Marton László
A forgalomelosztás számítástechnikai modelljeinek vizsgálata és fejlesztése
PhD értekezés tézisei
Budapesti Műszaki Egyetem Közlekedésmérnöki
Kar Közlekedésüzemi Tanszék
1998
1. Előzmények és célkitűzések
A városi és közúti közlekedési hálózatok
vizsgálata és tervezése komplex
tudományos-műszaki feladat, amelynek megoldásában nélkülözhetetlen segédeszközzé
vált a modern operációkutatási
módszerek alkalmazása. Az a, hazánkban három-négy évtizedes múltra visszatekintő
folyamat, amelynek során a matematikai és számítástechnikai modellek
és módszerek fokozatosan beépültek a vizsgálatba és tervezésbe, azt is
eredményezte, hogy ezek kutatása, fejlesztése, rendszerezése a közlekedéstudomány
egy jól behatárolható, viszonylag önálló részterületévé vált.
A vizsgálati-tervezési folyamat több fázisra bontható.
A lehatárolt tervezési területet viszonylag homogén körzetekre
bontjuk, a valós hálózati elemek bizonyos szintű egyszerűsítésével és absztrakciójával
meghatározzuk a tervezési hálózatot. Ezután
előállítjuk a körzetek közti forgalom mátrixait a forgalomkeltés,
forgalomszétosztás és a forgalommegosztás lépéseivel. Általában
nem nélkülözhető a hálózati és forgalmi adatoknak a tervezési időszakra
történő előrebecslése. Ezután következik a forgalomelosztási,
vagy más néven forgalomráterhelési (assignment)
eljárás, amelynek során a hálózatban fellépő forgalmi igényeket - valamilyen
útvonalválasztási stratégiát feltételezve - elosztjuk (ráterheljük) a hálózat
útvonalaira. Egyrészt részleteiben elemezzük a terhelési eredményadatokat,
másrészt ezekből további számításokkal, rendezésekkel, csoportosításokkal
komplex értékelő, minősítő mutatókat
képezünk, amelyek a közlekedéspolitikai döntésekben lényeges szerepet játszanak.
Természetesen a gyakorlatban a folyamat iteratív, a végeredmények ismeretében
szükségessé válhat egy korábbi fázisra való visszatérés és ismétlés, illetve
több variáns párhuzamos vizsgálata.
Az ilyen irányú hazai kutató
- fejlesztő munkák és alkalmazások első csúcsidőszaka a hetvenes évek végén
- nyolcvanas évek elején a budapesti metróépítés
újraindításához kapcsolódott. Ebben az időszakban kapcsolódtam be az
ezirányú munkákba.
A ráterhelési modellek kutatása,
fejlesztése és alkalmazása folyamán egyrészt egyre bővült a figyelembe
vett hálózati és forgalmi adatok köre, ezzel növekedett a rendszerek komplexitása
és az eredmények pontossága, másrészt a gyorsabb, hatékonyabb algoritmusok
felhasználása azt eredményezte, hogy egyre nagyobb
hálózatokat lehet kezelni, illetve adott tervezési idő alatt egyre több
hálózati variánst lehet megvizsgálni.
A kilencvenes években új lendületet adott ennek a területnek az autópályahálózat
kibővítésének tervezése (különös tekintettel az útdíjas autópályákra).
Az alkalmazások egy egész sor minőségileg új modellezési problémát vetettek
fel, témát, feladatot adva saját kutatómunkámnak is.
A dolgozatban a forgalomráterhelési fázissal foglalkozom,
különös tekintettel az ebben kulcsfontosságú szerepet játszó útvonalválasztási
eljárásokra, valamint bizonyos, a gyakorlatból adódó speciális tervezési
helyzetek modellezhetőségére. Célom
egyes meglevő eljárások, algoritmusok továbbfejlesztése, valamint új
modellezési megoldások kidolgozása volt.
2. Az alkalmazott módszerek
A kitűzött célok eléréséhez
az egyik fontos tevékenység az irodalomkutatás.
Ennek során áttekintettem a hazai és külföldi kutatások állását, a témámmal
kapcsolatos publikációkat
és rendszerismertetőket. Meggyőződtem arról, hogy egyes, a gyakorlat igényeiből
adódó tervezési részfeladatok modellezése hiányzik, vagy nem teljes körűen
lefedett az általánosan ismert és használt rendszerekben.
A hagyományos (könyv, folyóirat)
formájú szakirodalom mellett egyre inkább érdemes figyelmet fordítani a
világhálózati (INTERNET) információszerzés lehetőségére is. Itt ismerkedhetük
meg a leggyorsabban (bár általában inkább csak felszinesen, kereskedelmi
szinten) egyes programtermékek új verzióival, szolgáltatásaival.
Ez vonatkozik egyes közlekedéstervezési programcsomagokra is. Dolgozatom
egy részében ilyen módon szerzett információkat is felhasználtam.
Egy másik nagyon fontos kutatási eszközöm a gyakorlati
közlekedési hálózattervezési munkában való részvétel, a közvetlen alkalmazási
tapasztalatok gyűjtése és elemzése.
Az általam kidolgozott számítógépes programrendszer
üzemeltetése során nagyon sok és sokféle tervezési helyzetben volt alkalmam
arra, hogy új eljárásaim hatékonyságát valamint modelljavaslataim megfelelőségét
és alkalmazhatóságát kipróbáljam, konkrét méréseket végezzek. Az
alkalmazások visszajelzéseinek is
fontos szerepe van célkitűzéseim megvalósításában, kutatási eredményeim
létrejöttében.
3. Új tudományos eredmények
-
Kidolgoztam a lépcsős
kapacitáskorlátos forgalomráterhelési modell
egy, a számítástechnikai erőforrásokat hatékonyan kihasználó implementációját.
Ezen belül, egy jól megválasztott hálózati tranformációs módszerrel, megoldottam
a csomóponti ellenállások és a csomóponti eredmények
kezelésének feladatát valamint a forgalmi
rétegek szétválasztásának és problémáját, beleértve a körzetenként és rétegenként
eltérő forrás/nyelő súlyozást is. A csomóponti mátrix
fogalmát bevezetve és felhasználva, hatékony és egyszerű módszert dolgoztam
ki az alaphálózati és a transzformált hálózati modell közti adatcserékre,
adatkonverziókra.
-
Egy új algoritmust készítettem a minimális
ellenállású útvonalak meghatározására. Ez a minimális fa-építés címke-beállító
algoritmuscsaládjához tartozik. Ezek az algoritmusok a fa-építés alatt
a hálózati pontokat három diszjunkt halmazba
osztják: végleges címkével és távolsággal rendelkező pontok, az ideiglenes
címkével és távolsággal rendelkező aktív pontok,
még nem érintett pontok. A fa mindig az aktív pontok halmazából a minimális
távolságú pont kiválasztásával épül tovább. Az elvi eljárást elemezve belátható,
hogy az ilyen algoritmusok hatékonysága az aktivitás halmaz elemszámán,
valamint tárolási, kezelési módján, számítástechnikai reprezentációján
múlik. Az ismert algoritmusvariánsok speciális reprezentációkat alkalmazva
igyekeznek a hatékonyságot javítani. Ezeket vizsgálva levontam a következtetést,
hogy az aktív elemek számának csökkentése bármely reprezentációnál javulást
eredményez az algoritmus hatékonyságában. A programfuttatási mérési eredmények
is igazolták azt, ami elvi meggondolásokból is várható volt, hogy a közlekedési
hálózatoknál az aktivitás halmaz
túl bő, sok olyan pont van, amely a halmazba való bekerüléséhez képest
csak több lépésnyi várakozás után kerül a minimumpozícióba.
Célszerű tehát egy-egy lépésben
kevesebb új pontot bevonni, elsősorban olyanokat, amelyek nagyobb eséllyel
juthatnak a minimumpozícióba, de természetesen gondoskodva arról, hogy
mindig bent legyen az elméletileg következő minimumpont. Az új algoritmus
azon az észrevételen alapszik, hogy az
egy pontból kiinduló élek csak hosszuk szerint növekvő (nemcsökkenő) sorrendben
kerülhetnek be a minimális fába, így a
vizsgálatnak is célszerű ezt a sorrendet követnie. Erre alapozva
definiálom az aktivitás halmaz egy olyan új konstrukcióját,
amelyre bebizonyítom, hogy kisebb halmazzal dolgozva, kevesebb számítási
lépésben is helyes eredményt ad. Konkrét hálózatokon demonstrálom
azt is, hogy a javítás tényleges, a hatékonyság a
módszer alkalmazásával határozottan nő.
-
Egy új algoritmust készítettem a második
minimális útvonalak meghatározására. Ez a deviációs elvű
algoritmusok közé tartozik. A deviációk képzésével könnyen generálhatók
a második, harmadik ... k - adik
minimális utak, de a módszer alapvető problémája az, hogy ezek az utak
nem mindig körmentesek. A körmentesség biztosítása
egy olyan követelmény, amely legalább egy nagyságrenddel megnöveli
a számításigényt. A probléma részbeni megoldására kidolgoztam egy iteratív
eljárást, amely az egy pontból
mint kezdőpontból kiinduló második legrövidebb
utakat határozza meg, az esetleges körös utakat is korrigálva. Az eljárás
a közlekedési hálózatokra alkalmazva nagyon hatékonynak bizonyult. Eltekintve
a körmentesség problémájától, bebizonyítható, hogy alkalmazásának számításigénye
nagyságrendben nem tér el
a minimális utakétól, emellett - az alkalmazási tapasztalatok szerint -
az algoritmus csak az esetek igen kis, szinte elenyésző részében generál
körös, tehát korrigálandó második utakat.
-
Kidolgoztam az autópályahálózat, mint
speciális kezelést igénylő részhálózat beillesztését
a forgalomráterhelési hálózati modellbe. A jelen időszakban kiemelt feladatcsoport
a magyarországi autópályahálózat
kibővítésének tervezése. Ebből adódóan a hálózati modellekben is meg kell
jeleníteni az autópályát, amely az általános
esethez képest több és többféle jellemzővel is bír, tehát bonyolultabban
modellezhető, de cserébe több és többféle eredményt is ad. Ilyen jellemző
például az útdíj és nagyon hasznos szolgáltatása
a modellnek a meglévő vagy
tervezett autópályák díjérzékenységi
vizsgálatának lehetősége. Az autópálya-részhálózat minden szakaszára adott
(ill. egyértelműen számítható) egy költségadat,
amely függ magától a szakasztól és a járműkategóriától (forgalmi rétegtől).
A modellbe való beillesztésnél a szakasztól való függés egy új alaphálózatbeli
éljellemzővel jeleníthető
meg. Ez egyben meghatározza magát a részhálózatot
is. A lépcsős ráterhelésnél az (autópályadíjból adódó) élköltség rétegfüggő,
így lépcsőnként újraszámítandó. Ez a számítás egyszerűen beilleszthető
a hálózat-transzformációba, az aktuális élellenállás számításának
részeként.
-
Megvizsgáltam a közlekedéspolitikailag is fontos autópálya
díjkedvezmények beillesztését a modellbe,
néhány olyan esetre, amely nagy valószinűséggel gyakorlati alkalmazásra
is kerülhet. Kiemelem a modellezés szempontjából legbonyolultabb
elem, a viszonylati kedvezmény
megvalósítását. Itt a fő nehézséget az okozza, hogy egy utszakasz költsége
attól is függeni fog, hogy a szakasz mely útvonal részeként szerepel. A
feladatot a viszonylati él definiálásával oldom
meg. Ez egy fiktív él a kedvezményezett viszonylatban.
Jellemzőinek az útvonalválasztáshoz való helyes megállapítása, és
a ráosztott forgalom valós hálózati elemekhez rendelése a
két felvetődő és a dolgozatban teljeskörűen megoldott modellezési
feladat.
-
Megoldottam a részhálózatok
beágyazott forgalmi vizsgálatának beillesztését a modellbe. Ez a speciális
feladat elsősorban szintén az autópályákkal
kapcsolatban fordul elő, de más esetekben is felmerülhet tervezői igény
bizonyos hálózatrészek olyan jellegű részletesebb vizsgálatára, amely a
részhálózat bizonyos pontjai közt lebonyolódó forgalmakat, valamint az
ezekhez tartozó további értékeket (utazási hossz, idő, költség) emeli ki.
A hálózati modellben a hálózatrészt - egy éljellemzővel - mint élhalmazt
emeljük ki tehát a részhálózatot a kiemelt élek
és végpontjaik alkotják. Az eredményadatok
gyűjtése (illetve az elkülönítése) csak az útvonalválasztás
- ráterhelés modulban lehetséges, amikor megvan az információ az útvonalak
összerakásához, az útvonal és a részhálózat viszonyának vizsgálatához.
Emiatt - mint a részhálózathoz
tartozó adatstruktúrákat - ténylegesen fel kell vennünk a megfelelő gyüjtőmátrixokat.
Természetesen ugyanígy lehetséges a rétegenkénti eredmények képzése.
4. Az eredmények hasznosítása
A dolgozatban tárgyalt elvek
és módszerek alkalmazásaként valósult meg egy több évig fejlesztett, általam
tervezett, és csoportmunkában kivitelezett, nagy méretű és komplexitású
számítógépes programrendszer, amely - gyakorlati tervezési feladatokhoz
- széleskörű hazai alkalmazásra
került és külföldi felhasználási referenciával
is rendelkezik, valamint a Széchenyi István Főiskolán szakirányú oktatási
anyagként is szolgál.
A NETWINFO egy közúti információs és közlekedéstervezési
programcsomag és az alkalmazások során a körülötte kialakult tervezési
- alkalmazási metodika. A programrendszer
magja a lépcsős forgalomelosztási eljárás, de ez körül van véve információs,
adat-előkészítő
és eredmény-feldolgozó modulokkal, ide értve nem csak a technikai
modulokat, hanem olyan, önmagukban is összetett és önállóan is
alkalmazható részeket is mint a forgalomkalibrációs
- előrebecslési modul, amely körzetszintű forgalmi mátrixokat állít elő.
A funkciók széles köre grafikusan is támogatott.
Közlekedéstervezői
szempontból a rendszer fő moduljai:
-
Forgalomráterhelés. A
dolgozatban vizsgált lépcsős ráterhelés egy megvalósítása.
-
Részterület kiemelés. Egy un. kordonokkal
körülhatárolt tervezési területrészből és egy a teljes tervezési területhez
tartozó körzetszintű forgalmi mátrixból egy új,
önálló tervezési szituációt
állítunk elő.
-
Forgalom előrebecslés - kalibráció.
Kétféle módszer adott a programcsomagban. Egyik egy körzetenkénti két
növekedési tényezős
modell, a másik hálózat és forgalomfüggő: adott körzetszintű forgalmi mátrixot
kalibrálunk
a hálózaton előirt terhelési adatokhoz mint peremfeltételekhez.
A NETWINFO programrendszer
főbb referenciáit az alábbiakban adom meg. A teljes listát, amely közel
negyven hivatkozásból áll, az értekezés tartalmazza, itt csak a kilencvenes
évekre eső legfontosabb alkalmazási referenciáit sorolom fel.
|
Téma |
Alkalmazó
és időszak |
|
Traffic survey and data elaboration
on the Motorway M1 |
Bouygues
(France)- Bauconsult Győr,1992 |
|
Ergänzende Verkehrsprognose für
die Grenzüberschreitenden Strassen |
Ingenieurbüro Kriebernegg (Österreich,Graz),
1992 |
|
Verkehrskonzept Meran, Gleisdorf
und Badgastein |
Ingenieurbüro Kriebernegg Österreich,
Graz,,1993 |
|
Preliminary traffic data and forecasting
on the Motorway M7 Hungary |
BAMEST (Italy)-
Bauconsult,Győr, 1993 |
|
Traffic survey, forecast and sensitivity
analysis of tolls for evaluating the tender of Motorway M5 on Hungary |
Bouygues
(France) - Bauconsult,Győr 1993 - 1994 |
|
Folyamatos
forgalmi adatszolgáltatás és konzultáció Győr város úthálózatán
az M1 autópálya ütemezett üzembehelyezésekor várható forgalmi változásokról |
Polgármesteri
Hivatal Győr - Bauconsult Győr 1993 - 1994 |
|
Verkehrsuntersuchung Mürzzuschlag |
IKK Graz, 1995 |
|
Az M3 autópálya forgalmi és díjbevételi
tanulmánya |
Object Kft.
Budapest - Bauconsult Győr, 1996 |
|
Verkehrsuntersuchung "Umfahrung
Freistadt" |
IKK Graz 1996 |
|
Verkehrsuntersuchung Halbanschlußstelle
Gratkorn |
IKK Graz 1996 |
|
Az
M1 autópálya és a 10 sz. főút közötti forgalommegosztás vizsgálata |
KTI
Rt. -Bauconsult Győr, 1996 |
|
Az M3 autópálya díjkedvezmény
rendszerének forgalmi és bevételi hatásvizsgálata |
Trafficon
Kft. Budapest - Bauconsult Győr 1997 |
|
Verkehrsuntersuchung Vollausbau
Anschlußstelle Spielfeld |
IKK Graz 1997 |
|
Az M7 autópálya forgalmi vizsgálata |
Bauconsult
Győr, 1997 |
|
Az M7 autópálya forgalmi méretezésének
eredményei és fejlesztésének javasolt ütemezése |
ENCON
Kft. Budapest - Bauconsult Győr, 1998 |
|
Az M30 autópálya korridor forgalmi
vizsgálatai, forgalmi és díjbevételi prognózisai |
Trafficon Kft. Budapest -
Bauconsult Győr 1998 |
|
Az M9 autópálya déli szektorának
forgalmi és díjbevételi prognózisai |
UKIG
Budapest - Bauconsult Győr, 1998 |
|
Az M43 autópálya forgalmi és díjbevételi
prognózisai |
UKIG
Budapest - Bauconsult Győr, 1998 |
|
Az M5 korridor hatásterületének
forgalmi vizsgálatai valamint forgalmi és díjbevételi prognózisai |
UKIG
Budapest - Bauconsult Győr 1998 |
|
Verkehrsuntersuchung Umfahrung
Hartberg |
IKK Graz, 1998 |
5. Publikációk az értekezés témakörében (időrendben)
-
Marton, L.- Bakó, A.: A k-adik legrövidebb út meghatározása
csomópontiveszteségek esetén KTMF Tudományos Közlemények 1,
371-375 (1978)
-
Marton, L. - Zaupper, T.: K-adik utas algoritmusok Matematikai
és számítástechnikai módszerek a közlekedés tervezésében és irányításában
II. Győr, KTMF 26 - 32 (1978)
-
Marton, L.: Minimálisút algoritmusok közlekedési hálózatokra
KTMF Tudományos Közlemények 2, 219-222 (1979)
-
Bakó, A.-Marton, L.-Takács, B.-Vesztergál, L.: Egy interaktiv
modell úthálózatok optimalizálására. KTMF Tudományos Közlemények
1, 33-36 (1981)
-
Bakó, A.-Marton, L.-Takács, B.-Vesztergál, L.: Városi
úthálózat változatok gazdaságossági elemzése. Városi Közlekedés 5,
245-262 (1981)
-
Bakó, A.- Marton, L.:AMT eljárás területi tervezési feladatok
megoldására.I. Magyar AMT Konferencia, Budapest, 1982.
-
Bakó, A.- Marton,L: Komplex forgalomtervezési eljárások
számítógépes megvalósítása.KTMF IV. Tudományos
Ülésszak, Győr, KTMF 1984.
-
Bakó, A.-Berényi, J.-Marton, L.-Szántai, T.: Gyalogosforgalmi
terek tervezéseszemélyi számítógéppel KTMF V. Tudományos Ülésszak,
Győr, KTMF 1987.
-
Bakó, A.- Marton, L.:Road networks and traffic information
system Conference of computer applications
in road and transport planning. Győr, KTMF 1990
-
Kálmán, L.-Koren, Cs-Marton, L.: Informationssystem für
Strassennetze Computeranwendungen für Strassenentwurf und Verkehrsplanung,
Internationaler Workshop Technische Universität Graz, 1991
-
Kálmán,L.-Marton,L.-Pusztai,P.: A NETWINFO úthálózati
és forgalmi információs rendszer.Közúti
közlekedési nyári egyetem Győr, 1993
-
Marton, L.- Pusztai, P.:Informationssystem und Verkehrsumlegung
für Strassennetze Computeranwendungen für Strassenentwurf und Verkehrsplanung,
Internationaler Workshop -Berichte Technische Universität Graz, 67-68 (1993)
-
Csicsely-Tarpay,M.-Bakó,A.-Gáspár,L.-Marton,L.:Hungarian
pavement management system for the road network of a city. International
Conference on Pavement and Airfield management. Singapur,1995.
-
Marton, L.: Számítógépes forgalomelosztás Új Alaplap
6, 7-10 (1996)
-
Marton, L.:A NETWINFO programrendszer Új Alaplap 6,
13-14 (1996)
-
Marton, L.: A csomópontok kezelése a forgalomelosztási
eljárásban Városi Közlekedés 5, 281-284 (1996)
-
Marton, L.: A forgalomelosztási
feladat egy útkereső eljárása. Közlekedéstudományi Szemle 7,
248-253 (1996)
-
Marton, L.- Pusztai, P.: Gráfok és hálózatok kezelése
számítógéppel I.-VI. (cikksorozat) Új Alaplap 4-9, (1997)
-
Marton, L.: Az autópálya viszonylati díjkedvezmények modellezése
a számítógépes forgalomelosztási eljárásban Közúti Közlekedés- és Mélyépítéstudományi
Szemle 11, 415-417 (1997)
-
Marton, L.:A közlekedési hálózatok tervezésének néhány
adatmodellezési problémája SZIF Jubileumi Tudományos ülésszak
Győr (1998)
-
Marton, L.: Egy címkéző eljárás
a legrövidebb utak fájának meghatározására ritka hálózatokban Alkalmazott
Matematikai Lapok 19 (1999) (közlésre elfogadva)
-
Marton, L.: Modelling motorway toll in traffic assignment
Slovak Journal of Civil Engineering (1999) (közlésre elfogadva)
-
Marton, L.- Pusztai,P.:A NETWINFO programrendszer felhasználói
kézikönyve Bauconsult Mérnökiroda, Győr
(1998)
-
Marton,L.: On Modelling Traffic Assignment Hungarian
Electronic Journal, http://heja.szif.hu (közlésre leadva)
-
Marton, L.: A label-setting method to determine the tree
of shortest paths in sparse networks Central European Journal of Operations
Research (közlésre leadva)