértékben részt
vett és vesz Pusztai Pál programozó matematikus, egyetemi adjunktus. A korábbi
verziók programozási munkáiban részt vettek még Orbán Gábor programtervező
matematikus és Prédl Antal közlekedésmérnök.
Győr 2003. október