Mária
Raffai dr.
Törekvések
a korszerû informatikai ismeretek integrálására
Matematika-Fizika-Számítástechnika
oktatók konferenciája, Pécs, 1995.
Az információ
és a szoftver forradalma, a nemzetközi méretekben felgyorsult
üzleti tevékenység, az idõben, mennyiségben
és minõségben egyre gyorsabban növekvõ
információéhség megköveteli olyan szakemberek
képzését, akik ebben a felgyorsult világban
hatékony eszközként tudják alkalmazni a számítógépeket.
Az üzleti életben, a tervezési munkában, az eredményes
kommunikáció megvalósításában,
az irányítási munka végzése során,
a gyors és hatékony döntéselõkészítéshez
azonban az informatikai szakembereknek több tudományterületet
is átfogó, összetett ismeretekre van szükségük,
birtokában kell lenni mindazon lehetõségeknek, módszereknek,
eszközöknek, amelyek segítségével eredményesebb
munka végezhetõ. Ahhoz azonban, hogy egy ország gazdasága
kiváló szakemberek közös munkájával
a nemzetközi vérkeringésbe bekapcsolódva dinamikusan
fejlõdhessen elsõsorban az szükséges, hogy a
fiatalok képzését valamint a szakemberek továbbképzését
ma-gas színvonalon, eredményesen végezzük, és
a valós problémák megoldására al-kalmas
ismereteket nyújtsunk a felsõoktatás hallgatóinak.
Az elõzõekben vázolt cél elérése
azonban nem problémamentes, az oktatás során a célkitûzés,
a tantervek és tantárgyi tematikák összeállítása,
de még inkább a megvalósítás sok akadályba
ütközik. Ha figyelmen kívül hagyjuk az informatikus
képzés egyik legégetõbb gondját, a felsõoktatás
szûkös anyagi helyzetét és eszközlehetõségeit,
akkor is marad sok olyan kérdés, amelynek megoldása
az informatikus képzésben résztvevõk közös
feladata és felelõssége. Fõiskolánkon
5 éve folyik a mûszaki informatika szakos, egyre növekvõ
létszámú (a 3 évfolyamon több, mint 500
hallgatónk van) hallgatók képzése, jelenleg
az Informatikai és Villamosmérnöki Fakultás Informatika
valamint Számítástechnika Tanszékének
gondozásában. A két tanszék oktatói
az elmúlt években komoly erõfeszítéseket
tettek, hogy a hallgatók tanulmányaik során eljajátíthassák
a legkorszerûbb informatikai ismereteket és képesek
legyenek azok hatékony alkalmazására.
Az Információrendszer-tervezés
c. tantárgyi blokk, amelynek kidolgozója, felelõse
és három kollégámmal együtt oktatója
vagyok, a mûszaki informatika szakon 4 féléves, záróvizsgával
illetve egyes szakirányokon szigorlattal záruló téma.
Mivel vezetõ oktatóként kezdettõl fogva részt
veszek az évente egyre növekvõ létszámú
hallgatóság képzésében, a tantárgy
anyagának és az oktatási módszernek folyamatos
korszerûsítésében, követni tudom a hallgatók
elõrehaladását, látom a problémákat,
és arra törekszem, hogy ha kell, akár félévenkénti
tartalmi változtatásokkal, eredményesebb módszerekkel,
több és korszerûbb, a gyakorlatban jól használható
ismeretanyagot nyújtsunk a hallgatóknak. Az általunk
oktatott tantárgy a valós problémák szakmai
ismereteitõl kezdõdõen alapos szoftverfejlesztési,
-tervezési, számítástechnikai (hardver és
szoftver), szervezési-vezetési, esetenként még
oktatási tudást és tapasztalatot is követel,
így szükség van arra, hogy a hallgatók képesek
legyenek egységes egészként, komplexen alkalmazni
a különbözõ, egyéb tantárgyakból
szerzett ismereteiket.
Az évek
során azonban azt kellett tapasztalnom, hogy a hallgatók
nem tudják "összerakni" (1) a számítógép
mûködésérõl (HW, SW), (2) a programozásból,
adatbázis-, táblázatkezelésbõl, valamint
(3) egyéb alkalmazói szoftverismertetésekbõl,
(4) közgazdaságtanból, (4) matematikából
és (5) döntéselõkészítésbõl
tanultakat, az egyes tárgyakból megszerzett tudás
nem áll össze egységes egésszé, és
nem alkalmas minõségi szoftvertermék kifejlesztésére.
A fenti problémák kiküszöbölésére
fokozatosan, de komoly átalakuláson ment keresztül az
Információrendszer-tervezés c. tananyag, az alkalmazott
oktatási módszer, a már elkészített
oktatási anyagok, segédletek és a számonkérés
módja is. Elõadásom célja annak a sokrétû
ám véglegesnek nem nevezhetõ oktatási módszernek
az ismertetése, amellyel éppen a fenti problémákat
próbáljuk kiküszöbölni. A
-
hallgatókkal
való, meglehetõsen intenzív foglalkozás (elõadások,
gyakorlatok, szituációs játékok, rendszertervezési
feladatok, stb.),
-
a többféle
segédanyag (tankönyv, munkafüzet, példatár
stb.) készítése,
-
a hallgató
és a valós világ kapcsolatának folyamatos fenntartása,
tapasztalataink és
-
a hallgatók
eredményei (OTDK
helyezések, munkahelyi beilleszkedés, sikeres indulás)
azt bizonyítják,
hogy a hallgatók, befejezvén tanulmányaikat könnyebben
boldogulnak az informatikai feladatok és a szakmai munkaerõpiac
egyre keményebb versenyében.
Home
Elõadások,
cikkek |