|
(Nagy Frigyes korábbi
Földművelésügyi Miniszter előadását tömörítve,
de hangulatának megőrzésére törekedve közöljük.
Az előadás időpontja március 1. volt.)
"Az Európai Unióhoz való csatlakozásunk egyik
kulcskérdése a mezőgazdaság. A mezőgazdaság
jelentősége - ha csak azt nézzük, hogy milyen
részesedése van a különböző országokban a
GDP-ből, az export-importból, a foglalkoztatásból,
akkor azt látjuk, hogy ezek a mutatószámok alacsonyak.
Kulcskérdés azért is, mert annak a mintegy
százmilliárd dolláros költségvetésnek, amely egy
évben rendelkezésére áll, mintegy ötven
százalékát az agrártámogatására fordítja az
Unió, amely világosan mutatja, hogy igen nagy súlyt
fektetnek erre az ágazatra. Ez azt a követelményt is
állítja a magyar gazdaságpolitika elé, hogy itt is el
kell fogadni a mezőgazdaság súlyát, és ennek
megfelelően kell vele bánni. Magyarországon a
statisztikák szerint a mezőgazdaságban dolgozik az
aktív keresők kb. öt százaléka. Büszkének kell
lennünk arra, hogy egy ilyen alacsony létszámú aktív
keresőréteg meg tudja termelni az ország
szükségletét, sőt, jelentős exportra is képes. Az
más kérdés - és ezzel már nem dicsekedhetünk - hogy
a mezőgazdaságból kiszoruló munkaerő számára nem
tudunk megfelelő munkalehetőséget biztosítani a
falvakban. Egyes számítások szerint - a kapcsolódó
egyéb ágazatok miatt - a GDP harminc - negyven
százaléka is összefügg valamilyen módon a
mezőgazdasággal, éppen ezért mondjuk, hogy a
jelentősége nagyobb, mint azok az értékek, amiket
produkál. Gyakran kérdezik, miért van szükségünk az
EU-tagságra, és az Uniónak miért van szüksége
ránk. Véleményem szerint, csatlakozásunkat tényként
kell kezelnünk, előbb-utóbb Magyarország az EU tagja
lesz. És erre mindkét félnek szüksége van. A magyar
történelem bizonyította, hogy az Európához tartozás
az ország stabilitását jelenti. Most itt van egy soha
vissza nem térő lehetőség, látjuk hogy a katonai
integráció már megtörtént a NATO révén, most a
gazdasági integráció következik. Ez az EU-nak is
érdeke, ugyanis kereskedelmi harcban áll az USA-val,
és más nagy országokkal is. Olyan országok, mint pl.
az USA, Kanada, Brazília, Argentína, Ausztrália,
Új-Zéland hatalmas farmokon nagy hatékonysággal
tudnak termelni, és piacokat akarnak hódítani. A
legagresszívebb eszközökkel is, ha úgy gondolják.
Arra akarják kényszeríteni Európát, hogy bontsa le a
vámokat, és engedje be a termékeiket. Az EU-nak közel
négyszázmilliós fogyasztói tömege van, amely a
legnagyobb piac a világon, és a következő tíz
ország felvételével ez egy ötszázmilliós,
fizetőképes piac lesz. Európa stabilizálni akarja
magát, ezt az ötszázmilliós piacot magának akarja
megtartani, ez létfeltétele. A Seattle-i és a Davos-i
konferenciák, és az azokat kísérő tüntetések
megmutatták, hogy a társadalmat és a természetet
védő emberek nagy tömegei megakadályozhatják, hogy
ez a gazdasági liberalizáció mindenféle védelem
nélkül eláraszthassa Európát. Az Uniónak szüksége
van a védelemre, itt ugyanis az agrártermelés családi
farmok tömegén zajlik, kisméretű gazdaságokban,
amelyek a jelentős EU-támogatás ellenére sem
versenyképesek Amerika, Kanada nagy gazdaságaival.
Forradalom zajlott le a technika terén, amely túllép
az országhatárokon. Ez a globalizációs folyamat utat
tör magának, megpróbálja szétfeszíteni a kis
európai országok határait. Könnyen belátható, hogy
az Unió, mint egy integrációs egység, képes
önmagát megvédeni a liberális kereskedelem
veszélyeivel szemben. Az EU protekcionizmusa nagyon
erős, megfelelő védelmet nyújt mindazoknak, akik
belül vannak. Ha Magyarország, és a magyar
mezőgazdaság kívül marad, ki van téve ennek a
világkereskedelmi liberalizációnak. Különösen, ha
figyelembe vesszük, hogy a magyar mezőgazdaság
piacvédelme nem működhet úgy, mint az országok
többségéé, ugyanis a magyar mezőgazdaság sokkal
többet exportál, mint importál. Az EU-n belül másak
a versenyviszonyok mezőgazdaságunk ott egy magas
támogatottságú piacon találná magát, nyilvánvaló
hogy jobban meg tudna vívni az EU mezőgazdaságával.
Hazánk ökológiai adottságai rendkívül kedvezőek,
ezek megfelelő hasznosítása létkérdés. Az EU
szabályozott mezőgazdaságot hozott létre, pontosan
behatárolja, hogy miből mennyit lehet termelni. Tehát
termelése kötött és megtervezett, azt lehet mondani,
szinte az egykori tervgazdálkodáshoz hasonló. Aki a
meghatározottnál többet termel, azt keményen
büntetik, ugyanis az Unió egyik réme a túltermelés,
amelynek megállítása a '60-as években óriási
pénzekbe került. Ma az az alapelv, hogy annyit
termeljünk, amennyit el tudunk fogyasztani, és el
tudunk adni. De azt úgy termeljük meg, hogy a
mezőgazdasági termeléssel foglalkozó lakosság - a
támogatásokkal együtt - megtalálja a számítását.
Nálunk még állandó piaci zavarok vannak a termelés
sajnálatos szervezetlensége miatt. Ezt a kérdést nem
tudtuk az elmúlt tíz év alatt megoldani, hiányzott a
megfelelő politikai akarat, politikai mersz, a kurázsi.
Vannak még téves nézetek. Sokan hangoztatják, hogy
fel kell virágoztatni a mezőgazdaságot. Megítélés
kérdése, hogy mit értünk felvirágoztatás alatt. Én
azt értem ez alatt, hogy a mezőgazdasággal
foglalkozók meg tudjanak élni belőle, nem pedig azt,
hogy piaci zavarokat keltünk, és ezek megoldására
költjük az adófizetők pénzét.
A következő kérdés a termelés feltételei. Vagyis,
ha szabályozni kell a termelést, akkor mit termeljünk.
Véleményem szerint hazánk kontinentális éghajlata
behatárolja, hogy mit lehet, és mit érdemes termelni.
Ezek a gabonafélék és a tömeg-takarmánynövények, e
mellett a zöldség- és gyümölcsfélék termesztése
is magas színvonalú. Erre a növénytermesztésre
ráépül egyfajta állattenyésztés. Meggyőződésem,
hogy Magyarországnak azt a termelési struktúrát, amit
az évszázadok alakítottak ki, fő termelési
szerkezetként meg kell tartania. Emellett lehet
foglalkozni más megoldásokkal, például a
biotermeléssel, de szerintem ezek mindig marginális
megoldások maradnak. Az ország vetésterületének
négy-öt százalékán el tudom képzelni, de többön
nem. Ennek az a célja, hogy vegyszermentes élelmiszer
jusson el a fogyasztókhoz, és ennek meg van az alapja.
És amikor a Római Szerződés kimondja, hogy az EU
jólétet, békét és biztonságot teremt, a
biztonságnál nem csak arra gondol, hogy nem fognak
minket megtámadni a szerbek, vagy az oroszok, vagy az
ufók, hanem ezt a biztonságot az egészségre is érti.
Vagyis az élelmiszerek is olyanok lesznek, hogy nem
támadnak meg bennünket, nem támadják meg a
szervezetünket. Tehát nem tartalmaznak káros
nyomelemeket, gyógyszer maradványokat, vegyszereket,
génmanipulált anyagokat.
Gyakorta emlegetik még a hungarikumokat, a libamájat,
Pick-szalámit, de ez megint csak olyan mennyiség,
egy-két százalék, amivel nem lehet megoldani a
mezőgazdaság problémáit. Vannak más rendezésre
váró kérdések is, ilyen például az öntözés,
amely nagyon megdrágult. Lehetetlen megfizetni, ezért
az emberek inkább nem öntöznek. Szeretném még
megemlíteni az erdőgazdálkodást. Az erdőterületek
növelésére gondot kell fordítani. Sajnálatos módon
a magyar erdőgazdálkodás, amely világhírű volt,
szörnyű állapotban van. Néhány gondolat a
birtokszerkezetről, amely alapvető problémákkal
küszködött már a múlt században is, mert a tőke
nem áramlott a mezőgazdaságba. A törvények miatt a
nagybirtokokat nem lehetett elidegeníteni, és ezért
hitelképtelenek voltak. A reformkor egyik nagy
küszködése volt, hogy hogyan lehetne tőkésíteni a
mezőgazdaságot. Ez, és a földforgalom akadályozása
ma is az egyik legnagyobb gond. A csekély forgalomnak
és a föld alacsony árának az az oka, hogy
korlátozott a föld adásának-vételének lehetősége.
A rendszerváltás után a földek állami tulajdona
megszűnt, azokat kb. egymillió személy
magántulajdonába adták. Most is vegyes gazdálkodás
van Magyarországon, szép számban maradtak meg állami
gazdaságok, mellette sok magánvállalkozó tudott
földet szerezni. Ők képezik tulajdonképpen a
versenyszférát Magyarországon, amely adott esetben az
EU-ban is versenyképes. És mellettük százezrek
vannak, akiknek valamekkora földjük van, bérbe adva,
vagy másodállásként, hobbiként művelik. Sajnos
vannak, akik kényszervállalkozóként kénytelenek
művelni, mert nincs más megélhetési lehetőségük.
Itt az a leglényegesebb kérdés, hogy ezek támogatása
hogyan történjen. Kikristályosodott egy nézet -
melyet a jelenlegi kormányzat is elfogad - hogy a
versenyszférát egy korszerű technikával, egy
átstrukturálással kell megtámogatni ahhoz, hogy
versenyképes maradhasson Európában, az önellátó,
kisvállalkozói szférát pedig úgy kell támogatni,
hogy megtalálja a számítását, meg tudjon élni
valahogy ebből a tevékenységből. Én nagyon fontosnak
tartom ennek a rétegnek az anyagi megsegítését, mert
nagyon sok ember kiszorult a munkahelyekről, de van egy
kis földje, amiből megélhetne. Én ki merem jelenteni,
hogy ők a rendszerváltás vesztesei, és a
társadalomnak kutya kötelessége segíteni őket, ha
nem verseny alapon, akkor szociális alapon. Az EU egyik
alapelve a szolidaritás, a rászorulók önzetlen
megsegítése. Úgy érzem, hogy a birtokszerkezetek
tekintetében folytatódni fog a koncentrációs
folyamat, ami azt jelenti, hogy nagyon sok kistermelő
abba fogja hagyni a gazdálkodást, kihalnak, egyre
nagyobb, versenyképesebb birtoktestek jönnek majd
létre. Az EU elfogadja a vegyes szerkezetet, hiszen az
Európában sem szokatlan, például Németországban is
megmaradtak a nagyüzemek. Rájöttek, ha ezeket
felaprózzák, az nagyon sok pénzükbe kerül.
Németország már ráköltött Kelet-Németországra
párszáz milliárd márkát, és nem szeretne még arra
is pénzt áldozni, hogy az ott, mezőgazdaságból
élőket eltartsa a pár hektáros farmjaikkal. Tehát ez
a szerkezet nem idegen az EU-tól, nem szabad elfogadni
azt a nézetet, hogy csak a családi farmok élnek meg.
Belátják, hogy a családi farm eszme legalább annyira
idejétmúlt, mint az Izraeli kibuc.
Magyarországon a legnagyobb gond a föld alacsony ára.
Ennek sokféle oka van, legfontosabb, hogy a
mezőgazdaság alig termel profitot, ezért a föld, mint
termelési eszköz keveset ér. Történelmi indokai is
vannak, előbb az ősiség miatt nem lehetett eladni,
később ingyen osztották szét, és ami ingyen van,
annak nincsen értéke. Az elmúlt negyven év
számviteli rendjében a föld, mint vagyonérték, nem
került nyilvántartásba. Forint értéke meg
különösen nem volt, hiszen föld nem képezhette
adás-vétel tárgyát. Arra a hírre, hogy
liberalizálódik a földforgalom, (olyan gazdasági
társaságok is földhöz juthatnak majd, amelyek
mezőgazdasággal foglalkoznak, és csatlakozásunk után
az EU állampolgárainak nem lehet majd megtiltani, hogy
földet vásároljanak) már emelkedik a földek ára.
Hozzáteszem, az EU-ban is kemény szabályok vannak, nem
gyakori, hogy egy állampolgár másik országban földet
vásárol. Az előírások szerint ehhez le kell
telepedni, a gazdálkodásból kell élni, megfelelő
végzettséggel kell rendelkezni, stb. Másrészt, ha
valaki ott a földekkel spekulál, akkor a földet
kényszer árverezik és az illető kemény büntetésre
számíthat. A magyar törvények ilyen szempontból
kicsit liberálisabbak, mert tudomásul veszik a
külföldi föld-spekulánsok létezését. Véleményem
szerint ennek megoldása az ilyen ügyletek
legalizálása, de olyan feltételekkel, mint az EU-ban,
és aki ezeket megszegi, azt ki kell tiltani
Magyarországról. Minket is kitiltanak Ausztriából, ha
nem tartjuk be az ottani törvényeket. Én bízom,
benne, hogy bizonyos átmenet után a föld ára
emelkedni fog. Az ellen pedig, hogy a zsebszerződéseket
legalizálni lehessen, végig tiltakozni fogok.
Röviden a szabályozásról. Az EU-ban elkészült az
AGENDA 2000, amely az EU mezőgazdaságára vonatkozó,
2006-ig szóló költségvetése. Ott nem az egyes
államok döntik el, hogy mit, és mennyit termelnek,
hanem egy közös szabályozás van, és mindenkire ez
vonatkozik. A legfontosabb termékeknek garantált,
intervenciós ára van, amely áron mindenképpen
felvásárolják a termelőtől. Nagyon sok termék
esetében kontingensek vannak, megszabják, hogy mennyit
lehet belőle termelni. Nem kötelező az intervenciós
áron eladni semmit, de ez biztonságot jelent. Minden
integrációnak az a lényege, hogy biztonságot teremt,
de ezért sok mindenről le kell mondani. Például a
szuverenitásról. Érzi ezt a magyar mezőgazdasági
ember. Én, amikor TSZ-ben dolgoztam, naponta
találkoztam azzal, hogy az emberek elvesztették a
szuverenitásukat, mivel túlságosan is gondoskodtak
róluk. Kaptak munkaruhát, szolgálati lakást, stb. Nem
kellett nekik gondolkodni, megcsinálták, amit mondtak
nekik, és kaptak érte valamennyi pénzt. Most nincs
ilyen. Nincs TSZ elnök, meg brigádvezető, aki
megmondja az embereknek, hogy mit kell csinálni. Az
elmúlt időszakban a paternalizmus nem tett jót a
mentalitásnak, a csatlakozásnál a gondolati átállás
lenne az elsődleges.
Arról, hogy támogatni fog-e bennünket az EU, még nem
sokat tudunk. Ne felejtsük el, hogy sok mindent lehet
támogatni, de valakinek a számlát is fizetni kell. Az
AGENDA 2000 ugyanis 2006-ig szól, és befagyasztotta
azokat a pénzeket, amelyeket a mezőgazdaságra
fordítanak. Ezért feltehetjük azt a kérdést, hogy
azok, akik addig belépnek, miből kapnak támogatást.
Negyvennyolcmilliárd dollárt kívánnak az unió
mezőgazdaságára fordítani 2006-ig. Akiket felvesznek,
azok hogy kapnak ebből támogatást. Valamelyik
tagállamtól elveszik? Erre ordít egyet Dél-Európa,
Burgerland: őtőlük? A lengyeleknek, magyaroknak? Hát
arról szó sem lehet! Azt mondják, hogy itt sok
terméknek nagyon alacsony a termelői ára, tehát ha
belépünk, az intervenciós árak miatt elképesztő
pénzeket kapunk a termékeinkért. Az EU-s parasztok
azért kapnak támogatást, mert náluk a termelői ár
lényegesen nagyobb, mint a világpiaci ár.
Megkérdezik, hogy miért kérünk mi pénzt. Mi meg azt
válaszoljuk, hogy azért, mert ha egyenrangú parasztok
leszünk az uniós parasztokkal, akkor nekünk is jár,
ami nekik jár. És ha nem jár, akkor miért lépünk be
az EU-ba.
Másik kérdés, hogy emellett mennyi nemzeti
támogatást lehet megtartani. A 413 milliárdos
ígéretét nem tartotta be a kormányzat, 140 milliárd
az, ami de facto mezőgazdasági támogatás. Vitatható,
hogy a csatlakozás után ilyen támogatás létezhet-e,
hiszen akkor már nem lesz nemzeti, csak közös
agrárpolitika. A csatlakozás a magyar gazdaságnak
legalább akkora sokkhatás lesz, mint a rendszerváltás
volt. Szerintem mégis az lenne a jó, ha minél előbb
átesnénk a csatlakozáson, azt gondolom, hogy az a
generáció, amelyik most itt tanul, képes lesz
elviselni és kezelni ezt a sokkhatást. Az ő érdekük
is az, hogy minél előbb európai állampolgárok
legyenek, nem pedig harmincéves korukban kettétörni
karrierjüket, és szinte mindent előröl kezdeni.
Bízom benne, hogy ha 2002-ben nem is, 2003-ban talán
már EU tagok lehetünk. De ha valaki azt hiszi, hogy
akkor majd hajtás nélkül, teljesítmény nélkül jól
meg lehet élni, és euro manna hull majd az égből
langymeleg eső formájában, akkor nagyon
téved…"
Az előadás után kötetlen beszélgetés következett,
melyből a legérdekesebb kérdéseket és a rájuk adott
válaszokat idézzük:
- Mi a véleménye a Nemzeti Földalapról? Ez a
jelenlegi minisztériumi elképzelés már az Antall
-kormány idején is felmerült. Milyen érvek szólnak
mellette, és mit hoz fel az ellenzék ellene? Ha jól
tudom, nem csak a koalíción belül, hanem az ellenzék
és a kormány között is vitát okozott.
- Ma a magyar földeknek több mint 80 százaléka
magántulajdonban van. Azokat a földeket, amelyek
állami tulajdonban vannak, és mindazokat, amelyeknek
nincs gazdája, egy nemzeti Földalapba kell betenni. Én
személy szerint is egyetértek ezzel. Sőt, a Földalap
vásárolhasson is földeket, amelyeket vagy eladja, vagy
bérbe adja olyan gazdálkodóknak, akik versenyképes
gazdálkodást folytatnak. Ezt én egy jó elgondolásnak
tartom. Ebben nincs nagy vita a parlamenti pártok
között, az ellenzék sem gondolja, hogy nincs szükség
a földalapra. Kicsit lassan készül el a törvény. A
minisztériumban nagy szabású személyi cserék voltak,
új emberek vannak mindenhol, akik nem tudják, hogyan
kell egyeztetni. A joghallgatók nyilván tudják, hogy
egy jó törvényt összehozni nem könnyű dolog. Sok
minden késik. Olyan, hogy márciusban jön ki az idei
agrárszabályozás, hát ilyen nem volt, amióta én
kétlábú gatyában járok.
Itt van ez a Mizo-ügy is, ez elképesztő. Kemény dolog
a mezőgazdaság. Ez az eset bebizonyította, hogy nem
elég, ha valaki profinak tartja magát. Most veszélyben
van a Dunántúl szarvasmarha-tenyésztése, amiben száz
év munkája van. El lehet vinni a teheneket a
vágóhídra, aztán lehet megint kezdeni a nemesítést.
A termelő meg mit tud tenni? A tehén nem olyan, mint a
villany, nem lehet lekapcsolni, hogy most nem termelek.
- Jelenlegi tragikus állapotában is túltermel a
mezőgazdaság. Ha ezt vissza akarják szorítani,
illetve hatékonyabbá válik a termelés, további
tömegek szorulnak ki az ágazatból. Velük mi lesz?
- Most az aktív munkaerő öt százaléka él
nyilvántartottan a mezőgazdaságból. Az USA-ban,
Dániában, Hollandiában - amelyek mezőgazdasági
szempontból világhatalmak - 2-2.5 százalék ugyanez a
mutató. Magyarországon a 3 százalék is elfogadható
lenne, mert a gyümölcs- és zöldségtermelés kicsit
munkaigényesebb, mint mondjuk a búzáé. Én is úgy
látom, hogy a foglalkoztatottak aránya csökkeni fog,
de a mindenkori kormányzat feladata, hogy ezeket az
embereket munkához jutassa. A bent maradókat pedig
támogatni kell. A támogatás összege nem csekély, a
hektárankéti százezres nagyságrendű támogatások
nem túl nagy meglepetések. Ha bekerülünk az Unióba,
és megkapjuk a támogatást, annak az lesz a feltétele,
hogy három évre visszamenőleg precíz, regisztrációs
nyilvántartása legyen az illetőnek. És ez a
nagygazdálkodóknak van meg, akik kettős könyvvitelt
vezetnek, elszámolnak az adóhatóságnak, stb. A
többiek nem rendelkeznek ilyennel, ezért ők nem fognak
támogatást kapni. Magától is csökkeni fog a
mezőgazdasági termelésben részt vevők száma.
Egyrészt ki fog halni egy generáció, és a fiatalok
közül kevesen mennek vissza az agrárágazatba,
másrészt úgy kell megszervezni a támogatást, hogy
kevesebb termékre adunk, de többet.
- Az EU jövőbeni agrárpolitikája tartalmaz-e olyan
irányelveket, hogy a gazdák, szövetkezetek
támogatását csökkentik?
- Minden támogatást csökkenteni fognak, az
agrártámogatásokat különösen. Ezeket át fogják
csopor-tosítani az úgynevezett strukturális
támogatásokba.
-A 60-as években, az USA-ban, a mezőgazdasági
támogatások csökkentése a gazdaságtörténet egyik
legnagyobb bankcsőd-hullámát indította el. A
támogatás lecsökkentése után a gazdák hiteleket
vettek fel a bankoktól, de a profitból nem tudták a
hiteleket visszafizetni. A földek pedig elvesztették
értéküket, így a bankok nem tudták visszaszerezni a
hiteleiket, ha a gazdák csődbe mentek. Az EU nem fél
egy ilyen csődhullámtól?
- A kérdés jogos. Az AGENDA 2000-et áttanulmányozva a
gazdák rögtön elkezdtek számolni. Az intervenciós
árak csökkentésével egy földalapú, kompenzációs
támogatást vezettek be. A gazdák kiszámolták, hogy
egy-két százalékos hatékonyságnöveléssel, és egy
minimális kvótaemeléssel már nem kerülnek
kedvezőtlenebb helyzetbe. Úgy látják, hogy a direkt
támogatás csökkentése így kivédhető. Legalábbis
ez derül ki az AGENDA 2000 utórezgéseiből. Meg kell
mondanom, hogy a magyar mezőgazdaság már nincs olyan
állapotban, hogy további veszteségeket
kigazdálkodjon. Horribilis mennyiségű hitel van kint,
amit nem tudnak visszafizetni a gazdálkodók. Szerintem,
ahogy a bankkonszolidációt már megcsinálta a
társadalom, úgy a mezőgazdaság konszolidációját is
végre kell hajtani. Hiába kötnek agrárbékét, hiába
provokálják a hiteleket, nem tudják visszafizetni. És
két-három év múlva még kevésbé tudják majd
visszafizetni. A konszolidáció nem ismeretlen a magyar
mezőgazdaságban, például a 60-as évek elején
eltörölték az adó tartozásokat. Nem vagyok híve
annak, hogy csak úgy pénzt fordítsanak a dologra,
ezért mondom, hogy a versenyszférát el kell
különíteni. Szerintem, a magyar versenyszféra simán
le fogja mosni az európai parasztokat, akár
hatékonyság, akár termelékenység szempontjából.
Aki pedig nincs ebben a szférában, azt fel kell emelni
a szolidaritás alapján, ezt talán még fontosabbnak
tartom, ez az én baloldali beállítottságomból
következik.
Ezeket a szempontokat figyelembe kell venni a
konszolidációnál. A kisgazdapárt 413 milliárdos
elképzelése is valami hasonlóra irányult, csak ők
nem akarták elkülöníteni a versenyszférát, hanem a
családi gazdaságokat akarták fellendíteni.
- Több elképzelés is van arról, hogy a csatlakozás
után Magyarország hogy fogja megkapni az
agrártámogatásokat. Ilyen például, hogy csak egy
átmeneti időszak után részesülhetne
támogatásokban. Mi erről a véleménye?
- Szerintem, ahogy Magyarország teljes jogú tagja lesz
az EU-nak, minden támogatást azonnal igénybe vehet,
amit más országok kapnak. Bármilyen szűkítés
ellentmond a Római Szerződés szellemiségének. Aki
tag, annak minden jár. Odáig is elmegyek, hogy akkor
inkább ne vegyenek fel minket. Én kevesebb derogációt
kérnék, nem törődnék a síró lobbizókkal, de addig
nem írnék alá semmit, amíg a teljes jogú tagságot
nem adják meg.
- Milyen hatással lesz az ingatlanadó bevezetése a
mezőgazdaságra?
- Olyan ingatlanokra, amelyek profitot termelnek,
elfogadhatónak találom. A földadó újbóli
bevezetését sem tartanám rossz ötletnek,
természetesen más adófajták egyidejű
eltörlésével. A föld aranykorona értéke alapján
jól lehetne differenciálni, és tisztulnának a
tulajdonosi viszonyok. Én az ingatlanadó beszedését a
helyi önkormányzatoknál hagynám, ők gazdálkodjanak
vele. De a három hektárnál kisebb földekkel nem
foglalkoznék, adót se fizessen, támogatást se kapjon.
Az előadás és beszélgetés anyagát megküldtük Nagy
Frigyes úrnak, azzal, hogy saját elképzeléseinek
megfelelően szerkessze meg. Mivel lapzártáig nem
válaszolt, a szerkesztőség önkéntesei saját
ízlésüknek megfelelően ollózták össze az itt
olvasható sorokat. Elsődleges céljuk az előadás
hangulatának visszaadása volt.
Szerkesztették:
Kulcsár Gábor - Rozman Balázs
|