Mestertanári kitüntetés 2003

fotók

Raffai Mária Ph.D. főiskolai tanár/egyetemi docens saját szakterületéhez, kutatási profiljához kapcsolódóan már több mint 10 éve folyamatosan szervez szemináriumokat, irányít hallgatókat, akiket Tudományos Diákköri Konferenciákra készít fel. Munkájának eredményességéét jelzi, hogy az általa irányított hallgatók az esetek többségében kiemelkedő eredményeket érnek el az Országos Tudományos Diákköri Konferenciákon. 2003. április 16-18. között a Széchenyi István Egyetemen került megrendezésre a XXVI. Országos Tudományos Diákköri Konferencia Informatika Szekciója, amelyen Raffai Mária az ügyvezető elnöki teendőket látta el.

 

A hallgatókkal folytatott tudományos munka, tehetséggondozás

 

Raffai Mária 1977 óta dolgozik a Széchenyi István Egyetem jogelődeinél, ahol számítástechnikai és operációkutatási tárgyak oktatásával, oktatási segédanyagok, jegyzetek készítésével és a tehetséges hallgatók konzultálásával, TDK dolgozatok készítésével nyerte el az oktatókollégák és a hallgatók elismerését. Az 1991-ben indított Műszaki Informatika Szakon már az első években késztetést érzett arra, hogy a kiemelkedő tanulmányi eredményű hallgatókkal a kötelező tananyagon kívül is foglalkozzon, így 1993-tól beindított egy olyan informatikai szakszemináriumi rendszert, amely keretet adott a hallgatókkal közös kutatómunkának, és alapul szolgált az intézményi Tudományos Diákköri Konferencia Informatika és Számítástechnika Szekcióinak megrendezéséhez. 1995-ben a legkiválóbb hallgatókkal már eredményesen szerepelt az országos megmérettetésben is. A szakkollégium beindítását követően folyamatosan szervezte és irányította a hallgatók kutatómunkáját, iskolát teremtett, és lehetőséget adott a hallgatóknak a publikálásra, előadásokra és a megmérettetésre.

 

Az elmúlt tíz év munkássága és eredményei olyan tudatos tevékenységet tükröznek, amelyek egyértelműen igazolják, hogy a TDK-tevékenységet fontosnak tartó, és azt felkaroló oktató nemcsak a tanszéki kutatásokat tartja fontosnak, de elkötelezett a fiatalok kutatómunkára-nevelésében is. Az intézményi és az országos konferenciák eredményei egyértelműen bizonyítják, hogy áldozatos munkája nem volt hiábavaló, és magas szinten járult hozzá a fiatalok képzésével, a kutatási tevékenység elismertségével kapcsolatos küldetés megvalósításához.

 

Tények, eredmények

 Az alábbi táblázat összefoglaló adatokat tartalmaz az elmúlt évtized TDK-munkában betöltött szerepéről (* (Közgazdasági Társaság, Universitas Alapítvány, MTESZ, VEAB díj).

 

 

év

TDK dolgozatok

 OTDK dolgozatok

 

Egyéb díjak

 

összes

helyezett

összes

helyezett

I. hely

II. hely

egyéb díjak

-1993

1994

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

8

18

7

8

4

3

4

3

4

4

3

9

5

5

2

3

3

1

3

2

0

0

9

0

6

0

4

0

2

0

0

0

3

0

5

0

3

0

1

0

0

0

1

2

1

1

0

2

1

1

0

2

2

1

0

1

0

1

0

0

1

0

2

1

0

2

1

1

2

1

összesen

63

36

21

12

9

7

11

 

Az elmúlt 10 évben Raffai Mária a szakszemináriumokon csaknem 250 hallgatóval foglalkozott, akik közül több mint 100-nak a kutatási munkáját egyénileg is konzultálta. A TDK konferenciákon bemutatott 63 dolgozat több mint fele helyezést ért el (36 dolgozat), amelyek közül 21 dolgozat került az országos megmérettetésre. Az 1993-2002 között megrendezett 4 OTDK konferencia Informatika és Közgazdasági Szekcióiban a dolgozatok 57%-át díjazta helyezéssel a zsűri, de a TDK-kon és OTDK-kon kívül a hallgatók egyéb szakmai konferenciákon is részt vettek, pályázatokat nyújtottak be, amelyeken összesen 27 díjat nyertek.

 

A hallgatókkal való foglalkozást, a tehetséggondozást Raffai Mária hivatásnak, kiemelt feladatnak tekinti, hiszen olyan fiatalok tudományos érdeklődését kelti fel, akik, mint azt az eredmények is mutatják, méltóak arra, hogy nagyobb odafigyelést, több segítséget, ösztönzést és támogatást kapjanak. A kutatási témák természetesen szorosan kapcsolódnak a professzorasszony által művelt tudományterületekhez, vagyis a hallgatók alapvetően információelméleti, információtechnológiai, alkalmazott matematikai megoldásokkal, optimalizálási eljárásokkal foglalkoznak, szoftverfejlesztési munkákat végeznek, vagy felmérési eredményeket dolgoznak fel és elemeznek. Tevékenységükkel nagymértékben segítik az egyetem tudományos munkáját, és szélesítik saját látókörüket.

 zemináriumok vezetése és a hallgatói konzultációk mellett Raffai Mária

 

Fotók

Raffaello: Az Atheni iskola