Ahol a pontatlanság erény | |
- avagy miért kerül egy "hülye tehén" 600 márkába - | |
Hazánkban a közlekedési morállal
kapcsolatban mindannyiunknak vannak tapasztalatai.
Viselkedéskultúránk legkifinomultabb
megnyil-vánulásaival nap mint nap találkozhatunk a
buszra szállások, előzé-sek, gyalogos átkelések
alkalmával. Mi, jogászok persze nem bosz-szankodunk,
és nem válunk agresszívvé sem a tömegben, sem a
volán mögött, hiszen olyan titkok tudói vagyunk, mint
hogy a buszjegy vásárlás tulajdonképpen
"kvázi" szerződés, így hát a reggeli
helyijáraton tanúsított "utáló"
magatartásunkkal elfogadjuk a közleke-dési vállalat
és a mostoha hering-élet adta feltételeket. Ha
gyakorta elgázolnak minket sem esünk kétségbe, s a
repedt szélvédőn ke-resztül mosolyogva
megnyugtathatjuk a rémült autóst: véletlenül
ismerünk egy jó ügyvédet.. Sokszor magunk mögött is
hagyjuk a gyorshajtók és szabálysértők zűrös
világát, ötletes kék villogóink segítségével,
melyeknek használata még holmi mentőknek,
rend-őröknek és tűzoltóknak is megengedett. Azonban
a szabályok rész-letes ismerete és pedáns tisztelete
rajtunk kívül keveseket jellemez a mindennapi
közlekedésben, sőt! A Belügyminisztérium ezért nemrégiben egy szabálysértési pont-rendszer kidolgozása mellett döntött, mellyel gátat kíván vetni az egyre szaporodó közlekedési kihágásoknak. "A tervek szerint a rend-szer 2001. január 1-től lép életbe"- nyilatkozott Galambos László az ORFK részéről. Reményeink szerint hamarosan beszámolhatunk az új magyar szabályozásról, ám addig is igyekeztünk utánanézni az Európában már működő hasonló rendszereknek, s eredményessé-güknek. (Pl. Ausztria, Horvátország, Franciaország stb.) Mostani számunkban az egyik leghatásosabb és kiforrottabb rendszerrel, a német Flensburg-szisztémával ismertetjük meg önöket. (A rendszer nevét a Flensburgban székelő Kraftfahrtbundesamt miatt kapta, amely a gépjármű közlekedésért felelős szövetségi hivatal.) Németországban ma kb. 50 millió embernek van jogosítványa. A hasonló nagyságrendű gépjárműpark okozta forgalmat még Nyugat-Európa talán legfejlettebb úthálózata is nehezen viseli, a percenként történő és egyre tömegesebb méreteket öltő balesetekkel és szabály-sértésekkel szemben a rendőrség és a csendőrség már-már tehetet-len. A megújuló és megsokszorozódó kihívások válaszút elé állították a német törvényhozást olyan kérdések terén is, melyek eddig nem igényeltek komolyabb átfogó szankciókat (tilosban parkolás, áthajtás a piroson, drog és alkoholfogyasztás vezetés előtt, stb.). A közleke-dési káosz felszámolására tett kísérlet már az első évben látványos, nem várt eredményeket produkált: a jogosítvánnyal rendelkező 50 millió németből 1998-ra már 6.9 millióan szerepeltek szabálysértőként a nyilvántartásban, ebből 85 000 főnek be is vonták a jogosítványát ( mindössze 10.5%-a volt nő). A bírságok és eljárási költségek mára fontos bevételi forrását képezik a német településeknek is. (Pl. Berlin járművenként 89.43 márkát, München 21.32 márkát, Nürnberg 12.9 márkát keres évente.) A FLENSBURG-RENDSZER FELÉPÍTÉSE A közúti forgalomban elkövetett vétségeket 3 fokozatba sorolják: 1. Megrovás (Pl. személyi okmányok nélküli vezetés, esőben kivilágítatlanul haladás stb.) Büntetés: 10-75 márka Büntető pont : - 2. Pénzbírság (Pl. áthajtás piros jelzésnél, alkoholfogyasztás, sebesség-túllépés) Büntetés: 10-2000 márka Büntető pont :1-4 3. Büntető eljárás: (Pl. cserbenhagyás, vezetés jogosítvány nélkül, stb.) Büntetés:-360 000 márka,-5 év szabadságvesztés Büntető pont: 5-7 AUTÓVEZETÉS ITTAS VAGY BÓDULT ÁLLAPOTBAN Alkoholfogyasztás: 0.5 ezreléktől: 200 márka + 2 pont 0.8 ezreléktől: 500 márka + 1 hónap vezetéstől való eltiltás + 4 pont 2-3. alkalommal további: 1000-1500 márka + 3 hónap eltiltás + 4 pont Drogfogyasztás: (Pl. heroin, kokain, disco-tabletták, stb.): - max. 3000 márka Az orvosi-pszichológiai vizsgálat (köznyelven az IDIÓTA TESZT) elvégeztetése a tavalyi évtől már 1.6 ezreléktől (addig 2.0 ezreléktől) kötelezően előírt! BIZTONSÁGI ÖV HASZNÁLATA: Becsatolatlan biztonsági öv: 60 márka bírság Gyermek utaztatása előírt gyermekülés nélkül: 80 márka + 1 pont TANULÓ VEZETŐK: A próbaidő 1999-től az addigi 2 évről 4-re emelkedett. Aki ez alatt az idő alatt közlekedési vétséget követ el, egy továbbfejlesztő tanfolyam elvégzésére kötelezhető. (Az eddigi tapasztalatok igen kedvezőek: a kezdők 86%-a nem követ el semmilyen vétséget.) TILOSBAN PARKOLÁS, VÁRAKOZÁS: Parkolás autópályán, autóúton: 80 / 60 márka + 2 pont Ráparkolás: alapesetben: 20 márka 1-3 óra időtartam alatt: 40 márka 3 óránál tovább: 50 márka Tűzoltóság számára fenntartott helyen: 75 márka Mozgáskorlátozottaknak fenntartott parkoló helyen: 40 márka KÖVETÉSI TÁVOLSÁG, FÉKTÁVOLSÁG: Ha a féktávolság kevesebb, mint a felezett sebesség érték 5/10-e: 80 márka + 1 pont Hosszabb féktávolság esetén: max. 250 márka + 1 hónap eltiltás + 4 pont (Pl. autópályán az előtte haladó gépkocsitól mért féktávolság 130 km/h sebesség esetén a felezett sebességérték 2/10-énél kevesebb.) BECSÜLETSÉRTÉSEK: Rendőr tegezése: 1200 (!) márka Középső ujj felemelése: 1500 márka Rendőrnő "hülye tehénnek" nevezése: 600 márka Más közlekedők lehülyézése, baromnak titulálása: 500 márka Középső és hüvelyk ujjal történő obszcén mutogatás: 2200 márka A LEGGYAKRABBAN ELKÖVETETT HIBÁK: Sebességtúllépés 21-25 km/h-val: 1 pont Elsőbbségadás elmulasztása: 3 pont Áthajtás piros jelzésnél: 3 pont Gyalogos veszélyeztetése: 3 pont Lefutott gumiabroncsok használata: max. 3 pont 0.5-0.8 ezrelék alkoholszint : 2 pont A RENDSZER REFORMJA: A tavalyi évben az igényeknek megfelelően átalakításra kerültek a rendszer egyes részei. Az eddigi 9 helyett most 8 pontnál kap a vezető írásbeli figyelmeztetést a közlekedési felügyelettől. Ebben tájékoztatják arról is, hogy ha önkéntesen részt vesz egy továbbképző tanfolyamon, azzal pontokat szerezhet vissza. Az oktatás délutáni elméleti órákból, tesztvezetésből áll. Ára kb. 500 márka. Ha a vezetőnek idáig max. 8 pontja van, ebből 4-et leépíthet, 9-13 pont begyűjtése után már csak 2 pont leépíthető. 18 pont elérése a jogosítvány azonnali elvesztésével jár. KERÉKPÁROZÓKRA VONATKOZÓ SZABÁLYOK: (Ha valaki úgy döntene, hogy ezek után inkább nem autózik többet, és kerékpárra pattan, keserves csalódások érhetik!) Nem a kijelölt kerékpárút igénybevétele: 10 márka Forgalommal szemben haladás: 10 márka Kerékpározás gyalogos zónában és gyalogátkelő helyen (10 éves kor felett): 10 márka Kerékpározás elengedett kormánnyal: 10 márka Gyalogosok veszélyeztetése: 20-40 márka Bekanyarodás, megkerülés irányjelzés nélkül: 20 márka Lámpa, csengő hiánya, rossz világítás: 10 márka Kerékpározás fejhallgatóval: 20 márka Nem közlekedésbiztos kerékpár használata: max. 150 márka Rossz fékek, elsőbbség meg nem adása mások veszélyeztetésével: 50 márka Parkoló autóban való károkozás elhaladás közben: 75 márka Áthaladás piros jelzésnél: 50 márka, mások veszélyeztetése esetén: 250 márka + 1 pont EPILÓGUS -2000 januárja, A3-as autópálya Frankfurt közelében- Egy 45 esztendős német állampolgár 130 km/h sebességgel hajtott az autópálya olyan szakaszán, ahol a megengedett legnagyobb sebesség 100 km/h. A következő pillanatban az út szélén radarozó rendőrautó computerén már meg is jelent a gyorshajtó rendszáma. A férfi észrevette, hogy bemérték, ezért lehúzódott az útról és gyalog visszasétált a rendőrökhöz. Az ilyenkor szokásos magyarázkodás és könyörgés helyett azonban egyetlen lövéssel szíven lőtte a radarozó rendőrt, társát pedig súlyosan megsebesítette. Mint letartóztatása után elmondta: megijedt, hogy a gyorshajtásért járó újabb pontok miatt elveszítheti jogosítványát… Kulcsár Gábor |