|
Dunának, Oltnak egy a
hangja
- október 6-a ürügyén -
1987-ben először volt lehetőségem Romániába, a
törté-nelmi Partium területére látogatni.
Szakszervezeti üdülés Gyulán, buszos kirándulás
Aradra és Temesvárra.
A Ceaucescu-rendszer évek óta haldoklik, de az em-berek
folyton túlélik. Hirtelen megértem, mit jelent a
"legvidámabb barakk"-nak lenni, mert
leparkoló buszun-kat megrohamozzák a csencselők.
"Van valami?" - kér-dezik.
A polcok üresek, legfeljebb román népviseletbe
öltöz-tetett bábuk, üveg és porcelán a
kirakatokban, a román ipar és képzőművészet nagyobb
dicsőségére. Szemét az utcákon és a conducator
képe.
Idegenvezetőnk hangulatteremtő zenét helyez a
mag-nóba. Mikor az emlékműhöz vezető útra
fordulunk, már a torkunkat fojtogatja az
elfogódottság.
Egy helybéli, nyilván román lakos éppen az emlékmű
közelében önt le némi építési törmeléket. Amikor
azon-ban meglátja a magyar rendszámú buszt negyven
ma-gyarral, sietve odébbáll.
És itt jönnének a közhelyek. (Katarzis, stb.)
Ehelyett legyen elég annyi, hogy akkor, a
rendszerváltás előtt még volt értéke ennek a
pillanatnak. Ma, amikor úton-útfélen lehet mellet
verni, inget feltépni, ismeretlen a tiltott gyümölcs
íze, a lopott pillanat.
Egy évtizeddel később klasszikus hátizsákos nyári
ka-landozáson veszek részt. Erdélyben még mindig nem
élnek igazán jól az emberek. Bárki elvisz bármilyen
távra, ha jól megfizetik. Ez persze a mi pénztárcánk
számára még mindig bagó, élünk is vele a Menyháza
- Torda távon.
Valahol az úton, a mócok földjén, az Aranyos
vidékén fékez a kocsi. Román sofőrünk - akivel
eddig csak Gheorghe Hagi, Gheorghe Popescu, Prodan,
Belodedici, Lacatus, Raducoiu, Selymes Tibor, Bölöni
László és Jenei Imre nevét tudtuk ismételgetni
közös téma gyanánt - hatalmas gesztusokkal magyaráz
valamit. Úgy tűnik, valami nevezetességhez értünk,
de mi a fene lehet az ebben az Isten háta mögötti
román faluban?
Rendben van, ez a temető, van benne egy hatalmas tölgy,
hárman nem érjük át. Csak nem ezt akarta meg-mutatni?
Ekkor észreveszem a sírt, amely nem tartozik a falusi
sírok átlagához. Közelebb lépek. Kidőlt tölgyet
formáló plasztika. Avram Iancu sírjánál állok.
Milyen paradox helyzet. Ez a jóakaratú román sofőr
fontosnak tartotta, hogy annak az embernek az
emléké-vel szembesüljünk, aki magyarok vérében
fürdött a sza-badságharc alatt. Az emberei ölték meg
Vasvári Pált, és gyújtották fel Nagyenyedet.
Ugyanakkor ez az ember döbbent rá a szabadságharc
végnapjaiban arra, hogy rossz lóra tett. Később
meg-őrült, furulyázva járta a havasokat. A
büntetését elnyerte a tévedéséért is, a bűneiért
is.
Két sír, egy kor, ugyanaz a történelem. Európa.
Farkas DénesRégi dicsőségünk!
Késel!
A végén már én éreztem magam kényelmetlenül
attól, hogy október 6-án nemzeti szalaggal díszített
koszorúval a kezemben mászkáltam a tömött
belvárosban. Cinikus énem jókat nevetett a konformista
bizonytalanságon, ami - mint rendszeresen - most is
kezdett eluralkodni rajtam. Oka az volt, hogy nem voltam
felké-szülve arra, hogy rajtam kívül senkinél sem
lesz még egy árva szál virág sem, nem hogy koszorú,
meg nemzeti szalag.
És mindez a mai Magyarországon, ahol jobboldali
előretörés és csapadékos ősz várható…
Aztán amikor észrevettem, hogy akaratlanul is takarni
igyekszem a bal kezem és benne az emlékműre szánt
koszorút, elkapott az ideg. Még én szégyellem magam
azért, hogy emlékezni kívánok az aradi vértanúkra!
Már a virágboltban is furcsán néztek rám, amikor a
koszorút rendeltem. Tip-top, csupa dizájn, új hely,
ahol a fiatal srác nehe-zen fogta fel, hogy nem a
halottak napjára készülök ennyire előre. A számla
kitöltésekor pedig kétszer is rákérdezett a
dátumra, láthatóan semmit sem jelentett neki október
hatodika.
A városban tett kirándulás után kis késéssel
megérkeztem a parkba, ahol Batthyány mellszobránál
már népes tömeg hallgatta a "szónok"
utolsó mondatait. Amit még hallhattam belőle,
valószí-nűvé tette, hogy nem késtem le semmiről.
A rendszerváltás óta szokásos koreográfia szerint
együtt koszo-rúzott a város vezetősége, a pártok,
az iskolák és természetesen katonáék is. Olyan volt,
mint egy díszes állami ünnepség - kicsi-ben. Kicsi
volt a szobor, kicsi volt a nézőközönség, még a
kato-nák is kicsik voltak. Ezzel szemben a koszorúk
hatalmasak. Me-gint furcsán éreztem magam, kicsit
féltem tőle, hogy egyszer csak szólít a hoppmester,
és nekem ki kell állnom a nem különösebben népes
tömeg elé, végig kell sétálnom a szoborig vezető
kb. há-romméteres úton, és közben majd mindenki, a
többihez képest parányi koszorút bámulja a kezemben.
Feszültségem nem sokáig tartott. Elsőként a
katonanövendékek tettek ennek érdekében,
összekeverve a koszorúkat (a kisgazdák koszorúját
akarták a szocik képviselői előtt vinni). Aztán
alapo-sabban szemügyre vettem a többi résztvevőt is,
és látnom kellett, hogy a koszorúzást mindenki
egyfajta társas összejövetelnek tekinti, ahol
találkozni lehet a többi intézmény és szervezet
veze-tőivel, képviselőivel. A kezdeti sugdolózást
felváltotta a beszél-getés, nevetgélés, a széles
integetés.
Aztán komolyra váltó arccal séta a koszorú mögött,
főhajtás, hátraarc, vissza a sorba, hol is hagytuk
abba?
Rájöttem, hogy semmi értelme ezen mérgelődnöm. Szó
nincs itt (amúgy talán elvárható) érzelmekről,
kötődésről, csupán rosszul előadott
protokoll-előadást láttam.
Mellettem egy apró, idős néni a szemét törölgette.
Már erre a későbbi cikkre gondolva meg akartam
kérdezni tőle, hogy mire gondol, de cinikus énem
sugallatára nem tettem. Nem mertem megkockáztatni, hogy
azzal kelljen befejeznem ezt a cikket, hogy - mondjuk -
azt válaszolja: "Én nem tüntetek, csak haza
szeret-nék menni, de ez a sok ember itt elállta az
utat."
Tüdő
|