Ahol a pontatlanság erény
  - avagy miért kerül egy "hülye tehén" 600 márkába -
   
Hazánkban a közlekedési morállal kapcsolatban mindannyiunknak vannak tapasztalatai. Viselkedéskultúránk legkifinomultabb megnyil-vánulásaival nap mint nap találkozhatunk a buszra szállások, előzé-sek, gyalogos átkelések alkalmával. Mi, jogászok persze nem bosz-szankodunk, és nem válunk agresszívvé sem a tömegben, sem a volán mögött, hiszen olyan titkok tudói vagyunk, mint hogy a buszjegy vásárlás tulajdonképpen "kvázi" szerződés, így hát a reggeli helyijáraton tanúsított "utáló" magatartásunkkal elfogadjuk a közleke-dési vállalat és a mostoha hering-élet adta feltételeket. Ha gyakorta elgázolnak minket sem esünk kétségbe, s a repedt szélvédőn ke-resztül mosolyogva megnyugtathatjuk a rémült autóst: véletlenül ismerünk egy jó ügyvédet.. Sokszor magunk mögött is hagyjuk a gyorshajtók és szabálysértők zűrös világát, ötletes kék villogóink segítségével, melyeknek használata még holmi mentőknek, rend-őröknek és tűzoltóknak is megengedett. Azonban a szabályok rész-letes ismerete és pedáns tisztelete rajtunk kívül keveseket jellemez a mindennapi közlekedésben, sőt!
A Belügyminisztérium ezért nemrégiben egy szabálysértési pont-rendszer kidolgozása mellett döntött, mellyel gátat kíván vetni az egyre szaporodó közlekedési kihágásoknak. "A tervek szerint a rend-szer 2001. január 1-től lép életbe"- nyilatkozott Galambos László az ORFK részéről. Reményeink szerint hamarosan beszámolhatunk az új magyar szabályozásról, ám addig is igyekeztünk utánanézni az Európában már működő hasonló rendszereknek, s eredményessé-güknek. (Pl. Ausztria, Horvátország, Franciaország stb.) Mostani számunkban az egyik leghatásosabb és kiforrottabb rendszerrel, a német Flensburg-szisztémával ismertetjük meg önöket. (A rendszer nevét a Flensburgban székelő Kraftfahrtbundesamt miatt kapta, amely a gépjármű közlekedésért felelős szövetségi hivatal.)
Németországban ma kb. 50 millió embernek van jogosítványa. A hasonló nagyságrendű gépjárműpark okozta forgalmat még Nyugat-Európa talán legfejlettebb úthálózata is nehezen viseli, a percenként történő és egyre tömegesebb méreteket öltő balesetekkel és szabály-sértésekkel szemben a rendőrség és a csendőrség már-már tehetet-len. A megújuló és megsokszorozódó kihívások válaszút elé állították a német törvényhozást olyan kérdések terén is, melyek eddig nem igényeltek komolyabb átfogó szankciókat (tilosban parkolás, áthajtás a piroson, drog és alkoholfogyasztás vezetés előtt, stb.). A közleke-dési káosz felszámolására tett kísérlet már az első évben látványos, nem várt eredményeket produkált: a jogosítvánnyal rendelkező 50 millió németből 1998-ra már 6.9 millióan szerepeltek szabálysértőként a nyilvántartásban, ebből 85 000 főnek be is vonták a jogosítványát ( mindössze 10.5%-a volt nő). A bírságok és eljárási költségek mára fontos bevételi forrását képezik a német településeknek is. (Pl. Berlin járművenként 89.43 márkát, München 21.32 márkát, Nürnberg 12.9 márkát keres évente.)

A FLENSBURG-RENDSZER FELÉPÍTÉSE

A közúti forgalomban elkövetett vétségeket 3 fokozatba sorolják:
1. Megrovás (Pl. személyi okmányok nélküli vezetés, esőben kivilágítatlanul haladás stb.)
Büntetés: 10-75 márka
Büntető pont : -
2. Pénzbírság (Pl. áthajtás piros jelzésnél, alkoholfogyasztás, sebesség-túllépés)
Büntetés: 10-2000 márka
Büntető pont :1-4
3. Büntető eljárás: (Pl. cserbenhagyás, vezetés jogosítvány nélkül, stb.)
Büntetés:-360 000 márka,-5 év szabadságvesztés
Büntető pont: 5-7

AUTÓVEZETÉS ITTAS VAGY BÓDULT ÁLLAPOTBAN
Alkoholfogyasztás:
0.5 ezreléktől: 200 márka + 2 pont
0.8 ezreléktől: 500 márka + 1 hónap vezetéstől való eltiltás + 4 pont
2-3. alkalommal további: 1000-1500 márka + 3 hónap eltiltás + 4 pont
Drogfogyasztás: (Pl. heroin, kokain, disco-tabletták, stb.): - max. 3000 márka
Az orvosi-pszichológiai vizsgálat (köznyelven az IDIÓTA TESZT) elvégeztetése a tavalyi évtől már 1.6 ezreléktől (addig 2.0 ezreléktől) kötelezően előírt!
BIZTONSÁGI ÖV HASZNÁLATA:
Becsatolatlan biztonsági öv: 60 márka bírság
Gyermek utaztatása előírt gyermekülés nélkül: 80 márka + 1 pont

TANULÓ VEZETŐK:
A próbaidő 1999-től az addigi 2 évről 4-re emelkedett. Aki ez alatt az idő alatt közlekedési vétséget követ el, egy továbbfejlesztő tanfolyam elvégzésére kötelezhető. (Az eddigi tapasztalatok igen kedvezőek: a kezdők 86%-a nem követ el semmilyen vétséget.)

TILOSBAN PARKOLÁS, VÁRAKOZÁS:
Parkolás autópályán, autóúton: 80 / 60 márka + 2 pont
Ráparkolás: alapesetben: 20 márka
1-3 óra időtartam alatt: 40 márka
3 óránál tovább: 50 márka
Tűzoltóság számára fenntartott helyen: 75 márka
Mozgáskorlátozottaknak fenntartott parkoló helyen: 40 márka

KÖVETÉSI TÁVOLSÁG, FÉKTÁVOLSÁG:
Ha a féktávolság kevesebb, mint a felezett sebesség érték 5/10-e: 80 márka + 1 pont
Hosszabb féktávolság esetén: max. 250 márka + 1 hónap eltiltás + 4 pont
(Pl. autópályán az előtte haladó gépkocsitól mért féktávolság 130 km/h sebesség esetén a felezett sebességérték 2/10-énél kevesebb.)

BECSÜLETSÉRTÉSEK:
Rendőr tegezése: 1200 (!) márka
Középső ujj felemelése: 1500 márka
Rendőrnő "hülye tehénnek" nevezése: 600 márka
Más közlekedők lehülyézése, baromnak titulálása: 500 márka
Középső és hüvelyk ujjal történő obszcén mutogatás: 2200 márka

A LEGGYAKRABBAN ELKÖVETETT HIBÁK:
Sebességtúllépés 21-25 km/h-val: 1 pont
Elsőbbségadás elmulasztása: 3 pont
Áthajtás piros jelzésnél: 3 pont
Gyalogos veszélyeztetése: 3 pont
Lefutott gumiabroncsok használata: max. 3 pont
0.5-0.8 ezrelék alkoholszint : 2 pont

A RENDSZER REFORMJA:
A tavalyi évben az igényeknek megfelelően átalakításra kerültek a rendszer egyes részei. Az eddigi 9 helyett most 8 pontnál kap a vezető írásbeli figyelmeztetést a közlekedési felügyelettől. Ebben tájékoztatják arról is, hogy ha önkéntesen részt vesz egy továbbképző tanfolyamon, azzal pontokat szerezhet vissza. Az oktatás délutáni elméleti órákból, tesztvezetésből áll. Ára kb. 500 márka. Ha a vezetőnek idáig max. 8 pontja van, ebből 4-et leépíthet, 9-13 pont begyűjtése után már csak 2 pont leépíthető. 18 pont elérése a jogosítvány azonnali elvesztésével jár.

KERÉKPÁROZÓKRA VONATKOZÓ SZABÁLYOK:
(Ha valaki úgy döntene, hogy ezek után inkább nem autózik többet, és kerékpárra pattan, keserves csalódások érhetik!)
Nem a kijelölt kerékpárút igénybevétele: 10 márka
Forgalommal szemben haladás: 10 márka
Kerékpározás gyalogos zónában és gyalogátkelő helyen (10 éves kor felett): 10 márka
Kerékpározás elengedett kormánnyal: 10 márka
Gyalogosok veszélyeztetése: 20-40 márka
Bekanyarodás, megkerülés irányjelzés nélkül: 20 márka
Lámpa, csengő hiánya, rossz világítás: 10 márka
Kerékpározás fejhallgatóval: 20 márka
Nem közlekedésbiztos kerékpár használata: max. 150 márka
Rossz fékek, elsőbbség meg nem adása mások veszélyeztetésével: 50 márka
Parkoló autóban való károkozás elhaladás közben: 75 márka
Áthaladás piros jelzésnél: 50 márka, mások veszélyeztetése esetén: 250 márka + 1 pont

EPILÓGUS

-2000 januárja, A3-as autópálya Frankfurt közelében-
Egy 45 esztendős német állampolgár 130 km/h sebességgel hajtott az autópálya olyan szakaszán, ahol a megengedett legnagyobb sebesség 100 km/h. A következő pillanatban az út szélén radarozó rendőrautó computerén már meg is jelent a gyorshajtó rendszáma. A férfi észrevette, hogy bemérték, ezért lehúzódott az útról és gyalog visszasétált a rendőrökhöz. Az ilyenkor szokásos magyarázkodás és könyörgés helyett azonban egyetlen lövéssel szíven lőtte a radarozó rendőrt, társát pedig súlyosan megsebesítette. Mint letartóztatása után elmondta: megijedt, hogy a gyorshajtásért járó újabb pontok miatt elveszítheti jogosítványát…

Kulcsár Gábor