avagy Társadalmi felelősség az informatikai kultúra meghonosításában Raffai Mária Ph.D.
|
1. Tudáspiaci kihívások
2. Közelebb az elvárásokhoz 3. Következtetések a témában megjelent publikációk hivatkozások előadás-slide-ok |
A közelgő új évezred egy egészen új szerveződésű világ, az információs
társadalom képét vetíti előre. Ebben a társadalmi-gazdasági formációban
az ipari termékek, a tömeggyártás meghatározó szerepét a munkában, termékekben,
szolgáltatásokban, a szabadidő eltöltésében jelen lévő információtechnológia
”hatalma” váltja fel. Az üzleti folyamatok működése, a vállalatok versenyképessége
már nem képzelhető el hatékony információtechnológiai alkalmazások nélkül.
Új szervezeti forma válik uralkodóvá, az IT és az üzleti folyamatok szimbiózisára
épülő CyberCorp (Cybernetic Corporation) kibernetikai szervezet [Martin,
1996]. Az információs társadalom kialakítása, a munkavégzés eszközeinek
és módjának megváltoztatása, a szervezeti tudástartalomnak az átalakítása
és bővítése, azonban komoly kihívást jelent mindannyiunk számára. Különösen
nagy felelősség hárul azokra, akik meghatározó szerepet játszanak az informatikus
szakemberek képzésében, az informatikai kultúra terjesztésében, akiknek
hivatásuknál és pozíciójuknál fogva kötelessége az új „digitális” generáció
felkészítése, és hazánk minél gyorsabb bekapcsolása a „behálózott, globalizálódó,
világ” vérkeringésébe.
1. Az információs társadalom tudáspiaci kihívásai
1.1. Az IT meghatározó szerepe
Az új, forradalmi változások, az újfajta eszközök új igényeket ébresztenek, kiszélesítik a lehetőségeket, a jelenleginél is nyitottabbá teszik a világot, megváltoztatják a célokat és azok megvalósításának módját. Más szemléletet követel azonban egy olyan világban élni, amelyben soha nem látott lehetőségek tárulnak fel a magánéletben és az üzleti világban egyaránt. A globálissá váló információs piacon valós idejű közvetlen kapcsolat jön létre az üzleti partnerek között (on-line business), lehetővé válik a szervezetek egymástól földrajzilag elkülönült egységekben vagy munkatársakkal megvalósított együttműködése. Létrejönnek virtuális vállalatok, a kereskedelem elektronikus úton bonyolódik, a gazdálkodási tevékenység hatékonyabban szervezett és eredményesebben működő távmunka formájában végezhető. Az ál-lamigazgatásban, a kormányzati munkában lehetőség van a jobb munkaszervezésre, a nemzeti vagyon hatékonyabb felhasználására, az állampolgárok tájékoztatására, ügyeinek gyors intézésére, a demokrácia tisztább gyakorlására. Új távlatok nyílnak a kultúra és ismeretszerzés területén, hiszen lehetőség van a világ különböző könyvtárainak, múzeumainak, zene-, film- és képtárak anyagainak, adatbázisainak a "megtekintésére".
A világhálózatok üzleti célú alkalmazása azonban kitűnő lehetőség is a vállalkozások fellendítésére. Olyan versenytényező, amellyel élni kell, ha egy cég talpon akar maradni, olyan eszköz, amely potenciálisan magában hordozza a túlélést, a fejlődés esélyét. A világhálózatokon egyre gyorsabban terjednek azok a szolgáltatások, amelyeket a szolgáltatótól távol, akár otthonról is igénybe lehet venni. Az e-business-ként ismert tevékenységben jelenleg két mar-kánsan elkülönülő, bár bizonyos vonatkozásban átfedéseket tartalmazó "üzletág" bontakozik ki: (1) az üzleti partnerek elektronikus kapcsolatát megvalósító business to business lehetőség, valamint (2) a termékeket, szolgáltatásokat a fogyasztók felé közvetítő business to customer területek.
Több felmérés bizonyítja azt a hipotézist, miszerint a szervezetek többsége felismeri az információtechnológiai lehetőségek alkalmazásának jelentőségét. Egy 1999-ben 500 európai nagyvállalatnál végzett felmérés szerint például az alábbi informatikai alkalmazásoknak tulaj-donították a legfontosabb meghatározó szerepet:
Fókuszálva a felsőoktatás felelősségteljes feladataira, az oktatókkal
és a képzéssel szemben támasztott követelményekre fel kell tárni azokat
a körülményeket és tényezőket, amelyek meghatározzák a teendőket. Az üzleti
életben a globalizáció nyomán élesedik a nemzetközi verseny, a vállalkozásoknak
beszűkülő piaccal kell számolniuk, nő a válság veszélye, a fenyegetettség.
A menedzserek fokozott figyelemmel kísérik versenytársaikat, vizsgálják,
elemzik azokat a tényezőket, amelyek növelik esélyeiket, javítják versenypozíciójukat.
Az eredményeket a kutatók az alábbi kritikus sikertényezőkben látják:
1. ábra Az üzleti és a technológiai domén kapcsolata [Raffai, 1999/2]
1.2. Paradigmaváltásra van szükség
Az új társadalmi helyzet, a globális, információtechnológiára épülő gazdaság hatékony működtetése tehát a korábbiaktól eltérő ismereteket kíván meg a fiatal értelmiségtől. Megváltoznak a követelmények, a munkakultúra, az oktatási évek alatt szerzett ismereteket folyamatosan újítani kell. A fiatalokat tehát nemcsak korszerű ismeretekkel kell ellátni, hanem fel kell készíteni őket a folyamatos tanulásra, meg kell tanítani a tudás megszerzésének módját. Kultúraváltásról van tehát szó, olyan körfolyamatról, amelynek legfontosabb pontjain és posztjain a pedagógusok, köztisztviselők állnak. A pedagógusoknak versenyterepként kell tekinteni az iskolára, amelynek környezetét az új „írástudáshoz” kell igazítani. Fel kell ismerni a korszakváltás tényét, az új szemléletet és az ismereteket át kell plántálni a következő generációkba [Karvalics, 2000].
Megváltozik tehát az oktatás szerepe, funkciója. Az oktatás beruházás, amelynek kulcsszerepe van a társadalmi-gazdasági fejlődés szempontjából. Ez a tézis azt jelenti, hogy az oktatáspolitika, az oktatásért felelős szakemberek: oktatók, professzorok, minisztériumi munkatársak, döntéshozók meghatározó szerepet játszanak ebben a folyamatban. A képzés formája, tartalma, a különböző képzési szintek (általános iskola, középfokú képzés, felsőoktatás, szakmai továbbképzés) egymáshoz kapcsolódása összehangolt módon kell, hogy megvalósuljon, elkerülve a felesleges párhuzamosságokat, és lehetővé téve a minél hatékonyabb, célirányos, a tudáspiaci igényeknek megfelelő ismeretátadást. Az alapképzés szükséges szintjét feltételezve előadásomban a felsőoktatás sürgető teendőivel kívánok foglalkozni.
Mint tudjuk a jövő értelmiségének az információs társadalom feladataira történő felkészítési eredményessége a képzésért felelős felsőoktatás tevékenységének minőségétől függ. A szemléletváltásnak tehát mindenekelőtta képzésért politikailag felelős állami szerveknél kell megtörténnie (például EU programok és hazai nemzeti informatikai programok formájában) olyan körülményeket és feltételeket biztosítva, amelyek lehetővé teszik a felsőoktatásban dolgozók számára a továbblépést. Fel kell venni a versenyt, gyorsan kell lépni, hiszen minden perc késlekedés több éves lemaradást jelenthet. A digitális kultúra birtoklása, az „e-világ”-ba való beilleszkedés nemcsak elvárás, vagy szép álom, amelyet teljesíteni kell, hanem a lét, a fennmaradás kérdése.
A megoldás egy újfajta szemlélettel és írástudással rendelkező, folyamatos tanulásra, önfejlődésre képes nemzetben keresendő. Ebben a kontextusban a tudás tőke, melynek meghatározó szerepe van
1.3. A felsőfokú informatikus képzés
Az előzőekben kifejtett megváltozott körülmények különösen nagy feladatot rónak az informatikus szakemberek képzéséért felelős felsőoktatási intézmények számára, hiszen az egyre progresszívabb fejlődést produkáló informatikai ipar nagyszámú kiválóan képzett szakembert igényel. A megnövekedett igényeket, a megváltozott szakmai ismereti elvárásokat az oktatás azonban csak a képzési cél, az ismeretanyag, az adekvát módszerek helyes megválasztásával, a változó tudáspiaci igényekre történő gyors reagálással, a gyakorlattal való állandó és szoros kapcsolat fenntartásával, valamint az oktatási színvonal folyamatos minőségbiztosításával képes kielégíteni. Ez számos, a korábbiaktól eltérő feladatot határoz meg:
Külön problémát jelent
2. Egy lépéssel közelebb az elvárásokhoz
Új informatikai ismeret bevezetésének példája a SZIF rendszerfejlesztő képzésbenFőiskolánk informatika szakos képzését 1990-ben indítottuk. Már az első tantervben komoly hangsúlyt helyeztünk a rendszerfejlesztés technológiájának oktatására, a fejlesztési elveknek, módszereknek és technikáknak a megismertetésére. A kezdetben 4 féléves, a legtöbb szakirányban szigorlattal záruló „Információrendszer-fejlesztés” tantárgyi blokk 1995-ben 6 félévre bővült, amelyben két párhuzamos félév is szerepelt. A fejlesztés teljes életciklusára támpontot adó, elméleti, módszertani és technikai ismereteket nyújtó törzsanyag azonban alapvetően a strukturált elemzés/tervezés folyamatához ad támpontot, a valós problémákat kezelő féléves fejlesztési feladatok segítségével pedig a hallgatók némi gyakorlatot szereznek a fejlesztési munkában, megismerkednek az üzleti/szervezeti tevékenység problémáival és a team munka nehézségeivel .Bár az utóbbi két tanévben a Rendszermodellezés I. c. tárgy tematikájába beépítettük az objektumorientált filozófia sajátosságainak oktatását, meg kell jegyezni, hogy a szak alapképzésében még mindig a hagyományos elemzési-tervezési szemléletet és a strukturált módszertanokat oktatjuk.
2.1. Az új tantárgy kifejlesztése
Az Objektumtechnológia c. tárgyat az 1998/1999 tanévben indítottuk először a rendszerszervező szakirányon kötelező tárgyként, a többi szakirányon pedig választhatóként. A tárgy oktatásának előkészületi munkáit 1996-ban kezdtük meg. Az első, legfontosabb lépés saját felkészülésem volt. Tekintettel arra, hogy magyar nyelvű szakkönyv a témában ekkor még egyáltalán nem állt rendelkezésre az ismereteket a témával foglalkozó amerikai szakkönyvek, az Internet hálózaton lévő információk, a témával kapcsolatos levelezési listák és a kollégákkal folytatott élő, illetve virtuális módon lefolytatott viták jelentették. Sikerült beszerezni az UML-nek (0.8, 0.9 és 1.0 verziók) és az Objectory-nak az eredeti leírásait is. A Rational Software vezető fejlesztőivel: G. Booch-csal és J. Rumbaugh-val az Internet folytatott „beszélgetések”, valamint az 1997-ben a Rational-nél Santa Clara-ban tett látogatásom sokat segített az objektumorientált filozófia megértésében, és a témával kapcsolatos anyagok (esettanulmány, OO elemzési-tervezési módszerek, előadások Objektumorientált konferenciákon), valamint a tantárgyi tematika elkészítésében.
A tárgyi tematika és az oktatási segédanyagok készítése közben szakkollégiumot tartottam néhány kiváló képességű informatika szakos hallgató számára, akik örömmel tettek eleget a kihívásnak, hogy egy új szemléletben fejlesztenek. Munkánkat, amelyet 1996-ban kezdtünk siker koronázta, 1997-ben a szakkollégium hallgatói három díjat is nyertek az OTDK-n:
Az első év tapasztalatai, az UML-nek szabványként történő bejegyzése,
valamint a RUP módszertan kidolgozása azonban arra ösztönzött bennünket,
hogy továbblépjünk, és már az első év után változtassunk a tematikán, váltsunk
módszertant, és válasszunk modellező nyelvet. Az 1999/2000 tanévben már
a megújított tematika szerint oktattunk. A tantárgy
legfontosabb karakterisztikája az alábbiakban foglalható össze:
1. A tantárgy szerepe a szakképzés céljának megvalósításában A hatékony információfeldolgozást biztosító fejlesztési módszerek tárgyalására, a hagyományos módszertanokkal kapcsolatos alapvető ismereteket feltételezve egy újfajta szemléletet, módszert tanítunk. Szükségesnek tartjuk, hogy a hallgatók ne csak a ma még széleskörűen alkalmazott hagyományos (strukturált) fejlesztési módszerekkel ismerkedjenek meg. Az Objektumtechnológia c. tárgy oktatásakor alapozunk a hallgatók által korábban e témában elsajátított elméleti és gyakorlati ismeretekre, így elsősorban az Információrendszer-fejlesztés c. tantárgyi blokk keretében korábban tanultakra. 2. A tananyag tartalma:
A hallgatók a félév során egy élő fejlesztési feladatot készítenek, amelyhez a folyamatos konzultációkon kapnak segítséget. A fejlesztést 3-4 fős teamekben végzik, a projekt vezetőjét maguk választják, aki felel a csoport munkájáért, és értékeli a tagok tevékenységét. A fejlesztési munkát a félév végén Rational Rose Case eszközzel C++-ban kell implementálni. A félév kollokviummal zárul. A féléves eredményt a féléves feladat teljesítése, valamint a szóbeli vizsga eredménye határozza meg. |
2.2. Eredményeink, sikerek, továbblépés
A szakkolégiumból kikerült, az OTDK-n sikeresen szereplő egyik hallgatónk közben munkatársunk lett, így az Informatika Tanszéken most már ketten tanítjuk az Objektumtechnológia c. tárgyat. Jelenleg kiadás alatt áll az a szakkönyv, amely feltehetően nem csak a hallgatóinknak, hanem más oktatási intézményben, vagy szakképzésben tanuló, illetve objektumszemléletben fejlesztő kollégáknak is hasznos elméleti és gyakorlati ismeretekkel szolgál. Megjelenése az őszi félévben várható „Objektumszemléletű rendszerfejlesztés RUP módszertannal és UML vizuális modellezéssel” címmel. A szakkönyvhöz esettanulmány kapcsolódik, amelyet Kovács Katalin készít Rational Rose támogatással [Kovács-Raffai, 2000].
Már a korábbiakból is kitűnik, hogy tematikánkat folyamatosan fejlesztjük,
korszerűsítjük, és nagy hangsúlyt helyezünk arra, hogy hallgatóinkat önálló
tanulásra és önálló fejlesztőmunkára késztessük. A képzést hallgatócentrikus
módszerrel végezzük, amelyben nagy teret kap a hallgatók önállósága, kreativitása,
a vita során megvilágosodó kérdések. Az órarendi foglalkozások változatosak,
az elméleti anyagot slide-okkal szemléltetjük, a megértést animációs szoftverekkel
segítjük, a fejlesztési munkát pedig feladatokkal, mintákkal és esettanulmányokkal
mutatjuk be. Fontosnak tartjuk a jegyzetek, szakkönyvek meglétét, és az
előadásanyagok folyamatos rendelkezésre állását, ezért az előadás-slide-ok
az Internet hálózaton is elérhetők.
2. ábra Az Objektumtechnológia c. tantárgy bevezetésének ütemezése
Felismerve a hazai oktatási rendszerünkben rejlő problémákat és nehézségeket olyan megoldásokat szeretnék javasolni, amelyek még saját oktatói minőségünkben, a szabályozott rendszer kereteinek és feltételeinek intézményes változtatása nélkül is meg tudunk oldani. Úgy látom, hogy ha szorosabb együttműködést tudnánk megvalósítani a hasonló szakmai képzést nyújtó egyetemeken, főiskolákon, ha elfogadnánk és használnánk egymás eredményeit, akkor ez már fél sikert jelentene. Meggyőződésem, hogy:
Ha a felsőoktatásban dolgozó kollégák összefogása és együttműködése
mellett növekedni tud a felsőoktatás költségvetési támogatása, ha végre
megvalósulhat az oktatók erkölcsi és anyagi megbecsülése, akkor reális
esély van a megújulásra, az új ismeretek elsajátítására és a tananyagba
való beépítésére, és a valós tudáspiaci igényekhez igazodó képzés megvalósítására.
A tantárgy kifejlesztésével kapcsolatban elkészült és megjelent publikációk (Raffai Mária)
Hivatkozások
[Bielli, 2000] Bielli, P.: Multimedia Case Studies: Development and
Use in Management Education – International Business Linc Conference, Budapest,
2000 január
[Karvalics, 2000] Karvalics, L.: Információs társadalom – a fejekben
– ECDL előadás-összefoglaló, BMGE Információs Társadalom- és Trendkutató
Központ, 2000. Március
[Kovács-Raffai, 2000] Kovács, K. Raffai, M.: Objektumszemléletű rendszerfejlesztés
RUP módszertannal és UML vizuális modellezéssel – Jegyzet, a szakkönyv
kiadás alatt
[Martin, 1996] Martin, J.: Cybercorp – Amacom, New York
[Raffai, 1999/1] Raffai, M.: Munkaerőpiaci kihívások a globális információs
társadalom küszöbén - Marketing és Menedzsment, 1999./1.
[Raffai, 1999/2] Raffai, M.: Információrendszer-fejlesztés – Egyetemi
tankönyv, Novadat
[Rumbaugh et al., 1991] Rumbaugh, J.–Blaha, M.–Premerlani, W.–Eddy,
F.–Lorensen, W.: Object-Oriented Modeling and Design – Prentice-Hall
International, Inc., New York