Raffai
Mária dr:
Visszatekintés
az ezredfordulóról a dicső múltra
avagy
Ahogyan
én láttam a hazai számítástechnika fejlődését
Részlet
az InForum 2000 évi hazai informatikatörténeti kiadványából
a szerző
visszaemlékezéseként
Sajnos sok minden
kimaradt a történeti anyagból, és sokan, akik úttörői és élharcosai voltak a szakmának
nem tudtak megjelenni az összeállításban. És
abban is biztos vagyok, hogy mások másképp éltek
át eseményeket, és másképp minősítettek
eredményeket. Bár az összeállítást
megpróbáltam a kortársak anyagainak objektív
összevetésével elkészíteni előfordulhatnak
benne aránytalanságok, mások véleményétől
eltérő hangsúlyozások. Álljon
itt példaként a saját megközelítésem,
az az élményháttér, amely számomra a
hivatást jelenti, egy olyan izgalmas világot, amelyben én
sohasem a munkát láttam, hanem mindig a kihívások
izgalmát kerestem.
Az úttörők
egy orrhosszal megelőztek!
A történet
számomra egy havas téli reggelen kezdődött, amikor
berobbantam a III. A-ba, ahol, mint a méhkas, úgy zúgott
az osztály. Mindenki egy furcsa szót emlegetett, kibernetika…
Mi az? Hol hallottad? Pontosan mit hallottál? Matematika? Logika?
Számoló gépek? És már nálunk
is dolgoznak velük? Akkor 1963-at írtunk.
Az izgalom és
a kíváncsiság erősebb volt mindennél,
és hamar rengeteg információt gyűjtöttünk
össze különböző szakfolyóiratokból,
tanárainktól, akik maguk is lázasan vettek részt
velünk együtt a „kutatásban”. Sok matematika órát
szenteltünk a témának, sőt, a matematika szakkörökön
matematikai logikával, Boole algebrával kezdtünk foglalkozni,
és a számítógépek működési
elvét tanulmányoztuk. És nagyon izgalmas órákat
töltöttünk együtt egy új világgal ismerkedve.
Aztán jött a továbbtanulás, a pályaválasztás
nehéz feladata. A Marx Károly Közgazdaságtudományi
Egyetemen terv-matematika szakra lehet jelentkezni, tudtam meg, de nem
a hivatalos tájékoztatóból, mert a szak még
annyira új volt, hogy hivatalosan még nem hirdették
meg. A felvételi elbeszélgető bizottság választotta
ki azokat a jelentkezőket, akikről úgy gondolta, hogy
érdeklődésük és képességeik
alapján megállják majd a helyüket az új
szakon.
Mágnesdob-tároló egység |
Szemben ülve a Bizottság szigorú tagjaival izgatottan próbáltam válaszolni a kérdésekre. A matematika felvételi során a táblánál levezetett bizonyításom megtetszett Krekó Bélának, aki meg is kérdezte, hogy nincs-e kedvem a terv-matematika szakra menni. Nekem volt, és felvételt is nyertem. Az öt csodálatos egyetemi év aktív vitákkal és a számítástechnika rejtelmeivel való ismerkedéssel telt. A földszinten elhelyezett Ural-2 számítógép volt talán a legizgalmasabb. Abba a hatalmas terembe, ahol a „monstrum” állt csak néhányan mehettünk be, az egyetem többi szakának hallgatói pedig irigykedve néztek bennünket. A gépet nyolcas számrendszerben, gépi kódban programoztuk, és a 8-as formában végtelenített film-lyukszalagra lyukasztottuk az utasításokat. Az eredményt keskeny kis papírszalagon kaptuk meg. Tanulmányaim utolsó éveiben már komolyabb alkalmazásokon dolgoztunk. A csoportból néhányan Kornai János irányításával részt vettünk az ÁKM optimalizáló modell és program kidolgozásában, és én magam az Alutröszt részére készített dinamikus termelésirányítási rendszer kifejlesztésében és megoldásában is. Izgalmas kutatómunka volt a termelésoptimalizálás dinamikus modelljének kidolgozása, életképességének, alkalmazhatóságának a bizonyítása. Ez a kutatás egyben a diplomatémám is lett. Egyetemi éveim alatt 1967-ben érdekes és tanulságos tanulmányúton vehettem részt Moszkvában, ahol megismerhettem a Statisztikai Hivatal számítógéprendszerét és feldolgozásait. |
Az első
munkahelyemen a RÁBA Magyar Vagon és Gépgyárban
rendszerszervezői és programozói munkakörben
helyezkedtem el, ahol az adatfeldolgozás lyukkártyagépekkel
és táblázógépekkel történt.
Akkoriban már folytak a tárgyalások egy IBM S-360/40
típusú rendszer beszerzéséről, és
1971-ben az IBM már telepítette is a számítógépet.
Bennünket az IBM Magyarország munkatársai képeztek
ki, megtanították a COBOL és a PL/I programnyelveket
(az egyetemen Algolt és Fortrant tanultam), és néhány
kollégával megismertették a jelentéskészítésre
alkalmas RPG nyelvet. A DOS operációs rendszert és
annak működését az IBM Roece-nél Bécsben
ismertük meg. Az első hónapok után a Számítóközpontba
többnyire villamosmérnök végzettségű
újabb és újabb munkatársakat vettünk fel,
akiknek a számítástechnikai képzését
már a SZÁMOK képzési programjában végeztük.
A kollégák programozói és rendszerszervezői
oklevelet kaptak. Akkoriban az egyetlen számítástechnikai
szakképzést a SZÁMOK nyújtotta, az egyetemek
alapvetően elméleti szakembereket, többnyire programozó
matematikusokat, illetve villamosmérnököket képeztek.
A gyárban
részben az IBM PICS termelésirányítási
programcsomagot, részben pedig saját fejlesztésű
alrendszereket futtattunk. A munka jól haladt, komoly problémát
jelentett azonban a számítógépen tárolt
adatok ellenőrzése és főleg javítása.
A tételtörzsállomány mintegy 130 000 tételének
adatai között még 5 év után is voltak hibák!
Megpróbáltuk a legkorszerűbb technikát alkalmazni,
1973-ban a dolgozók munkaidőadatait már optikai kártyákon
vittük be a rendszerbe. Ezzel kiküszöböltük ugyan
az adatrögzítésből eredő hibákat,
de meglehet?sen sok munkát jelentett a heti kártyák
elkészítése a 20 000 dolgozóra, ezek kiszállítása
a munkahelyekre, majd a kitöltött kártyák visszaszállítása.
Az IBM rendszer nagyon megbízhatóan működött,
leállás csak nagyon ritkán és akkor is csak
rövid időre volt, mert a bécsi IBM Központból
néhány órán belül szállították
a szükséges alkatrészeket.
A 64 Kbyte-os
memóriával (nem tévedés: 64*1024 Byte! ami
a mai kapacitásadatokat ismerve szinte hihetetlen!) 3 partícióban,
multiprogramozott üzemmódban dolgoztunk, a rendszer a vállalat
teljes, minden alrendszerre kiterjedő komplex termelésirányítási
feladatait elvégezte. A fejlesztés 4 évig tartott.
Érdekes volt a gyár dolgozóinak a Számítóközponthoz
való viszonya. Valami földönkívüli, érthetetlen
dolognak tartották, és a bizonylatokat hozó, vagy
az eredménylistákért jövő munkatársak
mindig csak tartózkodóan álltak a Számítóközpont
üvegajtajánál, és nézték a villogó
lámpácskákat. Nem igazán értették
mi folyik bent. Pár évvel később azonban, amikor
az első terminálokat felszereltük, és a dolgozók
közvetlenül kerültek kapcsolatba a számítógéppel,
megváltozott a viszonyuk a rendszerhez. A RÁBA vezetői
mindig nagy hangsúlyt helyeztek arra, hogy a számítógéprendszerrel,
az alkalmazásokkal közvetlen kapcsolatban lévő
munkatársakat folyamatosan képezzék, és megtanítsák
nekik a gép és a rendszer használatát. Ezt
a munkát többnyire mi végeztük, mindegyik rendszerszervező
a saját rendszeréhez tartozó felhasználókat
képezte ki.
A Neumann Társaság tevékenységébe 1971-ben kapcsolódtam be, mert úgy éreztem szükségem van arra a szakmai közösségre, arra a háttérre, amit a Társaság az érdeklődésemhez és ismereteimhez nyújtani tud. Bár az NJSZT már akkoriban is sok érdekes szakmai programot szervezett, mégis nehezen tudtunk csak részt venni rajtuk, hiszen a vállalatnál nem nézték jó szemmel, ha külső kapcsolataink voltak. Így ritkán találkoztunk a szakmai kollégákkal, és sok ötlet, gondolat ismertetés és megvitatás nélkül maradt. |
NJSZT Számítástechnikai Verseny a MTESZ-ben |
Sándor
Ferenccel, aki a KKCS Matematikai Osztályának vezetője
volt 1973-ban találkoztam Svájcban. Ő akkor a Cyba-Geigy
Gyógyszergyár Számítóközpontjának
vezetője volt. Mélyen érdeklődött a hazai
számítástechnika helyzete iránt, és
izgatottan hallgatta azokat a híreket, amelyeket meséltem
neki a fejlődésünkről. Bár érzékelte,
hogy távozása óta sajnos nem csökkent a rés
a nyugati országok számítástechnikai fejlettsége
és hazánk lehetőségei között, mégis
örömmel fogadta az információkat a hazai eredményekről.
Később többször találkoztunk, és
1998-ban bekövetkezett haláláig sok izgalmas beszélgetésünk
volt a közös szakmáról.
Érezve
a számítástechnikai szakemberek képzésének,
a kész szakemberek továbbképzésének
szükségességét a Közgazdaságtudományi
Egyetem számítástechnikai kutatási témákat
írt ki. Többéves kutatómunka, rendszerfejlesztési
és programozási feladatok elvégzése után
1975-ben védtem meg doktori értekezésemet, amelyet
a számítógéppel támogatott termelésirányítási
rendszer kifejlesztése témakörben készítettem.
Bírálóim, Kiss Imre és Nagy József a
disszertáció legnagyobb értékének a
módszer kidolgozását tartották, és kiemelték,
hogy előremutató abban a tekintetben, hogy a számítógépet
a döntési tevékenység támogatásához
javasolom használni.
|
A Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola Győrbe településekor elnyertem egy kutatói állást a Matematikai és Számítástechnikai Intézetben. Ekkor a RÁBA Számítóközpontból többen is az oktatási-kutatási területre váltottunk. A főiskolán egy az ESZR program keretében gyártott, az IBM S-360/40 rendszerrel kompatibilis számítógépet szereltünk fel, az R-20-at. Mivel ennek a saját operációs rendszere nagyon megbízhatatlan volt, ezért az eredeti IBM rendszerrel dolgoztunk. A két gépet azonban, bár alapvetően architektúra szempontjából és a technikai megoldásokat tekintve is azonosak voltak, nem lehetett összehasonlítani. A 66 millió forintba kerülő R-20 nem működött megbízhatóan, nagyon sok volt a leállás, nehéz volt a hibák diagnosztizálása és javítása, nem tudtuk beszerezni a megfelelő alkatrészeket. |
A számítógépen alapvetően a főiskolai információfeldolgozási feladatokat végeztük, amelyeknek a kifejlesztése az Intézet munkatársainak a feladata volt. A határidős munkák futtatása a géphibák miatt sokszor problémát jelentett, nemegyszer kellett rendszer- és adatlemezekkel az ÉDÁSZ vállalathoz menni, hogy az ő gépükön végezzük el a futtatásokat. A munkák másik csoportját azoknak a kutatási megbízásoknak a teljesítése jelentette, amelyeket különböző iparvállalatokkal közös megállapodás alapján végeztünk. Mivel ezek a KK munkák is határidősek voltak, többször kerültünk ezekkel is kínos helyzetekbe, és kellett más központokban megoldást keresni. 1982-ben 7 darab Videoton terminállal kiépítettük a főiskolai hálózatot. A rendszer használói azonban nem merték adataikat a terminálon keresztül elküldeni, mindig valamilyen kifogást találtak. Egy alkalommal az egyik, Munkaügyi Osztályon dolgozó kolléganő bevallotta, hogy „félnek attól, hogy útközben az adatok elvesznek”. Szóval a szemléletváltás nem ment könnyen, sok türelemre, megértésre és értelmes, segítőkész hozzáállásra, képzésre volt szükség. |
konzollal felszerelt R-20 típusú számítógépe |
|
A számítógépet oktatási célokra is használtuk, hiszen korán bevezettük a programozási ismeretek oktatását. Először a közlekedési szakos hallgatók tanultak számítástechnikát. Kezdetben Fortrant, és PL/I-et, majd később Pascalt is tanítottunk. A képzés beindítása rengeteg munkát jelentettek, hiszen jegyzetek, szakkönyvek nem voltak, az oktatási anyagok elkészítése mellett tehát meg kellett írnunk a tankönyveket is. A hallgatói programok kezelése az R-20-on nagy gondot jelentett, hiszen a sok hallgató szerette volna minél hamarabb megkapni megírt programjának fordítási listáját, de bizony hosszú volt a várakozás, a Job-ok csak egymás után, az adminisztratív rendszerek futtatási munkáinak elvégzésével kerülhettek be a rendszerbe, így gyakran előfordult, hogy egy fordítási lista csak egy hét után készült el! Ekkor általában kiderült, hogy szintaktikai hiba volt valamelyik utasításban, javítani kellett a kártyákat, és ismét várakozni a futtatásra. |
A 80-as években változott a helyzet, lehetőségünk volt személyi számítógépek beszerzésére. Laboratóriumokat tudtunk felszerelni a Híradástechnika Szövetkezet HT számítógépeivel és áttértünk a BASIC nyelv oktatására. A hallgatók közvetlenül a számítógépeken készítették és próbálták ki a programjaikat, és szívesen tesztelték az általuk készített utasítások végrehajtását.
1977-ben BAKÓ ANDRÁS vezetésével megalakítottuk az NJSZT Győr-Sopron m-i Szervezetét. A szervezet, amelynek 1982-ben elnöke lettem aktív ismeretterjesztő szerepet töltött be a megyében. Számos előadást tartottunk különböző számítástechnikai, informatikai témában, gépbemutatókat szerveztünk, vezettük a Kis Programozók Baráti körét, középiskolai tanárokat képeztünk, egyszóval sokat tettünk a számítástechnikai kultúra terjesztésében. Különösen nagy érdeklődés kísérte a ’80-as évek elején azokat a programjainkat, amelyeken bemutattuk az első személyi számítógépeket, az ABC 80-at, a HT 1001Z iskolaszámítógépet és a Commodore-t, és még jó néhány rendezvényünk volt az első IBM kompatíbilis személyi számítógépek bemutatásával is. Jó érzés volt látni azt a sok érdeklődőt, fiatalt, felnőttet, akik nagy izgalommal vizsgálgatták az immár testközelségbe került számítógépeket, és próbálgatták, mire is képesek. |
Az ABC 80
Home Computer
A ’80-as évek elején már érezhetők voltak a liberalizációs törekvések, egyre több lehetőséget és támogatást kaptunk eszközbeszerzésre és nemzetközi projektekben való együttműködésre egyaránt. 1983-ban a kutatási programokhoz egy ENSZ-UNIDO projekt keretében a KFKI-tól beszereztünk egy TPA 1140 típusú számítógépet, amelyet Tektronix grafikus munkahellyel is felszereltünk. Ez persze nem ment minden probléma nélkül, hiszen a display embargós volt, de mégis sikerült kiépíteni egy korszerű, digitalizálóval is felszerelt grafikus munkahelyet. A DOS-tól eltérő Unix rendszer és a magyar származású Kemény János által kifejlesztett C nyelv új lehetőségeket nyitott a szoftverfejlesztésben, és a gép megbízhatósága is lényegesen jobb volt, mint az R-20-é.
Az R-20-as rendszert 1989-ben szereltük le, és eladtuk a TPA gépet is. Az akkor már megbízhatóan működő személyi számítógépes rendszer mellett döntöttünk. Első lépésként helyi Novell hálózatokat alakítottunk ki, majd később ezeket egy Világbanki Pályázat pénzügyi segítségével egy IBM RISC 6000/530H, két RISC 6000/320H, két RISC 6000/350H típusú AIX rendszerrel és két DEC Digital 3000 típusú OSF/1 Unix rendszerrel 1993-ban egységes főiskolai hálózattá építettük. Az Internet összeköttetést az NIIFP program támogatásával teremtettük meg, amelyet 1995-ben egy új CISCO routerű HBONE csomóponttá fejlesztettünk. Az országos gerinchálózatra a SZTAKI-n keresztül bérelt vonalon csatlakozunk. Jelenleg a számítástechnikai laboratóriumokban többszáz, többnyire jól felszerelt IBM kompatíbilis PC-kel dolgoznak a hallgatók, csaknem minden munkahelyen az oktatók és a nem oktató kollégák is személyi számítógépekkel végzik a munkájukat, egymással és külső kapcsolataikban egyaránt számítógépet használnak kommunikációs eszközként. A hivatalos információkat, a különböző dokumentum anyagokat, ülések jegyzőkönyveit hálózaton továbbítjuk egymásnak.
A rendszerváltás fordulatot hozott az NJSZT életében is. A 90-es évek első évei megtorpanást jelentettek a mozgalmi, szakmai közösségi élet területén, az emberek egészen más problémákkal küszködtek. A feltörekvő informatikai cégek komoly szakmai bemutatókat szerveztek, az általuk teremtett körülményekkel a kevés pénzzel gazdálkodó szakmai szervezetek nem tudták felvenni a versenyt. A megváltozott helyzet komoly kihívást jelentett, és jelent még mai is megyei szervezetünk számára, új célokat kellett kitűzni, arculatot váltani, megtalálni helyünket a bimbózó információs társadalomban. 1995-ben újjáalakult a szervezetünk, témákban, formában nyitottá váltunk, legfontosabbnak az információtechnológia újdonságainak bemutatását, és a hatékony megoldások megvitatását tartottuk. Megszerveztük az Internet-Klubot, amelynek találkozóin vitaköröket tartottunk, a Széchenyi István Főiskolával közösen szervezett klubfoglalkozásokon pedig az Internet hálózat szolgáltatásaival és lehetőségeivel ismerkedtek a résztvevők. Új filozófiánk annak hangsúlyozása, és ismertté tétele, hogy az IT áthatja a szervezeti és az üzleti élet minden területét, a Cybercorp típusú szervezetek a kibernetikai-informatikai alapokra épülnek. Ennek szellemében létrehoztunk a városban három ECDL vizsgaközpontot, és klubot szerveztünk a sikeres üzleti megoldások, az üzletmenet-folytonossággal, az informatikai rendszerek biztonságával kapcsolatos kérdések megvitatására is.
Az Internet hálózat forradalmi változást jelentett a kutatási munkában, és az önfejlődésben is. Ma a hálózaton keresztül közvetlenül, szinte azonnal tudomást szerzünk a legújabb kutatási eredményekről, és közvetlenül tudunk már kapcsolatot felvenni és tartani a világ legkiválóbb szakembereivel. A kutatásban így a már megszületett eredményekre alapozhatunk, és a párhuzamosan végzett munkák jelentős csökkentésével egyre több új eredmény születhet.
De ez már egy következő történet …