Mária Raffai dr. Törekvések a korszerû informatikai ismeretek integrálására
Matematika-Fizika-Számítástechnika oktatók konferenciája, Pécs, 1995.
 
Az információ és a szoftver forradalma, a nemzetközi méretekben felgyorsult üzleti tevékenység, az idõben, mennyiségben és minõségben egyre gyorsabban növekvõ információéhség megköveteli olyan szakemberek képzését, akik ebben a felgyorsult világban hatékony eszközként tudják alkalmazni a számítógépeket. Az üzleti életben, a tervezési munkában, az eredményes kommunikáció megvalósításában, az irányítási munka végzése során, a gyors és hatékony döntéselõkészítéshez azonban az informatikai szakembereknek több tudományterületet is átfogó, összetett ismeretekre van szükségük, birtokában kell lenni mindazon lehetõségeknek, módszereknek, eszközöknek, amelyek segítségével eredményesebb munka végezhetõ. Ahhoz azonban, hogy egy ország gazdasága kiváló szakemberek közös munkájával a nemzetközi vérkeringésbe bekapcsolódva dinamikusan fejlõdhessen elsõsorban az szükséges, hogy a fiatalok képzését valamint a szakemberek továbbképzését ma-gas színvonalon, eredményesen végezzük, és a valós problémák megoldására al-kalmas ismereteket nyújtsunk a felsõoktatás hallgatóinak. Az elõzõekben vázolt cél elérése azonban nem problémamentes, az oktatás során a célkitûzés, a tantervek és tantárgyi tematikák összeállítása, de még inkább a megvalósítás sok akadályba ütközik. Ha figyelmen kívül hagyjuk az informatikus képzés egyik legégetõbb gondját, a felsõoktatás szûkös anyagi helyzetét és eszközlehetõségeit, akkor is marad sok olyan kérdés, amelynek megoldása az informatikus képzésben résztvevõk közös feladata és felelõssége. Fõiskolánkon 5 éve folyik a mûszaki informatika szakos, egyre növekvõ létszámú (a 3 évfolyamon több, mint 500 hallgatónk van) hallgatók képzése, jelenleg az Informatikai és Villamosmérnöki Fakultás Informatika valamint Számítástechnika Tanszékének gondozásában. A két tanszék oktatói az elmúlt években komoly erõfeszítéseket tettek, hogy a hallgatók tanulmányaik során eljajátíthassák a legkorszerûbb informatikai ismereteket és képesek legyenek azok hatékony alkalmazására.

Az Információrendszer-tervezés c. tantárgyi blokk, amelynek kidolgozója, felelõse és három kollégámmal együtt oktatója vagyok, a mûszaki informatika szakon 4 féléves, záróvizsgával illetve egyes szakirányokon szigorlattal záruló téma. Mivel vezetõ oktatóként kezdettõl fogva részt veszek az évente egyre növekvõ létszámú hallgatóság képzésében, a tantárgy anyagának és az oktatási módszernek folyamatos korszerûsítésében, követni tudom a hallgatók elõrehaladását, látom a problémákat, és arra törekszem, hogy ha kell, akár félévenkénti tartalmi változtatásokkal, eredményesebb módszerekkel, több és korszerûbb, a gyakorlatban jól használható ismeretanyagot nyújtsunk a hallgatóknak. Az általunk oktatott tantárgy a valós problémák szakmai ismereteitõl kezdõdõen alapos szoftverfejlesztési, -tervezési, számítástechnikai (hardver és szoftver), szervezési-vezetési, esetenként még oktatási tudást és tapasztalatot is követel, így szükség van arra, hogy a hallgatók képesek legyenek egységes egészként, komplexen alkalmazni a különbözõ, egyéb tantárgyakból szerzett ismereteiket.

Az évek során azonban azt kellett tapasztalnom, hogy a hallgatók nem tudják "összerakni" (1) a számítógép mûködésérõl (HW, SW), (2) a programozásból, adatbázis-, táblázatkezelésbõl, valamint (3) egyéb alkalmazói szoftverismertetésekbõl, (4) közgazdaságtanból, (4) matematikából és (5) döntéselõkészítésbõl tanultakat, az egyes tárgyakból megszerzett tudás nem áll össze egységes egésszé, és nem alkalmas minõségi szoftvertermék kifejlesztésére. A fenti problémák kiküszöbölésére fokozatosan, de komoly átalakuláson ment keresztül az Információrendszer-tervezés c. tananyag, az alkalmazott oktatási módszer, a már elkészített oktatási anyagok, segédletek és a számonkérés módja is. Elõadásom célja annak a sokrétû ám véglegesnek nem nevezhetõ oktatási módszernek az ismertetése, amellyel éppen a fenti problémákat próbáljuk kiküszöbölni. A

  • hallgatókkal való, meglehetõsen intenzív foglalkozás (elõadások, gyakorlatok, szituációs játékok, rendszertervezési feladatok, stb.),
  • a többféle segédanyag (tankönyv, munkafüzet, példatár stb.) készítése,
  • a hallgató és a valós világ kapcsolatának folyamatos fenntartása, tapasztalataink és
  • a hallgatók eredményei (OTDK helyezések, munkahelyi beilleszkedés, sikeres indulás)
azt bizonyítják, hogy a hallgatók, befejezvén tanulmányaikat könnyebben boldogulnak az informatikai feladatok és a szakmai munkaerõpiac egyre keményebb versenyében.

 

  Home     Elõadások, cikkek