A 21. század információs munkásai
avagy
Társadalmi felelősség az informatikai kultúra meghonosításában

Raffai Mária Ph.D.
raffai@rs1.szif.hu
Széchenyi István Főiskola
Informatikai és Villamosmérnöki Fakultás, Informatika Tanszék

1. Tudáspiaci kihívások
2. Közelebb az elvárásokhoz
3. Következtetések
a témában megjelent publikációk
hivatkozások
előadás-slide-ok

A közelgő új évezred egy egészen új szerveződésű világ, az információs társadalom képét vetíti előre. Ebben a társadalmi-gazdasági formációban az ipari termékek, a tömeggyártás meghatározó szerepét a munkában, termékekben, szolgáltatásokban, a szabadidő eltöltésében jelen lévő információtechnológia ”hatalma” váltja fel. Az üzleti folyamatok működése, a vállalatok versenyképessége már nem képzelhető el hatékony információtechnológiai alkalmazások nélkül. Új szervezeti forma válik uralkodóvá, az IT és az üzleti folyamatok szimbiózisára épülő CyberCorp (Cybernetic Corporation) kibernetikai szervezet [Martin, 1996]. Az információs társadalom kialakítása, a munkavégzés eszközeinek és módjának megváltoztatása, a szervezeti tudástartalomnak az átalakítása és bővítése, azonban komoly kihívást jelent mindannyiunk számára. Különösen nagy felelősség hárul azokra, akik meghatározó szerepet játszanak az informatikus szakemberek képzésében, az informatikai kultúra terjesztésében, akiknek hivatásuknál és pozíciójuknál fogva kötelessége az új „digitális” generáció felkészítése, és hazánk minél gyorsabb bekapcsolása a „behálózott, globalizálódó, világ” vérkeringésébe.
 

1. Az információs társadalom tudáspiaci kihívásai

1.1. Az IT meghatározó szerepe

Az új, forradalmi változások, az újfajta eszközök új igényeket ébresztenek, kiszélesítik a lehetőségeket, a jelenleginél is nyitottabbá teszik a világot, megváltoztatják a célokat és azok megvalósításának módját. Más szemléletet követel azonban egy olyan világban élni, amelyben soha nem látott lehetőségek tárulnak fel a magánéletben és az üzleti világban egyaránt. A globálissá váló információs piacon valós idejű közvetlen kapcsolat jön létre az üzleti partnerek között (on-line business), lehetővé válik a szervezetek egymástól földrajzilag elkülönült egységekben vagy munkatársakkal megvalósított együttműködése. Létrejönnek virtuális vállalatok, a kereskedelem elektronikus úton bonyolódik, a gazdálkodási tevékenység hatékonyabban szervezett és eredményesebben működő távmunka formájában végezhető. Az ál-lamigazgatásban, a kormányzati munkában lehetőség van a jobb munkaszervezésre, a nemzeti vagyon hatékonyabb felhasználására, az állampolgárok tájékoztatására, ügyeinek gyors intézésére, a demokrácia tisztább gyakorlására. Új távlatok nyílnak a kultúra és ismeretszerzés területén, hiszen lehetőség van a világ különböző könyvtárainak, múzeumainak, zene-, film- és képtárak anyagainak, adatbázisainak a "megtekintésére".

A világhálózatok üzleti célú alkalmazása azonban kitűnő lehetőség is a vállalkozások fellendítésére. Olyan versenytényező, amellyel élni kell, ha egy cég talpon akar maradni, olyan eszköz, amely potenciálisan magában hordozza a túlélést, a fejlődés esélyét. A világhálózatokon egyre gyorsabban terjednek azok a szolgáltatások, amelyeket a szolgáltatótól távol, akár otthonról is igénybe lehet venni. Az e-business-ként ismert tevékenységben jelenleg két mar-kánsan elkülönülő, bár bizonyos vonatkozásban átfedéseket tartalmazó "üzletág" bontakozik ki: (1) az üzleti partnerek elektronikus kapcsolatát megvalósító business to business lehetőség, valamint (2) a termékeket, szolgáltatásokat a fogyasztók felé közvetítő business to customer területek.

Több felmérés bizonyítja azt a hipotézist, miszerint a szervezetek többsége felismeri az információtechnológiai lehetőségek alkalmazásának jelentőségét. Egy 1999-ben 500 európai nagyvállalatnál végzett felmérés szerint például az alábbi informatikai alkalmazásoknak tulaj-donították a legfontosabb meghatározó szerepet:


Fókuszálva a felsőoktatás felelősségteljes feladataira, az oktatókkal és a képzéssel szemben támasztott követelményekre fel kell tárni azokat a körülményeket és tényezőket, amelyek meghatározzák a teendőket. Az üzleti életben a globalizáció nyomán élesedik a nemzetközi verseny, a vállalkozásoknak beszűkülő piaccal kell számolniuk, nő a válság veszélye, a fenyegetettség. A menedzserek fokozott figyelemmel kísérik versenytársaikat, vizsgálják, elemzik azokat a tényezőket, amelyek növelik esélyeiket, javítják versenypozíciójukat. Az eredményeket a kutatók az alábbi kritikus sikertényezőkben látják:

Az üzleti dimenziókat a technológiai doménnel összevetve (lásd 1. ábra) egyértelművé válik, hogy a sikertényezők közül a legkritikusabb (1) a technológia meghatározó szerepe, valamint (2) a szervezeti tanulásban aktív, önfejlődésre képes, magasan kvalifikált munkatársak alkalmazása. Ez kettős feladatot ró az oktatásban közreműködőkre:


1. ábra Az üzleti és a technológiai domén kapcsolata [Raffai, 1999/2]



1.2. Paradigmaváltásra van szükség

Az új társadalmi helyzet, a globális, információtechnológiára épülő gazdaság hatékony működtetése tehát a korábbiaktól eltérő ismereteket kíván meg a fiatal értelmiségtől. Megváltoznak a követelmények, a munkakultúra, az oktatási évek alatt szerzett ismereteket folyamatosan újítani kell. A fiatalokat tehát nemcsak korszerű ismeretekkel kell ellátni, hanem fel kell készíteni őket a folyamatos tanulásra, meg kell tanítani a tudás megszerzésének módját. Kultúraváltásról van tehát szó, olyan körfolyamatról, amelynek legfontosabb pontjain és posztjain a pedagógusok, köztisztviselők állnak. A pedagógusoknak versenyterepként kell tekinteni az iskolára, amelynek környezetét az új „írástudáshoz” kell igazítani. Fel kell ismerni a korszakváltás tényét, az új szemléletet és az ismereteket át kell plántálni a következő generációkba [Karvalics, 2000].

Megváltozik tehát az oktatás szerepe, funkciója. Az oktatás beruházás, amelynek kulcsszerepe van a társadalmi-gazdasági fejlődés szempontjából. Ez a tézis azt jelenti, hogy az oktatáspolitika, az oktatásért felelős szakemberek: oktatók, professzorok, minisztériumi munkatársak, döntéshozók meghatározó szerepet játszanak ebben a folyamatban. A képzés formája, tartalma, a különböző képzési szintek (általános iskola, középfokú képzés, felsőoktatás, szakmai továbbképzés) egymáshoz kapcsolódása összehangolt módon kell, hogy megvalósuljon, elkerülve a felesleges párhuzamosságokat, és lehetővé téve a minél hatékonyabb, célirányos, a tudáspiaci igényeknek megfelelő ismeretátadást. Az alapképzés szükséges szintjét feltételezve előadásomban a felsőoktatás sürgető teendőivel kívánok foglalkozni.

Mint tudjuk a jövő értelmiségének az információs társadalom feladataira történő felkészítési eredményessége a képzésért felelős felsőoktatás tevékenységének minőségétől függ. A szemléletváltásnak tehát mindenekelőtta képzésért politikailag felelős állami szerveknél kell megtörténnie (például EU programok és hazai nemzeti informatikai programok formájában) olyan körülményeket és feltételeket biztosítva, amelyek lehetővé teszik a felsőoktatásban dolgozók számára a továbblépést. Fel kell venni a versenyt, gyorsan kell lépni, hiszen minden perc késlekedés több éves lemaradást jelenthet. A digitális kultúra birtoklása, az „e-világ”-ba való beilleszkedés nemcsak elvárás, vagy szép álom, amelyet teljesíteni kell, hanem a lét, a fennmaradás kérdése.

A megoldás egy újfajta szemlélettel és írástudással rendelkező, folyamatos tanulásra, önfejlődésre képes nemzetben keresendő. Ebben a kontextusban a tudás tőke, melynek meghatározó szerepe van

A megváltozott elvárások tehát új igényeket támasztanak, és komoly kihívást jelentenek a felsőoktatás számára. A minőségi kritériumokat a tudáspiac határozza meg, amelynek kielégítése csak új ismeretek nyújtásával, korszerű módszerek és technikák alkalmazásával lehetséges. A képzésnek is alkalmazkodnia kell a világban bekövetkező folyamatos változásokhoz, paradigmaváltásra van szükség, amelynek következményeként Olyan, a piaci igényekhez folyamatosan alkalmazkodni képes oktatási, képzési, tréning jellegű megoldásokat kell kínálni, amelyek mindenki számára hozzáférhetőek, az egyéni képességekhez és lehetőségekhez egyaránt illeszkednek.
 

1.3. A felsőfokú informatikus képzés

Az előzőekben kifejtett megváltozott körülmények különösen nagy feladatot rónak az informatikus szakemberek képzéséért felelős felsőoktatási intézmények számára, hiszen az egyre progresszívabb fejlődést produkáló informatikai ipar nagyszámú kiválóan képzett szakembert igényel. A megnövekedett igényeket, a megváltozott szakmai ismereti elvárásokat az oktatás azonban csak a képzési cél, az ismeretanyag, az adekvát módszerek helyes megválasztásával, a változó tudáspiaci igényekre történő gyors reagálással, a gyakorlattal való állandó és szoros kapcsolat fenntartásával, valamint az oktatási színvonal folyamatos minőségbiztosításával képes kielégíteni. Ez számos, a korábbiaktól eltérő feladatot határoz meg:

A megváltozott elvárásokhoz igazodó képzés bevezetésének és alkalmazásának azonban komoly feltételei vannak, a képzés-korszerűsítés energiát köt le, erőforrásokat igényel: Az elvárások teljesítését azonban számos probléma akadályozza. Sajnos mindannyiunk előtt ismeretesek a felsőoktatásban jelentkező személyi és pénzügyi gondok, a feltételek biztosításának nehézségei. Az alacsony fizetés, a megbecsülés hiánya nehezíti a kiváló képességű, önfejlődésre, kutatásra, eredményekre képes kiváló szakemberek oktatóként történő elhelyezkedését, így sajnos sok intézmény kényszerül nem megfelelő felkészültségű, a változásokhoz nehezen igazodó kollégát alkalmazni. Nehézségek adódnak az oktatók továbbképzésével is, hiszen többnyire kevés az idő, hiányzik az ambíció, nincs erő és motiváció sem arra, hogy energiát fordítsunk az új ismeretek megszerzésére és az oktatásban való bevezetésre. Idő és pénzhiány miatt problémát jelent a konferenciákon való részvétel, a szakmai tapasztalatcsere is. A megfelelő tartalmú, magyar nyelvű szakkönyvek, segédletek hiánya megnehezíti a tanulást, nagyon kevés a nem user guide jellegű szakmai mű. Bár ma már gyorsan beszerezhetők eredeti szakkönyvek angol nyelven, ezek ára (20–30 ezer Ft kötetenként) azonban nem teszi lehetővé, hogy az oktatásban alkalmazzuk, és a hallgatóknak tankönyvként javasoljuk.

Külön problémát jelent

A fenti nehézségek ellenére a Széchenyi István Főiskolán igyekszünk alkalmazkodni a megváltozott elvárásokhoz, folyamatosan figyeljük a hallgatóinkkal szemben támasztott követelményeket, bevezetünk új tárgyakat, illetve megújított tartalmú tárgyakat, új szakirányokat indítunk, és megszűntetjük azokat, amelyekre már nincs igény. A továbbiakban egy új tárgy indításának folyamatát kívánom bemutatni.
 

2. Egy lépéssel közelebb az elvárásokhoz

Új informatikai ismeret bevezetésének példája a SZIF rendszerfejlesztő képzésben
Főiskolánk informatika szakos képzését 1990-ben indítottuk. Már az első tantervben komoly hangsúlyt helyeztünk a rendszerfejlesztés technológiájának oktatására, a fejlesztési elveknek, módszereknek és technikáknak a megismertetésére. A kezdetben 4 féléves, a legtöbb szakirányban szigorlattal záruló „Információrendszer-fejlesztés” tantárgyi blokk 1995-ben 6 félévre bővült, amelyben két párhuzamos félév is szerepelt. A fejlesztés teljes életciklusára támpontot adó, elméleti, módszertani és technikai ismereteket nyújtó törzsanyag azonban alapvetően a strukturált elemzés/tervezés folyamatához ad támpontot, a valós problémákat kezelő féléves fejlesztési feladatok segítségével pedig a hallgatók némi gyakorlatot szereznek a fejlesztési munkában, megismerkednek az üzleti/szervezeti tevékenység problémáival és a team munka nehézségeivel .Bár az utóbbi két tanévben a Rendszermodellezés I. c. tárgy tematikájába beépítettük az objektumorientált filozófia sajátosságainak oktatását, meg kell jegyezni, hogy a szak alapképzésében még mindig a hagyományos elemzési-tervezési szemléletet és a strukturált módszertanokat oktatjuk.
 

2.1. Az új tantárgy kifejlesztése

Az Objektumtechnológia c. tárgyat az 1998/1999 tanévben indítottuk először a rendszerszervező szakirányon kötelező tárgyként, a többi szakirányon pedig választhatóként. A tárgy oktatásának előkészületi munkáit 1996-ban kezdtük meg. Az első, legfontosabb lépés saját felkészülésem volt. Tekintettel arra, hogy magyar nyelvű szakkönyv a témában ekkor még egyáltalán nem állt rendelkezésre az ismereteket a témával foglalkozó amerikai szakkönyvek, az Internet hálózaton lévő információk, a témával kapcsolatos levelezési listák és a kollégákkal folytatott élő, illetve virtuális módon lefolytatott viták jelentették. Sikerült beszerezni az UML-nek (0.8, 0.9 és 1.0 verziók) és az Objectory-nak az eredeti leírásait is. A Rational Software vezető fejlesztőivel: G. Booch-csal és J. Rumbaugh-val az Internet folytatott „beszélgetések”, valamint az 1997-ben a Rational-nél Santa Clara-ban tett látogatásom sokat segített az objektumorientált filozófia megértésében, és a témával kapcsolatos anyagok (esettanulmány, OO elemzési-tervezési módszerek, előadások Objektumorientált konferenciákon), valamint a tantárgyi tematika elkészítésében.

A tárgyi tematika és az oktatási segédanyagok készítése közben szakkollégiumot tartottam néhány kiváló képességű informatika szakos hallgató számára, akik örömmel tettek eleget a kihívásnak, hogy egy új szemléletben fejlesztenek. Munkánkat, amelyet 1996-ban kezdtünk siker koronázta, 1997-ben a szakkollégium hallgatói három díjat is nyertek az OTDK-n:

Az oktatásba elsőként a Rumbaugh féle OMT módszertant vezettük be. A módszertani választásnak az volt az alapvető oka, hogy az OMT egyértelmű, pontos módszertani leírást tartalmazott [Rumbaugh et al., 1991], és könnyen követhető volt. 1998-ban egy pályázat keretében meg tudtuk vásárolni a Rational Rose’98 szoftvert, így az egy éves tárgyi kurzus végén a hallgatók a fejlesztési feladatukat már a CASE eszközzel is el tudták készíteni. Örömömre szolgált, hogy már az első félévben több hallgató választott objektumorientált szemléletű diplomatémát.

Az első év tapasztalatai, az UML-nek szabványként történő bejegyzése, valamint a RUP módszertan kidolgozása azonban arra ösztönzött bennünket, hogy továbblépjünk, és már az első év után változtassunk a tematikán, váltsunk módszertant, és válasszunk modellező nyelvet. Az 1999/2000 tanévben már a megújított tematika szerint oktattunk. A tantárgy legfontosabb karakterisztikája az alábbiakban foglalható össze:
 
 

1. A tantárgy szerepe a szakképzés céljának megvalósításában

A hatékony információfeldolgozást biztosító fejlesztési módszerek tárgyalására, a hagyományos módszertanokkal kapcsolatos alapvető ismereteket feltételezve egy újfajta szemléletet, módszert tanítunk. Szükségesnek tartjuk, hogy a hallgatók ne csak a ma még széleskörűen alkalmazott hagyományos (strukturált) fejlesztési módszerekkel ismerkedjenek meg. Az Objektumtechnológia c. tárgy oktatásakor alapozunk a hallgatók által korábban e témában elsajátított elméleti és gyakorlati ismeretekre, így elsősorban az Információrendszer-fejlesztés c. tantárgyi blokk keretében korábban tanultakra.

2. A tananyag tartalma:

  • Modellezési szemléletek, történeti visszatekintés a különböző fejlődési korszakokra
  • Az objektumorientált rendszerek sajátosságai, az objektum szemléletű fejlesztést kiváltó tényezők, fogalmak, komponensek (osztályok, típusok, módszerek, öröklés)
  • Objektumorientált módszertanok: OMT, OOSE, OOADA, OOA/D, OOIE, Objectory
  • Fejlesztési elvek, módszerek, eszközök egységes szemléletének jelentősége
  • Objektumszemléletű üzleti folyamatmodellezés
  • A módszertani és vizualizációs egységesítés szükségessége
  • A vizualizáció jelentősége a tervező-felhasználó, valamint a tervezők közötti kommunikációban, UML modellező szabvány szükségessége, kifejlesztésének körülményei, a nyelv sajátosságai
  • Az UML architektúrája: építőelemek, szabályrendszer, nyelvi mechanizmus
  • A RUP módszertan kifejlesztésének folyamata, a módszertan filozófiája, sajátosságai: use case vezérelt, folyamatszemléletű, architektúra-centrikus fejlesztés, iteratív, inkrementális megoldással
  • Problémafeltárás, követelményspecifikáció use case technika alkalmazásával
  • Az objektummodell kialakítása, a tervezés feladatai és módszerei, modellkomponensek
  • Objektummodell, asszociációk, kiterjesztett lehetőségek; Metaosztályok, módszerek, magasabb szintű szerkezetek
  • A rendszer viselkedésének tervezése: fogalmak, komponensek, funkciók, események, a rendszer viselkedésének vizsgálata, vezérlési- és állapotspecifikációk
  • A rendszer funkcionalitásának, az ember-gép kapcsolatnak a tervezése; elvárások teljesítése, user-interface specifikációk
  • Az implementáció tervezése, komponensek, architektúra, package-ek meghatározása
  • Fejlesztés Rational Rose Case eszköz támogatással
Követelmények, számonkérés
A hallgatók a félév során egy élő fejlesztési feladatot készítenek, amelyhez a folyamatos konzultációkon kapnak segítséget. A fejlesztést 3-4 fős teamekben végzik, a projekt vezetőjét maguk választják, aki felel a csoport munkájáért, és értékeli a tagok tevékenységét. A fejlesztési munkát a félév végén Rational Rose Case eszközzel C++-ban kell implementálni. A félév kollokviummal zárul. A féléves eredményt a féléves feladat teljesítése, valamint a szóbeli vizsga eredménye határozza meg.

 

2.2. Eredményeink, sikerek, továbblépés

A szakkolégiumból kikerült, az OTDK-n sikeresen szereplő egyik hallgatónk közben munkatársunk lett, így az Informatika Tanszéken most már ketten tanítjuk az Objektumtechnológia c. tárgyat. Jelenleg kiadás alatt áll az a szakkönyv, amely feltehetően nem csak a hallgatóinknak, hanem más oktatási intézményben, vagy szakképzésben tanuló, illetve objektumszemléletben fejlesztő kollégáknak is hasznos elméleti és gyakorlati ismeretekkel szolgál. Megjelenése az őszi félévben várható „Objektumszemléletű rendszerfejlesztés RUP módszertannal és UML vizuális modellezéssel” címmel. A szakkönyvhöz esettanulmány kapcsolódik, amelyet Kovács Katalin készít Rational Rose támogatással [Kovács-Raffai, 2000].

Már a korábbiakból is kitűnik, hogy tematikánkat folyamatosan fejlesztjük, korszerűsítjük, és nagy hangsúlyt helyezünk arra, hogy hallgatóinkat önálló tanulásra és önálló fejlesztőmunkára késztessük. A képzést hallgatócentrikus módszerrel végezzük, amelyben nagy teret kap a hallgatók önállósága, kreativitása, a vita során megvilágosodó kérdések. Az órarendi foglalkozások változatosak, az elméleti anyagot slide-okkal szemléltetjük, a megértést animációs szoftverekkel segítjük, a fejlesztési munkát pedig feladatokkal, mintákkal és esettanulmányokkal mutatjuk be. Fontosnak tartjuk a jegyzetek, szakkönyvek meglétét, és az előadásanyagok folyamatos rendelkezésre állását, ezért az előadás-slide-ok az Internet hálózaton is elérhetők.
 


2. ábra Az Objektumtechnológia c. tantárgy bevezetésének ütemezése



3. Következtetések

Felismerve a hazai oktatási rendszerünkben rejlő problémákat és nehézségeket olyan megoldásokat szeretnék javasolni, amelyek még saját oktatói minőségünkben, a szabályozott rendszer kereteinek és feltételeinek intézményes változtatása nélkül is meg tudunk oldani. Úgy látom, hogy ha szorosabb együttműködést tudnánk megvalósítani a hasonló szakmai képzést nyújtó egyetemeken, főiskolákon, ha elfogadnánk és használnánk egymás eredményeit, akkor ez már fél sikert jelentene. Meggyőződésem, hogy:

megszűntetné, vagy legalábbis nagymértékben csökkentené a redundáns, konkurens fejlesztéseket, a tananyagkorszerűsítés energiaigényes munkáját.

Ha a felsőoktatásban dolgozó kollégák összefogása és együttműködése mellett növekedni tud a felsőoktatás költségvetési támogatása, ha végre megvalósulhat az oktatók erkölcsi és anyagi megbecsülése, akkor reális esély van a megújulásra, az új ismeretek elsajátítására és a tananyagba való beépítésére, és a valós tudáspiaci igényekhez igazodó képzés megvalósítására.
 

A tantárgy kifejlesztésével kapcsolatban elkészült és megjelent publikációk (Raffai Mária)


Hivatkozások
[Bielli, 2000] Bielli, P.: Multimedia Case Studies: Development and Use in Management Education – International Business Linc Conference, Budapest, 2000 január
[Karvalics, 2000] Karvalics, L.: Információs társadalom – a fejekben – ECDL előadás-összefoglaló, BMGE Információs Társadalom- és Trendkutató Központ, 2000. Március
[Kovács-Raffai, 2000] Kovács, K. Raffai, M.: Objektumszemléletű rendszerfejlesztés RUP módszertannal és UML vizuális modellezéssel – Jegyzet, a szakkönyv kiadás alatt
[Martin, 1996] Martin, J.: Cybercorp  – Amacom, New York
[Raffai, 1999/1] Raffai, M.: Munkaerőpiaci kihívások a globális információs társadalom küszöbén - Marketing és Menedzsment, 1999./1.
[Raffai, 1999/2] Raffai, M.: Információrendszer-fejlesztés – Egyetemi tankönyv, Novadat
[Rumbaugh et al., 1991] Rumbaugh, J.–Blaha, M.–Premerlani, W.–Eddy, F.–Lorensen, W.: Object-Oriented Modeling and Design  – Prentice-Hall International, Inc., New York