Hány dollárt ér az egyetemi diploma? | |
Úgy vélem, hogy a GYŐRI PARAGRAFUS
III. évfolyam 1. számában (1999. november) Karsai
Dániel által jegyzett, vitaindítónak szánt cikket
indokolatlan lenne azzal a poénnal elintézni, hogy a
szerző legfeljebb 1 dollár 5 centet kitevő
informáltsága (hiszen ha tíz félév alatt legfeljebb
1,5 dollár értékű ismeretanyagra tehet szert, a hét
félévre ennyi jut) nem érdemli meg az általa
felvetett problémák (és álproblémák)
végiggondolását ill. a valós tények rögzítését.
A cikk már címében azt állítja, hogy az egyetemi
képzés - amúgy általában - rossz, sőt az
"egyetemi" jelző után tett kérdőjel azt
sugallja, hogy maga az egyetemi színvonal is
megkérdőjelezhető, a győri jogászképzést pedig
különösen sok negatív jelenség kíséri. Ezeket a
sommás állításokat lényegében négy érvvel
támasztja alá, melyből kettő inkább egyéni
vélemény, a másik kettő viszont tényállítás. A
vitaindító első része gyakorlatilag a jelenlegi
egyetemi oktatás általános elveit, struktúráját és
módszereit kérdőjelezi meg. Az első állítás
ugyanis úgy szól, hogy a képzés során a jog
gyakorlati részéről szinte szó sem esik, az egyetem
jogtudósokat akar képezni, a gyakorlati tudást az
egyetem elvégzése után lehet igazán megszerezni.
Amint a szerkesztő hozzáfűzi, a hallgatók még
további három évig maradnak quasi hallgatói
státuszban, szemben az egyetemet végzett mérnökkel
vagy közgazdásszal. A cikkíró által helyesnek vélt
oktatási forma ezek szerint tehát valamely
gyakorlatorientált, rövid oktatási időszakot
igénylő képzési forma lenne. /Megjegyzem, hogy ilyen
képzési formák már jó ideje funkcionálnak a
felsőoktatásban, ámbár nagyon meglepne, ha a szerző
ezekre, vagyis a felsőfokú szakképzésre (általában
4 félév), vagy a főiskolai oktatásra (általában 6
félév) gondolt volna/. Gyakorló jogászként,
illetőleg oktatóként szerzett mintegy 35 évnyi
tapasztalat alapján én homlokegyenest más nézetet
vallok. Egyetemi tanulmányaimat a
"proletárdiktatúra" időszakában folytattam,
első gyakorló éveim az új gazdasági mechanizmus
idejére estek, megértem a Biszku-féle
visszarendeződést, a rendszerváltozást megelőző
olvadást, a rendszerváltozással együtt járó 180
fokos fordulatot, s előtte állunk az európai
jogrendhez való illeszkedés feladatainak. Bízva abban,
hogy a jelenlegi joghallgatók körül a világ
állandóbb lesz, s kevesebb lesz a társadalmi-politikai
fordulat, s a jogrendszer is stabilabbá válik, a
jogászoknak mégis készen kell állniuk a társadalmi
viszonyok elkerülhetetlen és folyamatos változásainak
követésére, s az egyetemi oktatásnak is meg kell
felelnie annak a követelménynek, hogy a fejlődés új
és új kihívásaira reagálni képes jogászokat
neveljen. Ez pedig csak oly módon lehetséges, hogy - a
széles műveltség felkínálása mellett - a
jogtudományt, s nem a tételes jogot adja át a képzés
a hallgatóknak. A jogásznak ugyanis olyan tudással
kell rendelkeznie, amellyel az aktuális pozitív jogból
az állandó elemeket képes kiszűrni, így a pozitív
jog részletszabályait a maguk állandó változásában
is kezelni tudja. Az egyetemi oktatás gerincét ezért
az általános műveltséget adó tárgyaknak, valamint
az egyes szak-jogágakon (stúdiumokon) belül azoknak az
elveknek és technikáknak az átadása kell, hogy
képezze, amelyek általánosak és időtállóak
(amelybe beleférhet akár a középkori ispánok
jogkörének áttekintése is). Ez persze nem jelenti
azt, hogy a konkrét joganyag oktatása haszontalan
lenne, sőt, két és fél évtizedes oktatói
tapasztalatom alapján úgy látom, hogy a jogi
alapstruktúráknak a hallgatókhoz való közvetítése
és hallgatók általi rögzítése a konkrét
jogintézmények révén történik meg igazán
hatékonyan. Meg kell találni tehát a helyes
arányokat, s annyiban egyet tudok érteni a
vitaindítóval, hogy ezek optimális arányát a tanterv
jelenleg nem tükrözi. A szerző súlyos problémának
véli a számonkérés elhibázott módját, hiszen
"év közben szinte semmi, aztán két hónap
feszített tanulás". Ebben a rendszerben "az
egyetemi képzés a ténylegesen átadott tudást
tekintve a középiskolai képzés alatt van",
vagyis a szerző szerint az egyes tanórákra felosztott
tananyagnak a folyamatos számonkérése lenne a
követendő út a felsőoktatásban is. Úgy tűnik, hogy
legalább 45 centnyi tapasztalat hiányzik a szerzőnél
ahhoz, hogy a számonkérés struktúráját ténylegesen
meg tudja ítélni. Az egyetemi számonkérés lényege
ugyanis az, hogy a teljes tananyag ismeretéről, annak
belső összefüggéseiről kell az egyetemi oktatásban
számot adni, melynek első lépcsőfoka a kollokvium,
második lépcsőfoka a szigorlat, illetőleg a
záróvizsga tárgyak esetében - akár hat félévnyi
anyagot átölelő - államvizsga, végül pedig a
tényleges gyakorlati tapasztalatok beépítése után a
jogi szakvizsga. Ez a rendszer egészen más
felkészülést, gondolkodásmódot és természetesen
vizsgamódszert is igényel, mint az évközi feleletek
"középiskolás fokon". A felvetett
problémák harmadik csoportjául a győri oktatás
speciális gondjait sorolja fel a szerző, nevezetesen,
hogy hiányoznak az egyetem tárgyi feltételei, hiszen
az oktatók (sic!) csak a tantárgy napjain vannak
Győrött, tehát nem elérhetőek, s a jogi könyvtár
sem igazán jól felszerelt, ezért az elmélyült és
alapos kutatómunkához Budapestig kell utazni. Ezek
valós problémák. Igaz tehát, hogy az
oktató-hallgató közötti közvetlen kapcsolat a
jelzett ok miatt korlátozott, s erre az sem lehet
vigasz, hogy a társkarok oktatói létszáma és a
hallgatók nagy száma ott sem teszi lehetővé azt a
közvetlen munkakapcsolatot, amelyre a felsőoktatásnak
épülnie kellene. És igaz az is, hogy a szakkönyvtár
meg sem közelíti az Országgyűlési vagy az Egyetemi
Könyvtár gazdagságát. Ez valamennyi nem budapesti
egyetem gondja, s a megoldást csak az elektronikus
hozzáférés lehetősége fogja - remélhetően nem a
távoli jövőben - enyhíteni. Szakkönyvtárunk
védelmében azonban azt mindenféleképpen rögzíteni
kell, hogy valamennyi Magyarországon hozzáférhető
szakfolyóirat jár a könyvtárba, s az Európai jogi
dokumentumok szempontjából is gazdagnak mondható. A
tárgyi feltételeket összességükben áttekintve -
szemben a vitairat sommás megállapításával - a
győri helyzetet a magyar átlagnál jelentősen jobbnak
kell megítélni: a győri képzési hely talán az
egyetlen a felsőoktatásban, ahol a tantermi kapacitás
megfelel a hallgatói létszámnak, rendelkezésre
állnak a szemináriumi termek, amelyek a kiscsoportos
foglalkozásokhoz szükségesek, a diákotthoni
elhelyezés aránya nem rosszabb az országos átlagnál
(szemben a budapesti lehetőségekkel), a hallgatók
sportolására, étkezésére megfelelő létesítmények
állnak rendelkezésre, stb. Végül - a javaslatok
között -bújik meg a negyedik állítás, mely szerint
a gyakorló jogász számára nélkülözhetetlen
ismeretanyag amiatt sem jut el a hallgatókhoz, mert nem
kötelező a gyakorlatokra járni, s hiányzik a
nyelvoktatás és a retorika a tantervből. (A
szerkesztő ide vonatkozó megjegyzése szerint ezekkel a
megállapításokkal egyetért). Ezzel szemben a helyzet
a következő: - A tantervben - és a valóságban is - a győri képzésben a gyakorlati foglalkozások száma jelentősen több, mint a budapesti képzési helyen, amit a kisebb hallgatói létszám tesz lehetővé. A gyakorlatokat jellemzően gyakorló jogászok tartják, a tantárgyprogramok alapján gyakorlati ismereteket átadva (Ha a jelenlétet az oktatók nem ellenőrzik, bizony megszegik a TVSZ-t ). - A hallgatókkal a jogi nyelv használatát a másutt jellemző írásbeli vizsgák számának redukálásával, vagyis a (szóbeli) kollokviumok magasabb számával próbáljuk meg elősegíteni. - Halmai és Papp tanár urak "Közjogi disputa" címmel, Hack Péter tanár úr pedig "Retorika" címmel tart olyan foglalkozásokat, amelyeket a cikkíró feltehetőleg nem látogatott, s melyek funkciója a tudományos igényű írásbeli munka, illetőleg a jogász szóbeli kifejezésmódjának fejlesztése. (A tárgyak az órarendben szerepelnek). - Szemben a többi jogi karral, a nyelvoktatást ingyenesen és óraszám-korlát nélkül igénybe vehetik azok a hallgatók, akik az első héten veszik a fáradtságot, és feliratkoznak azokra a hirdetőtáblákra kifüggesztett listákra, amelyek az angol, német, francia, orosz, ill. olasz nyelvi kurzusok felvételét teszik lehetővé. Aki pedig a japán jogi nyelvben kíván elmélyülni, azt az országban egyedül a győri képzési helyen teheti meg Kállay tanár úr japán jogi kurzusán. A "közírók" bevált trükkje, amikor
valamely megnyilatkozás kapcsán abból vonnak le -
gyakran sanda szándékkal - következtetéseket, hogy a
szerző miről nem írt, tehát milyen gondolatokat
rejteget. Ha szabad - sanda szándék nélkül - én is
élek ezzel a technikával, s jóérzéssel
következtetem ki a szerző hallgatásából azt, hogy a
képzés színvonalával, különösen pedig az oktatói
kar összetételével kapcsolatosan nincsenek alapvető
kritikai észrevételei. A vitaindító érdemi elemeire
ennyit és ennyiben tartottam szükségesnek reagálni,
megjegyezve azt, hogy a Paragrafus további számaiban
szívesen tesszük közzé az oktatás fejlesztésére
vonatkozó elképzeléseinket, javaslatainkat. Szóvá
teendőnek tartok továbbá az előző érdemi elemek
mellett még két olyan jelenséget, amelyek inkább
szemléletbeli, talán etikai jellegűek. Az egyik a
tények tiszteletének követelménye, még akkor is, ha
egy vitaindítónak valóban vitára ingerlőnek,
esetenként sarkosan fogalmazónak, néha provokálónak
kell lennie. Ez a törekvés nem vezethet azonban a
tények szabados kezeléséhez. A másik "az érted
haragszom, nem ellened" követelménye egy olyan
kiadványnál, amely arról a közösségről szól,
melynek a szerző részese (sőt haszonélvezője). A
diáklap szerzője nem veheti fel az előkelő idegen
pózát, s azt sem feledheti el, hogy kifelé, az egyetem
falain kívülre is van üzenete az általa leírtaknak.
Ha ez az üzenet valótlan elemeket hordoz, az egész
közösség (beleértve a meggondolatlan szerzőt is)
viseli az ebből származó hátrányokat, az intézmény
megítélésének romlását, amely a támogatások
elapadásához, a hallgatók elhelyezkedési esélyeinek
csökkenéséhez, a diploma értékének
devalválódásához (esetleg 1,5 dollárra) vezethet. Szalay Gyula |