Mária Raffai
dr.
Társadalmi-gazdasági elvárások az informatikus szakemberekkel szemben"Informatika a felsõoktatásban" országos konferencia, Debrecen, 1996. Az a menedzsment, amely fejlesztési elképzeléseit akár a termékekre, akár piaci stratégiájára vonatkozóan a konkurens cégek termékei és fejlesztési trendjei, a piaci kínálat és az igények, a hazánkban jelenleg nagyon gyakran változó szabályozók és mûködési feltételek, a hazai és nemzetközi gazdasági trendek ismerete nélkül kívánja meghatározni, valószínûleg nem tud hosszú távon lépést tartani a dinamikus fejlõdéssel. Az információk azonban csak akkor szolgálják hatékonyan a vezetési tevékenységet, ha azok megfelelõ módon feldolgozva, elõkészítve, matematikai, statisztikai módszereket is alkalmazva állnak a menedzsment rendelkezésére. Az információ és a szoftver forradalma, a nemzetközi méretekben felgyorsult, globálissá váló üzleti tevékenység, az idõben, mennyiségben és minõségben egyre gyorsabban növekvõ információéhség olyan szakemberek képzését követeli meg, akik ebben a felgyorsult világban eredményesen tudják alkalmazni a korszerû módszereket és eszközöket, a számítógépet. Az üzleti életben, a tervezési munkában, az eredményes kommunikáció megvalósításában, az irányítási munka végzése során, a gyors és hatékony döntéshozatalhoz azonban az informatikai szakembereknek több tudományterületet is átfogó, interdiszciplínáris, komplex ismeretekre van szükségük, birtokában kell lenni mindazon lehetõségeknek, módszereknek, eszközöknek, amelyek segítségével eredményesebb munka végezhetõ. Az informatika és gazdaság-informatika szakok tanterveinek kidolgozásánál, a tantárgyi tematikák, tantárgyprogramok meghatározásánál fõiskolánkon arra törekszünk, hogy hallgatóinkat elméleti és gyakorlati vonatkozásban egyaránt sokoldalúságra és a számítógép nyújtotta lehetõségek eredményes kihasználására neveljük. Módszereinkkel szeretnénk elérni, hogy a késõbbiekben, munkájuk során képesek legyenek az informatika szakmában oly fontos folyamatos önképzésre, kezdeményezésre, környezetük munkájának hatékonyabbá tételére, a fejlesztés ösztönzésére. Fõiskolánkon 1990 óta folyik informatikus képzés, tanterveink és oktatási módszereink azóta komoly változáson mentek keresztül. Ennek oka nemcsak az évek során tapasztalt, elõre nem látott hallgatói fogadókézség szintje, a társadalom részérõl folyamatosan változó elvárások, hanem szakmánk egyre dinamikusabb fejlõdése is. Hallgatói létszámunk kezdettõl fogva folyamatosan növekszik, talán ebben az évben kezd stagnálást mutatni. 1993-ban a mérnök-tanár képzésben bevezetett informatika szak szintén a hallgatói létszám növekedéséhez vezetett. Az 1. sz. táblázat a hallgatói létszámok alakulását mutatja 1990-1996 között. Az érdeklõdés az informatika szakma iránt meglehetõsen nagy, és bár ebben az évben a növekedés üteme magtorpanni látszik, az évfolyamonkénti 250-300 körüli hallgatói létszám meglehetõsen magas. Ha figyelembe vesszük még azt is, hogy az elmúlt tanévben beindítottuk a gazdaságinformatikus szakirányú képzést, akkor még inkább felelõsségteljes feladatot vállalunk az ezredvég globális információs társadalmához szükséges informatikus szakemberképzésben. Kitûzött céljainkat azonban csak akkor érhetjük el, ha folyamatos kapcsolatban maradunk végzett hallgatóinkkal, ha ismerjük a társadalom és a gazdaság szakembereinkkel szembeni elvárásait. Elõadásomban annak, a tavasszal készített felmérésnek az eredményét kívánom ismertetni, amelyet
A frissen végzett hallgatók elhelyezkedésüktõl, a munkahely jellegétõl és feladatkörüktõl függõen természetesen más és más ismereteket tartanak fontosnak, így nem kívánok kitérni a csupán néhány esetben megjelölt speciális szakterületre, mint például mesterséges intelligencia, számítástudomány, assembly programozás vagy speciális hardver ismeretek. Azokra az ismeretekre irányítanám a figyelmet, amelyet volt hallgatóink nagytöbbsége jelölt meg, mint elsajátított és jól használható tudást. Az alábbi adatok a hallgatók arányát mutatják a legjobban hasznosítható ismeretek sorrendjében. A tanult és a hallgatók által használhatónak ítélt ismeretek aránya:
Szükséges ismeretek és a válaszok megoszlási aránya
Meg kell említeni, több hallgató jegyezte meg, hogy jó lett volna, ha kommunikációs tréningre, irodatechnikai eszközök ismertetésére, szoftverjogi kérdésekre, szoftverminõség biztosítására még több idõt fordítottunk volna. Szeretném megjegyezni, hogy az 1996/97 tanévben induló hallgatók az új tanterv szerinti képzésében már ezekkel a témákkal külön tárgyak keretében foglalkoznak, és a jelenleginél lényegesen nagyobb hangsúlyt kapnak a gazdasági ismeretek valamint a különbözõ ágazati alkalmazások gyakorlati megismerése. Az oktatott ismeretanyag hasznosságát, más, közvetett módon is vizsgáltuk, rákérdeztünk hallgatóinknál arra, hogy munkájuk során használnak-e számítógépet, ha igen, akkor milyen rendszerrel dolgoznak és milyen feladatokra használják. A számítások szerint az elhelyezkedett informatikusoknak mindössze 2,32%-a nem használ egyáltalán számítógépet, 23,5%-uk mainframe-es környezetben dolgozik (szinte minden 4. hallgató!), 13,9%-uk középgépes Unix rendszert használ, 52,6% PC-s rendszerekkel dolgozik, közülük 27,45% önálló PC-vel a 72,55% pedig PC-s hálózattal. Izgalmas vizsgálat volt számomra annak elemzése, hogy informatikusaink a munkahelyeken vajon mire használják a számítógéprendszereket! Mivel egy munkatárs többféle munkát is végezhet a gépen így az arányok is ezt a képet tükrözik, az összehasonlítás mégis érdekes. Tekintsük elõször az alábbi adatokat! Mire használják informatikusaink a számítógépet?
A választ adó hallgatók 89 %-a elhelyezkedett, dolgozik, elsõsorban Kft.-knél (50%) és részvénytársaságokban (32,6%) három kivételével beosztott munkatársként. 44,4%-uk a végzettségnek megfelelõ munkakörben dolgozik, 13,3 % más szakterületen, 42,3 % pedig alapvetõen a végzettségének megfelelõ feladatot kap, bár néha más jellegû munkát is el kell végezniük. A munkahelyeken -természetesen attól függõen, hogy a hallgatók milyen munkakörben helyezkedtek el- a meglévõnél több, kevesebb vagy más jellegû ismereteket várnak el az alkalmazók. A vezetõi elvárások az informatikusok ismereteivel szemben a hallgatók válaszai alapján az alábbiak szerint alakulnak: a képzettségnél magasabb szintû ismeretek 10,2 %, a képzettségnél alacsonyabb szintû ismeretek 10,2 %, a képzettségnek megfelelõ elvárások 49,0 % és a tanultaktól eltérõ ismeretek 30,6 %. A megkérdezett vezetõk válaszai gyakorlatilag hasonlóak a végzett hallgatók által adott válaszokhoz, hiszen a cégek tevékenységi körétõl, társasági formájától függetlenül olyan közép- illetve felsõfokú végzettségû munkatársakra van szükségük, akik széleskörû közgazdasági ismeretekkel rendelkeznek, nyelveket beszélnek, és jártasak a számítógépek kezelésében, képesek feladataik számítógéppel történõ megoldására. Sokan tartják szükségesnek, hogy a munkatársak feladataik megoldásához a cég elvárásai szerinti rendszereket tudjanak fejleszteni, programokat készíteni. Szoros kapcsolat van a cégek új munkatársakkal kapcsolatos végzettségi igénye valamint a cég nagysága között. A nagyobb Kft.-k és a többszáz fõt foglalkoztató Rt.-k többsége felsõfokú vagy felsõ- és középfokú munkatársakat keres, míg a magánvállalkozások általában megelégednek a középfokú beosztottakkal vagy egyáltalán nincs szükségük új munkatársakra. Az idegennyelv ismeret szempontjából a cégeknek elsõsorban angol, német nyelvet jól beszélõ munkatársakra van szükségük, azonban többen külön megjelölték az orosz, francia, olasz és egy-egy esetben spanyol, kínai nyelveket is. Az alábbi táblázat a megkérdezett szervezetek igényeinek arányát mutatja. Igény felsõfokúvégzettségû munkatársra -megoszlási arány- Igény középfokú végzettségû munkatársra -megoszlási arány- Arány az összes Elvárt ismeretek összigényhez viszonyítva a felsõfokú igényen belül összigényhez viszonyítva középfokú igényen belül alkalma-zandón belül
Szoros korreláció mutatható ki az elvárások, a jövedelem és a munkahelyek mérete között, ugyanis a 300 fõnél többet foglalkoztató cégek, akik a végzettségnek megfelelõ munkakörben foglalkoztatják a munkatársakat 25.000 - 50.000 Ft közötti jövedelmet biztosítanak a kezdõ és az 1-3 éves gyakorlattal rendelkezõ beosztott informatikus munkatársaknak és elvárásaik nem magasabbak a képzettségnél, ugyanakkor a kisebb, 10-40 fõt foglalkoztató Kft.-knél a vezetõk magasabb követelményeket támasztanak, itt a felelõs munkakörben vagy tanácsadóként dolgozó munkatársak ismeretei hiányosnak bizonyulnak. 3. Oktatási munkánk megítélése volt hallgatóink részérõl Ezen a ponton azt hiszem önkritikusnak kell lennünk, hiszen volt hallgatóinktól szinte egyhangú az a vélemény, hogy túl sok elméleti anyagot oktatunk és követelünk meg és viszonylag kevés a gyakorlati foglalkozás. Nem mentegetõzni kívánok, de országosan ismert gond és probléma, hogy az oktatók és hallgatók létszáma az utóbbi években egymással ellentétes irányban változik, ami szükségszerûen növeli a gyakorlati oktatás, a hallgatók kisebb csoportjaival való foglalkozás, a mûhelymunka eredményes megvalósításának problémáit, megnehezíti a színvonalas oktatómunka végzését. Mégis azt kell mondanom, hogy az elmúlt 4-5 év alatt nagyon sokat tettünk annak érdekében, hogy
A felmérés eredményei azt mutatják, hogy az informatikus szakember tudásigénye, olyan interdiszciplínáris ismereteken alapul, mint
|
"Informatika a felsõoktatásban" országos konferencia, Debrecen, 1996.
Az a menedzsment, amely fejlesztési elképzeléseit akár a termékekre, akár piaci stratégiájára vonatkozóan a konkurens cégek termékei és fejlesztési trendjei, a piaci kínálat és az igények, a hazánkban jelenleg nagyon gyakran változó szabályozók és mûködési feltételek, a hazai és nemzetközi gazdasági trendek ismerete nélkül kívánja meghatározni, valószínûleg nem tud hosszú távon lépést tartani a dinamikus fejlõdéssel. Az információk azonban csak akkor szolgálják hatékonyan a vezetési tevékenységet, ha azok megfelelõ módon feldolgozva, elõkészítve, matematikai, statisztikai módszereket is alkalmazva állnak a menedzsment rendelkezésére. Az információ és a szoftver forradalma, a nemzetközi méretekben felgyorsult, globálissá váló üzleti tevékenység, az idõben, mennyiségben és minõségben egyre gyorsabban növekvõ információéhség olyan szakemberek képzését követeli meg, akik ebben a felgyorsult világban eredményesen tudják alkalmazni a korszerû módszereket és eszközöket, a számítógépet.
Az üzleti életben, a tervezési munkában, az eredményes kommunikáció megvalósításában, az irányítási munka végzése során, a gyors és hatékony döntéshozatalhoz azonban az informatikai szakembereknek több tudományterületet is átfogó, interdiszciplínáris, komplex ismeretekre van szükségük, birtokában kell lenni mindazon lehetõségeknek, módszereknek, eszközöknek, amelyek segítségével eredményesebb munka végezhetõ. Az informatika és gazdaság-informatika szakok tanterveinek kidolgozásánál, a tantárgyi tematikák, tantárgyprogramok meghatározásánál fõiskolánkon arra törekszünk, hogy hallgatóinkat elméleti és gyakorlati vonatkozásban egyaránt sokoldalúságra és a számítógép nyújtotta lehetõségek eredményes kihasználására neveljük. Módszereinkkel szeretnénk elérni, hogy a késõbbiekben, munkájuk során képesek legyenek az informatika szakmában oly fontos folyamatos önképzésre, kezdeményezésre, környezetük munkájának hatékonyabbá tételére, a fejlesztés ösztönzésére.
Fõiskolánkon 1990 óta folyik informatikus képzés, tanterveink és oktatási módszereink azóta komoly változáson mentek keresztül. Ennek oka nemcsak az évek során tapasztalt, elõre nem látott hallgatói fogadókézség szintje, a társadalom részérõl folyamatosan változó elvárások, hanem szakmánk egyre dinamikusabb fejlõdése is. Hallgatói létszámunk kezdettõl fogva folyamatosan növekszik, talán ebben az évben kezd stagnálást mutatni. 1993-ban a mérnök-tanár képzésben bevezetett informatika szak szintén a hallgatói létszám növekedéséhez vezetett. Az 1. sz. táblázat a hallgatói létszámok alakulását mutatja 1990-1996 között.
Az érdeklõdés az informatika szakma iránt meglehetõsen nagy, és bár ebben az évben a növekedés üteme magtorpanni látszik, az évfolyamonkénti 250-300 körüli hallgatói létszám meglehetõsen magas. Ha figyelembe vesszük még azt is, hogy az elmúlt tanévben beindítottuk a gazdaságinformatikus szakirányú képzést, akkor még inkább felelõsségteljes feladatot vállalunk az ezredvég globális információs társadalmához szükséges informatikus szakemberképzésben. Kitûzött céljainkat azonban csak akkor érhetjük el, ha folyamatos kapcsolatban maradunk végzett hallgatóinkkal, ha ismerjük a társadalom és a gazdaság szakembereinkkel szembeni elvárásait. Elõadásomban annak, a tavasszal készített felmérésnek az eredményét kívánom ismertetni, amelyet
A frissen végzett hallgatók elhelyezkedésüktõl, a munkahely jellegétõl és feladatkörüktõl függõen természetesen más és más ismereteket tartanak fontosnak, így nem kívánok kitérni a csupán néhány esetben megjelölt speciális szakterületre, mint például mesterséges intelligencia, számítástudomány, assembly programozás vagy speciális hardver ismeretek. Azokra az ismeretekre irányítanám a figyelmet, amelyet volt hallgatóink nagytöbbsége jelölt meg, mint elsajátított és jól használható tudást. Az alábbi adatok a hallgatók arányát mutatják a legjobban hasznosítható ismeretek sorrendjében. A tanult és a hallgatók által használhatónak ítélt ismeretek aránya:
Szükséges ismeretek és a válaszok megoszlási aránya
Meg kell említeni, több hallgató jegyezte meg, hogy jó lett volna, ha kommunikációs tréningre, irodatechnikai eszközök ismertetésére, szoftverjogi kérdésekre, szoftverminõség biztosítására még több idõt fordítottunk volna. Szeretném megjegyezni, hogy az 1996/97 tanévben induló hallgatók az új tanterv szerinti képzésében már ezekkel a témákkal külön tárgyak keretében foglalkoznak, és a jelenleginél lényegesen nagyobb hangsúlyt kapnak a gazdasági ismeretek valamint a különbözõ ágazati alkalmazások gyakorlati megismerése.
Az oktatott ismeretanyag hasznosságát, más, közvetett módon is vizsgáltuk, rákérdeztünk hallgatóinknál arra, hogy munkájuk során használnak-e számítógépet, ha igen, akkor milyen rendszerrel dolgoznak és milyen feladatokra használják. A számítások szerint az elhelyezkedett informatikusoknak mindössze 2,32%-a nem használ egyáltalán számítógépet, 23,5%-uk mainframe-es környezetben dolgozik (szinte minden 4. hallgató!), 13,9%-uk középgépes Unix rendszert használ, 52,6% PC-s rendszerekkel dolgozik, közülük 27,45% önálló PC-vel a 72,55% pedig PC-s hálózattal.
Izgalmas vizsgálat volt számomra annak elemzése, hogy informatikusaink a munkahelyeken vajon mire használják a számítógéprendszereket! Mivel egy munkatárs többféle munkát is végezhet a gépen így az arányok is ezt a képet tükrözik, az összehasonlítás mégis érdekes. Tekintsük elõször az alábbi adatokat!
Mire használják informatikusaink a számítógépet?
A választ adó hallgatók 89 %-a elhelyezkedett, dolgozik, elsõsorban Kft.-knél (50%) és részvénytársaságokban (32,6%) három kivételével beosztott munkatársként. 44,4%-uk a végzettségnek megfelelõ munkakörben dolgozik, 13,3 % más szakterületen, 42,3 % pedig alapvetõen a végzettségének megfelelõ feladatot kap, bár néha más jellegû munkát is el kell végezniük. A munkahelyeken -természetesen attól függõen, hogy a hallgatók milyen munkakörben helyezkedtek el- a meglévõnél több, kevesebb vagy más jellegû ismereteket várnak el az alkalmazók. A vezetõi elvárások az informatikusok ismereteivel szemben a hallgatók válaszai alapján az alábbiak szerint alakulnak: a képzettségnél magasabb szintû ismeretek 10,2 %, a képzettségnél alacsonyabb szintû ismeretek 10,2 %, a képzettségnek megfelelõ elvárások 49,0 % és a tanultaktól eltérõ ismeretek 30,6 %.
A megkérdezett vezetõk válaszai gyakorlatilag hasonlóak a végzett hallgatók által adott válaszokhoz, hiszen a cégek tevékenységi körétõl, társasági formájától függetlenül olyan közép- illetve felsõfokú végzettségû munkatársakra van szükségük, akik széleskörû közgazdasági ismeretekkel rendelkeznek, nyelveket beszélnek, és jártasak a számítógépek kezelésében, képesek feladataik számítógéppel történõ megoldására. Sokan tartják szükségesnek, hogy a munkatársak feladataik megoldásához a cég elvárásai szerinti rendszereket tudjanak fejleszteni, programokat készíteni. Szoros kapcsolat van a cégek új munkatársakkal kapcsolatos végzettségi igénye valamint a cég nagysága között. A nagyobb Kft.-k és a többszáz fõt foglalkoztató Rt.-k többsége felsõfokú vagy felsõ- és középfokú munkatársakat keres, míg a magánvállalkozások általában megelégednek a középfokú beosztottakkal vagy egyáltalán nincs szükségük új munkatársakra. Az idegennyelv ismeret szempontjából a cégeknek elsõsorban angol, német nyelvet jól beszélõ munkatársakra van szükségük, azonban többen külön megjelölték az orosz, francia, olasz és egy-egy esetben spanyol, kínai nyelveket is. Az alábbi táblázat a megkérdezett szervezetek igényeinek arányát mutatja.
Igény felsõfokúvégzettségû munkatársra -megoszlási arány- Igény középfokú végzettségû munkatársra -megoszlási arány- Arány az összes Elvárt ismeretek összigényhez viszonyítva a felsõfokú igényen belül összigényhez viszonyítva középfokú igényen belül alkalma-zandón belül
Szoros korreláció mutatható ki az elvárások, a jövedelem és a munkahelyek mérete között, ugyanis a 300 fõnél többet foglalkoztató cégek, akik a végzettségnek megfelelõ munkakörben foglalkoztatják a munkatársakat 25.000 - 50.000 Ft közötti jövedelmet biztosítanak a kezdõ és az 1-3 éves gyakorlattal rendelkezõ beosztott informatikus munkatársaknak és elvárásaik nem magasabbak a képzettségnél, ugyanakkor a kisebb, 10-40 fõt foglalkoztató Kft.-knél a vezetõk magasabb követelményeket támasztanak, itt a felelõs munkakörben vagy tanácsadóként dolgozó munkatársak ismeretei hiányosnak bizonyulnak.
3. Oktatási munkánk megítélése volt hallgatóink részérõl
Ezen a ponton azt hiszem önkritikusnak kell lennünk, hiszen volt hallgatóinktól szinte egyhangú az a vélemény, hogy túl sok elméleti anyagot oktatunk és követelünk meg és viszonylag kevés a gyakorlati foglalkozás. Nem mentegetõzni kívánok, de országosan ismert gond és probléma, hogy az oktatók és hallgatók létszáma az utóbbi években egymással ellentétes irányban változik, ami szükségszerûen növeli a gyakorlati oktatás, a hallgatók kisebb csoportjaival való foglalkozás, a mûhelymunka eredményes megvalósításának problémáit, megnehezíti a színvonalas oktatómunka végzését. Mégis azt kell mondanom, hogy az elmúlt 4-5 év alatt nagyon sokat tettünk annak érdekében, hogy
A felmérés eredményei azt mutatják, hogy az informatikus szakember tudásigénye, olyan interdiszciplínáris ismereteken alapul, mint