|
A közéletet hónapok
óta foglalkoztató és megosztó kérdések: a
médiakuratóriumok elnökségének összetétele, a
televí-ziós frekvencia-pályázatok (most már a
rádiós is), illetve a Legfelsőbb Bíróság
"Írisz TV kontra ORTT"- ügyben
felül-vizsgálati kérelem kapcsán hozott döntése.
Politikai viszálykodáson túl szakmai csatározásoknak
is tanúi lehetünk, melynek alapja az 1996-os
médiatörvény inkoherens, néhol túlzottan
kauzalisztikus, néhol viszont nagyon alulszabályo-zott,
többféle értelmezésre is alapot adó szövege. A
szakemberek között fennálló értelmezési
különbségeket jól példáz-za az Alkotmánybíróság
megosztottsága a kuratóriumok esetében, ugyanis a
"taláros testület" csak 6:5-ös szavazati
aránnyal utasította el az indítványokat, illetőleg a
legfőbb ügyész (aki általános törvényességi
felügyeletet gyakorol) reakciója véleményének
semmibevétele kapcsán, vagy akár a jogtudósoknak a
sajtó hasábjain folytatott vitája a Pp.
szabályairól.
A cikkben két nagyon is illetékes szakember fejti ki a
véleményét e nagy port felverő kérdésekben.
Egyikük dr. Ré-vész T. Mihály médiajogász, az ORTT
nemrég leköszönt elnöke, a másikuk dr. Halmai Gábor
alkotmányjogász, a Nyil-vánosság Klub ügyvivője.
A nagy vihart kavart ORTT v.
Írisz-ügy főszereplője, Révész T. Mihály,
jogtörténész, egyetemi docens. Az ORTT előző elnöke
lapunk kedvéért tett kivételt fogadalma alól,
miszerint egyelőre nem nyilatkozik az ügyről.
Exkluzív interjú:
- Az ORTT-t a működése alatt rengeteg támadás érte.
Ön összefoglalóan hogyan értékelné a négyéves
munkát?
- Ahogy a hallgatóimnak is el szoktam mondani: volt egy
kínálati piac, médiapiac. Ma másfél országos műsor
helyett a lakásokban legalább három teljes
műsoridővel rendelkező fogható Magyarországon. Ha
valaki a rádiós piacot nézi, akkor azt látja, hogy
két kereskedelmi rádió országosan szór műsort.
Valamennyi műsorszolgáltató - köztük a pályázaton
nyertesek - végrehajtják a műsorszolgáltatási
szerződést, teljesítik vállalásaikat, míg a 90-es
évek közepén jogi rendezetlenség és
jogbizonytalanság volt ekörül. Ezek az előnyök.
Ezenközben kudarcok is történtek. A közszolgálati
televíziózás kudarca jelzi azt, hogy a törvény nem
tudta megóvni a televíziót befolyásoktól, és főleg
nem helyezte biztos gazdasági feltételrendszer közé.
Bizonyára az sem erénye a törvénynek, hogy nem
sikerült a szükséges mértékben ezt minimalizálni.
Úgy látszik, rendszereken átívelően befolyásolják
a műsorszolgáltatást.
- Az ORTT szakmai műhibaként értékelte-e a jogerős
legfelsőbb bírósági ítéletet, illetve az ítélet
fényében a kereskedelmi televíziók pályázatának
eredményét?
- Amit én erről gondoltam, az az volt, hogy a
Legfelsőbb Bíróság hibás ítéletet hozott. Ma is az
a meggyőződésem, hogy törvénysértő, ami nem
jelenti azt, hogy a mi pályázati eljárásunk hibátlan
lett volna. Nem volt hibátlan. Csak osztottam azt a
véleményt, ami az elsőfokú ítéletben van,
nevezetesen, hogy a kisebb alaki hiányosságok nem
alapozzák meg a pályázati eljárás tekintetében a
semmisség kihatásait. Ezt egyébként a másodfokú
ítélet sem mondja ki. Azt kell mondanom, hogy tanítani
fogják az elsőfokú ítéletet, a másodfokú
ítéletet és a felülvizsgálati kérelmeket. Ha más
nem fogja tanítani, akkor én fogom tanítani.
- A bíróság által érvénytelennek minősített
pályázati eredmény nem alapozta-e meg az ORTT
felelősségét?
- A bíróság nem mondta ki érvénytelennek, hanem
megállapította azt, hogy az ORTT szabályt sértett
mindkét kereskedelmi csatornával kapcsolatban. A TV2
esetében még elmulasztotta az indokolási
kötelezettségét is, úgyhogy nem is tudta a hatóság
értelmezni az ítéletnek ezt a részét. Az ítélet
indokolása számos figyelemreméltó, egyébként
nehezen tartható jogi álláspontot fogalmazott meg.
Tehát az indoklásról az volt a véleményünk, hogy
azt a bírói testületek döntésének
magyarázataként, véleményeként kell értelmeznünk,
és így nincs is kötőereje. Vagyis egy olyan ítélet
született - másodfokon is -, amely végrehajthatatlan
volt. Különösen azért, mert a hivatkozott
jogszabályi helyek nem azt tartalmazzák.
- A felülvizsgálati kérelem visszavonásával Ön
szerint joga volt-e a Legfelsőbb Bíróságnak arra is,
hogy a jogerős ítéletet megsemmisítse?
- Szerintem igen, de ennek az indokolásához
jogtörténeti-jogelméleti megalapozottságú érvelés
kellene. Én nem láttam a Legfelsőbb Bíróság
határozatát, mert szóban csak annyit közöltek, hogy
írásban is indokolni fogják. Mások lehet, hogyha majd
elolvassák az indokolást, akkor azt fogják mondani,
hogy valamilyen álláspont kifejtése. Azok, akik ezt
mondják, egészen másképp értelmezték korábban a
Legfelsőbb Bíróság másodfokú ítéletét.
- Ön szerint etikailag nem visszás-e a TV3, tehát
közvetve az Írisz eltüntetése, ami gyakorlatilag az
ellenfél felvásárlása, megvásárlása?
- Nem akarok cinikus lenni. Az etika a
műsorszolgáltatásban jogszabály. A médiagazdaságban
- hacsak az nem erőfölénnyel való visszaélés - ez
működhet, amiről egyébként nekem az a véleményem,
hogy a formálódó médiagazdaságban szokványos
történet tulajdonképpen. Egy hosszú válságát élő
multinacionális vállalat feloldódott egy
médiakonszernben, amelyről meg az a hír járja, hogy
az feloldódik egy még nála is erősebben. Senki nem
kérdezi meg, hogy vajon az SBS által tervezett
egyesüléshez etikailag hogyan kell viszonyulni.
- Úgy tudom, hogy nem vett részt már azon a bizonyos
utolsó ORTT-ülésen, amikor a
rádiófrekvencia-pályázatok elbírálása volt, de
mégis, Ön szerint ideológiailag semleges volt ezeknek
az elosztása vagy sem?
- Akkor is elmondtam: a bírálat módszere volt az,
amelyben a bírálók szabad mérlegelési jogának
túlságos szerepe lett.
- Ide kapcsolódó kérdés az, hogy mi az oka annak,
hogy a rádió kapcsán nem alakult ki hasonló helyzet,
tehát a Kossuth Rádió...
- Tudom. Tehát hogy hogyan úszta meg az ORTT botrány
nélkül a rádiókat, igaz? A rádió sokkal kisebb,
mint a televízió. Egyszerű a műsorszolgáltatás
kínálata, kevésbé összetett a helyzet. Vagyis
inkább üzleti, üzletileg számít a befektetés, míg
a kereskedelmi televíziózást övezi egy sor
prekoncepció, például az, hogy a televízió nagy
hatalom, politikacsináló. És ami azért fontos, hogy
két kereskedelmi rádióért igazi verseny folyt, a két
kereskedelmi televíziós frekvenciáért pedig hárman
indultak harcba, tehát arra nem volt esélyük. Nem
tartalmi és egyéb törekvés is kísérte a
pályázatot. És még valami: a pályázat
kiírásánál a rádiófrekvenciák esetében
hasznosítottuk, amik problémaként a kereskedelmi
televízós pályázatoknál visszaköszöntek.
- A közszolgálati rádió nem veszítette el annyira a
hallgatótáborát, mint a televízió.
- Először is a közszolgálati televízió úgy
viselkedett, mint ahogy Franciaországban is, mint egy
kereskedelmi műsorszolgáltató, és kevesebb forrással
akarta megteremteni ugyanazt a műsorfilozófiát, mint a
kereskedelmi. Abban a kereskedelmiek voltak gyorsabbak,
frissebbek, a saját programjukat is jobban ki tudják
használni. A közszolgálati rádió nem akart
kereskedelmi rádió lenni (legalábbis nem változatlan
műsorstruktúrával), és változatlan műsort
sugárzott. Még valami: sokkal kevéssé pazarló a
közszolgálati rádió, takarékosan kell működniük.
Az átalakulás is 96-97-ben nem indult akkora
hazugsággal, mint a közszolgálati televízió,
úgyhogy ez éppen elég ahhoz, hogy ne érje akkora
presztízsveszteség. És hát a szokás is elég nagy
úr: az emberek reggel meghallgatják a Krónikát, este
hazamennek, meghallgatják ugyanazt. Más: mosogatás
közben is lehet rádiózni. Egymillió ember a
Vasárnapi Újságot hallgatja, másik egymillió ember a
16 órát, és mindenki megtalálja a maga kínálatát.
(Ez nem jelenti azt, hogy létezne például liberális
délután.)
- Mint médiajogásznak, mi a véleménye a
médiakuratóriumokban kialakult helyzetről?
- Fájlalom. Az a véleményem, hogy a legfőbb
ügyésznek jogértelmezése helyes. A nyolctagú
kuratórium nem négytagú, egyébként sehol nincs a
törvényben lefektetve a kényszer. Az egy pozitív
szabály szerintem, hogy meg kell egyezni, de a
törvényben egy helyütt van konszenzuskényszer: az
alelnök esetében, ha ez nem jön létre, akkor
sorsolják az alelnököt. Az Országgyűlésnek a
legtöbb szavazatot kapott négy jelöltet kell majd
megválasztania. Hogy ezt nem teszik, azt én értem. A
kérdés másik avatott szakértője Halmai Gábor
alkotmányjogász, egyetemi tanár, aki több
újságcikkben fogalmazta meg véleményét az ORTT v.
Írisz-ügyről.
- Hibázott-e az ORTT a kereskedelmi televíziók
pályázatainak elbírálásakor, vajon szakmai vagy
politikai megfontolások játszottak elsősorban
szerepet?
- Azt, hogy hibázott az ORTT, a bíróság ítélete
megállapította. Azon lehet vitatkozni, hogy ez a része
a megállapításnak a bírósági ítélet
indoklásában van csak, lehet azon egy jogelméleti
vitát folytatni, hogy mennyiben kötelező ez az
indoklásban szereplő megállapítás, s mire kötelezi
az ORTT-t, de azon nem lehet vitatkozni, hogy a
Legfelsőbb Bíróság egyértelműen megállapította a
jogerős ítéletben, hogy az ORTT mind a pályázatoknak
a befogadásakor, tehát a jogellenesen befogadott
pályázatoknak a versenyben tartásával, mind pedig a
pályázat elbírálásával megsértette a szabályokat.
Ez nem vitakérdés. Hogy e mögött milyen
megfontolások voltak, azt persze én innen kívülről
nem tudom megállapítani. Nehezen tudom elképzelni,
hogy ez politikai megfontolásoktól mentes, egyszerű
tévedés volt. Tudjuk, hogy az ORTT-ben számos jogász
működik, maguknak az ORTT-tagoknak egy jelentős része
is jogász, az apparátusban is nagyon komoly jogászok
működnek, nagyon sok pénzért, szerintem irreálisan
sok pénzért ügyvédi irodát bíztak meg az egész
pályáztatásnak a lebonyolításával, tehát nehéz
azt feltételezni, hogy itt ennyi jó jogász jogi
hibát, jogi műhibát követne el. Ennek következtében
nehéz másra gondolni, minthogy nem jogi hiba eredménye
a döntés.
- Megállapítható-e az ORTT felelőssége?
- Természetesen, a bíróság megállapította az ORTT
felelősségét. Nem én mondom, hogy az ORTT felelős, a
bíróság mondja.
- Viszont a Legfelsőbb Bíróság ebben az ügyben a
felülvizsgálati kérelem visszavonása után magát a
jogerős ítéletet is hatályon kívül helyezte. Vajon
ezzel helyesen járt-e el?
- Én most már több cikkben fogalmaztam meg, hogy
szerintem ez egy téves bírói döntés, a polgári
perrendtartás téves értelmezésével jutott a
Legfelsőbb Bíróság erre az eredményre. Azt a
szabályt nem vette figyelembe szerintem a Legfelsőbb
Bíróság - a Pp. 228.§-nak az egyik bekezdését -,
ami arról szól, hogy valóban, lehet felülvizsgálati
szakban a felek kezdeményezése nyomán megszüntető
határozatot hozni, de ennek az a korlátja, hogy a
megszüntetés nem érintheti a jogerőre emelkedett
részét az ítéletnek. Tehát a jogerő korlátja mind
a megszüntetésnek, mind a jogerős ítélet hatályon
kívül helyezésének. Hiszen a jogerőnek ez a
lényege. Az egész intézménynek az a lényege, hogy az
nem a peres felek akaratán múlik, hogy egy jogerős
ítélettel mi lesz, és egy eljárást úgy szüntetnek
meg, mintha azt el sem kezdték volna. Tudniillik - most
függetlenül attól a szabálytól, amibe szerintem
tételesen beleütközik a Legfelsőbb Bíróság
döntése -, ha az intézmény funkcióját nézzük, ha
egy jogerős ítéletet semmissé lehet tenni, meg nem
történtté lehet tenni, és úgy lehet megszüntetni az
eljárást, mintha az el sem indult volna, akkor a
jogerőnek az a funkciója nem érvényesül, ami az
egyik fő funkciója, hogy az anyagi jogerő azt jelenti,
hogy ugyanabban a jogvitában, ugyanazok a felek, még
egyszer keresetet nem nyújthatnak be: még egy per
abból nem származhat. Ma ennek semmi akadálya nincs.
Lefolyt egy eljárás, megszületett egy jogerős
ítélet, majd egy felülvizsgálati kérelem folytán
még egy eljárás elindult, és holnap elindulhatna az
ügy a legeslegelejéről. Ha az Írisznek még
érdekében állna - mint tudjuk, gazdasági okok miatt
nem áll érdekében, mert hiszen megvásárolták
tulajdonképpen a vesztesek, de ha holnap újra
visszavásárolná az Íriszt egy olyan gazdasági
társaság, amelyiknek érdekében állna ezt a pert
újra kezdeni -, akkor ezt a pert újra lehetne kezdeni.
Ez egy abszurdum. Ez nem lehetséges a jogerő
intézményének a funkcionálása mellett. Pontosan erre
szolgál a jogerő, hogy ugyanabban az ügyben ugyanazok
a felek ne indíthassanak még egyszer keresetet.
- Érintette is azt a témát, amit meg akartam
kérdezni, hogy mennyiben tartja etikusnak azt, hogy a
pályázaton nyertes két társaság kivásárolta magát
a perből?
- Ezt én nem tartom etikai kérdésnek. A cikkemben is
megírtam, és tartom ezt a véleményemet: ez lehet,
hogy nem szép, ez lehet, hogy a kapitalizmusnak
valamiféle olyan farkastörvénye, amit fanyalogva
fogadunk, de ez ellen nincsen orvosság. Tehát bárkit
bármikor mindenhonnan ki lehet vásárolni. Ezzel
szemben lehet mindenféle rossz érzése az embernek,
történetesen nekem is van, tehát én is azt érzem,
hogy egy picit a joggal is, mint egy játékszerrel
játszanak, mert a jog úgy működik, hogy vannak
nyertesek, meg vannak vesztesek egy adott ügy kapcsán.
Ha a nyertest a vesztes meg tudja vásárolni, akkor a
jognak ez a kategorizálása - ami persze csak egy adott
ügyre érvényes, hogy valaki megnyerte, valaki meg
elveszítette azt a bizonyos pert -, hát ez
elrelativizálódik, mert lám a vesztesből nyertes
lett. De mint jogász, ez ellen nem tudok jogi érvet
felhozni. Ha valakinek van pénze, megvásárolhatja a
nyertest. Nem ez a probléma. Az a probléma, hogyha
ennek következtében a jog erre még rásegít azzal,
hogy nem elég, hogy megvásárolta, és ezzel
tulajdonképpen elérhette azt, hogy majd nem hajtják
végre az ítéletet - nyilvánvalóan nem fogja
végrehajtani a számára kedvezőtlen ítéletet az az
egykori vesztes, aki most már nyertes -, erre a jog még
rápakolt azzal: nem is kell végrehajtanod, mert meg is
semmisítem az ítéletet. Itt összekeveredik két
dolog. Azt elfogadom persze, hogy egy ilyen gazdasági
tranzakció következtében a jogban korrekt módon
megszületett ítéletek is
"elrelativizálódnak", mert úgysem fogják a
felek végrehajtani. Ugyanaz az eset, mintha én a
haragosomat beperlem egy tartozás miatt, a bíróság
megítéli a javamra a tartozást - a haragosnak meg
kellene fizetni -, majd kibékülök vele, rájövök,
hogy tulajdonképpen én szívesen odaadom neki
ajándékba azt a pénzt, amivel tartozik, és azt fogom
neki mondani, hogy itt van a bíróság ítélete, de ne
add ide azt a pénzt. Ezzel szemben a jognak nincs
ellenszere, és nem is kell, hogy ellenszere legyen. Mert
mi megegyeztünk egymással abban, hogy nem hajtjuk
végre a bírósági ítéletet. De a bíróság nem
mondhatja neki azt, hogy nem is kell odaadnia. A
bírósági ítéletnek csak az lehet a következménye,
hogy neki fizetnie kell. Ha nem fizetem meg, az egy más
kérdés, az a mi problémánk. A jog ebben nem segíthet
nekünk. Mert akkor a jog olyan mértékben válik
bizonytalanná és kiszámíthatatlanná, hogy nem fog
tudni betölteni olyan funkciót, amit be kell töltenie:
jogvitákat el kell döntenie.
- Ön a Nyilvánosság Klub ügyvivőjeként több
alkalommal is szót emelt a közszolgálati
televízióban uralkodó viszonyokkal kapcsolatban.
Lát-e Ön torzulást a közszolgálati televíziók
politikai, illetve hírműsoraiban?
- Én azt gondolom, hogy sajnos ezt a torzulást nap,
mint nap érzékelem. Hadd mondjam el egy teljesen friss,
tegnapi élményemet. Tegnap este Torgyán József
földművelésügyi miniszter volt a vendége az
Aktuális című műsornak a közszolgálati magyar
televízióban. Egy olyan ügyben kérdezték, amelynek a
lényege az, hogy valaki őt bizonyos manipulációkkal,
bizonyos megengedhetetlen előnyök nyújtásával
vádolta meg (egy másik képviselő). A közszolgálati
televízió kizárólag Torgyán Józsefet kérdezte meg
erről az ügyről, és azt a képviselőt, akit
egyébként ő hamis vád miatt feljelentett, és a
műsorban többször mondta el, hogy börtönben a helye,
azt a képviselőt furcsa módon ez a műsor nem
hallgatja meg. Kérdezem én, milyen
kiegyensúlyozottság ez. De ezeket a példákat én
elég hosszasan tudnám említeni. Sajnos nincsen persze
sehol, semmilyen rendszerben valamiféle atombiztos
garancia arra, hogy a közszolgálati televízió
kiegyensúlyozottan működik, de hogyha a garanciákat
is eltorzítják - gondolok én arra, hogy a
kuratóriumok elnöksége egyoldalú -, akkor ez a
garancia még kevesebb, majdnem semmi garancia nincs,
tehát pusztán egy-egy szerkesztőnek a jóindulatán
múlik, hogy odaülteti-e az ellenfelet Torgyán
Józseffel szemben. Gyanítom, hogy azért nem ültette
oda, mert Torgyán József ragaszkodott ahhoz, hogy
kizárólag ő legyen a műsor vendége, és nem egy
párbeszédet folytat. Mint ahogy egyébként a
riporterrel sem folytat párbeszédet, hanem
kinyilatkoztat. Nem kérdésekre válaszol - kérdésekre
egyáltalán nem válaszol -, beszél valamit. És akkor
szembesítik azzal mondjuk például, hogy nem igaz az,
amit a megállapodás kapcsán mond, akkor azt mondja,
hogy az nem érdekes. De mindegy, ezek részletek.
Szóval én azt gondolom, hogy azok a minimális
garanciák, amik a törvényben benne vannak, sem
érvényesülhetnek akkor, hogyha ezek az egyoldalú
kuratóriumi elnökségek fennmaradnak.
- Ez a kérdés, a közszolgálati televízió
elfogultsága talán összefügg az ORTT
átpolitizáltságával, mert ugye a TV 3-at többször
büntették azzal, hogy főműsoridőben nem
sugározhatott, míg az MTV 1-et egyszer, egy déli
órában egy percig büntették felfüggesztéssel. Ez is
aláhúzza azt, hogy a háttérben politikai alkuk
vannak.
- Sajnos a probléma igazából véve a rendszerrel van.
És ha már a Nyilvánosság Klubot említette, én a
Nyilvánosság Klub nevében 1997 januárjában az
Alkotmánybírósághoz fordultam, és ez az indítvány
az óta ott fekszik, tehát több mint három és fél
éve. Ennek az indítványnak az volt a lényege, hogy a
médiatörvénynek ezek az intézményei - például az
ORTT - összetételükben bizony nem felelnek meg annak a
követelménynek, amit az Alkotmánybíróság 1992-ben -
amikor az akkori, 1974-es kormányhatározat
alkotmányellenességéről döntött, és megpróbálta
egy alkotmányos médiatörvénynek a
követelményrendszerét előre kidolgozni, amit akkor
lefektetett - mondott, hogy a közszolgálati
műsorszolgáltatók alkotmányos működése,
kiegyensúlyozottsága azt feltételezi, hogy ezek a
műsorszolgáltatók ne csak a kormánytól legyenek
függetlenek, hanem a parlamenttől is abban az
értelemben, hogy a parlament sem lehet abban a
helyzetben, hogy kizárólagos befolyást tudjon
gyakorolni ezeknek a műsorszolgáltatóknak a műsorai
tartalmára. Márpedig például az ORTT összetétele -
ami kizárólag pártok jelöltjeiből álló testület -
azt jelenti, hogy a parlamentnek meghatározó befolyása
van. Itt nem szükségképpen arról van szó, hogy a
parlament mely részének, az ellenzéknek-e vagy a
kormánypártoknak: az összes pártnak sem lehet
meghatározó befolyása. Az ORTT egész működése, a
panaszbizottság működése az elmúlt öt esztendőben
gyakorlatilag arról szólt, hogy a pártok egymást is
segítik abban, hogy korlátozzák a szerkesztés
szabadságát. Egyszer az egyik párt támadja meg a
műsort, és akkor a másik párt segíti a panasznak az
elfogadásában, máskor fordítva történik, de
pártszempontú műsorszerkesztés folyik az ORTT-ben és
a panaszbizottságban, ami szerintem megengedhetetlen.
Ráadásul ebben az elmúlt időszakban az ORTT-n belüli
viszonyok úgy alakultak, hogy nem szükségképpen
kormánypártok - ellenzéki pártok mentén
strukturálódott a testület, hanem például az
említett Írisz TV-ügyben és általában a
pályázatok ügyében, úgy tűnik, hogy kialakult egy
koalíció az akkori kormánypártok és bizonyos
ellenzéki pártok között. De mindegy is, hogy hogyan
alakulnak ezek a koalíciók, amit én itt egyszerűen
elfogadhatatlannak, sőt alkotmányellenesnek tartok,
hogy a pártok felügyeljék kizárólag a
közszolgálati rádiókat és televíziókat.
- Ehhez kapcsolódna a következő kérdésem is. Nagy
vihart kavart február végén a rádiófrekvenciák
elosztása, amit az ORTT végzett. Itt is ugyanaz a
kérdés merül fel, mint eddig is, hogy ezek az
eredmények ismeretében mennyiben lehettek pusztán
szakmai alapúak, vagy szintén bekapcsolódott a
politikai szempont, hiszen olyan jól bejáratott
rádiók, mint például a Tilos Rádió nem kapott
frekvenciát, de új, ideológiailag elkötelezett
rádiók viszont igen.
- Itt is azt kell mondjam, hogy nyilvánvalóan -
anélkül, hogy én ezt bizonyítani tudnám - csak
politikai megállapodások lehetnek a háttérben, mert
máskülönben a BBC, a Deutsche Welle vagy éppenséggel
a Tilos Rádió - ami nagyon népszerű a maga
műfajában - kiakolbólítása a pályázat nyertesei
közül nem képzelhető el. "No name"
pályázók nyertek, akik semmit sem bizonyítottak még
- én nem vagyok előítélettel senkivel szemben -, de
hát a BBC is bizonyította, hogy tud rádiót csinálni,
a Deutsche Welle is bizonyította, meg a Tilos Rádió is
bizonyította, azok, akik most nyertek, vagy legalább
sokan közülük, semmit sehol sem bizonyítottak. Nem
azt akarom mondani, hogy nem lehet, hogy jó rádiót
fognak csinálni, de hát nehéz elhessegetni azt a
gyanút, hogy itt politikai megfontolások voltak. Még
egyszer mondom: e mögött sajnos a rendszer hibája van.
Én mégcsak azt se mondom, hogy az ORTT-tagok
rosszabbak, mint más emberek. Olyan emberek, amilyenek
mindenki, vagy a nagy átlag. Az emberek általában az
érdekeiket, és nagyon is különösen a politikai
érdekeiket követik, mert hiszen a politikai pártok
küldték oda, abba a testületbe őket. Azok, akiknek ez
egzisztenciális kérdés, és akik mondjuk egy
következő ciklusban is az ORTT tagjai akarnak maradni -
lám, maradtak is tagok az ORTT-ben a korábbiak közül
- azok úgy kell, hogy viselkedjenek, ahogy a pártjuk
elvárja tőlük, mert legközelebb nem lesznek
ORTT-tagok. Márpedig minden embert a saját érdekei
vezérelnek, ezért nem kell őket elítélni: a rendszer
a rossz. Nem szabad őket abba a helyzetbe hozni, hogy
ők politikai érdekeik mentén viselkedve politikailag
torz és szakmailag torz döntéseket tudjanak hozni.
- Négytagú médiakuratóriumok álltak fel. Az MSZP
bejelentette, hogy ismét az Alkotmánybírósághoz
fordul. Várható-e, hogy az Alkotmánybíróság ebben
dönteni fog, vagy ítélt dologként elutasítja, és ha
dönt, akkor várható-e, hogy Németh János, illetve
Holló András alkotmánybíró urak véleménye most
többségbe kerül?
- Ahhoz, hogy erre a kérdésre válaszoljak, ismernem
kellene az MSZP beadványát. Én nem ismerem, én csak
azt ismerem, amit az újságokban olvastam erről. Azt
ott nem pontosan értem, hogy a Duna Televízióval
kapcsolatban például azzal érvelnek, hogy a határon
túlra sugárzás jelent valamiféle alkotmányos
problémát. Nem ismerem a beadványt, erről nem akarok
nyilatkozni. Nyilvánvalóan nem ugyanaz a beadvány:
annyira azért gondolom, értenek hozzá, hogy ugyanazt
még egyszer nem adják be. Most függetlenül attól,
hogy ők mit adtak be, én el tudok képzelni például
egy olyan beadványt, ami az elmúlt időszak
történései alapján azért alkotmányos problémaként
megfogalmazódhat: nem tudom, hogy van-e olyan politikai
szereplő, aki ezt megkérdezi. De például az a
helyzet, amiben egy törvényességi felügyeletet
ellátó legfőbb ügyész intézkedésére az alapító
képviselője - ebben az esetben az Országgyűlés
elnöke - azt mondja, hogy ez egy irreleváns
intézkedés vagy vélemény volt, amit nem kell
figyelembe venni, akkor meg lehet kérdezni azt, hogy
alkotmányos-e az a szabályozás, nincsen valamilyen
alkotmányellenes mulasztás abban a szabályozásban,
ahol egy törvényességi felügyeleti szerv nem tudja
érvényesíteni a törvényességi szempontjait egy
alapítvánnyal kapcsolatban. Megkérdezem: akkor minden
alapítványi képviselő mondhatja azt a
törvényességi felügyeletnek, hogy igaz ugyan, hogy
maga azt mondja, hogy én törvényellenesen hoztam
létre mondjuk a kezelő szervét az alapítványnak, de
engem ez nem érdekel, amit maga mond. Ha a
törvényességi felügyelet nem tudja keresztülvinni
egy jogrendszerben a maga törvényességi felügyeleti
intézkedéseit, és nem tudja érvényesíteni az abban
foglaltakat - márpedig Györgyi Kálmán világossá
tette, hogy szerinte a kuratóriumok megalakulása
törvénysértő volt -, akkor ott valami probléma van:
ott egy alkotmányos probléma van, akkor itt valami
hiányzik a rendszerből, ami garantálná azt, hogy a
törvényességi felügyeletnek az intézkedését
tessék végrehajtani. És itt most zárójelbe is
tehetjük azt, hogy a törvényességi felügyeletnek
igaza van, vagy nincs igaza. (Történetesen az én
véleményem szerint Györgyi Kálmánnak igaza volt a
véleménye megfogalmazásában.) De hozzáteszem, hogy
ez a probléma akkor is fennáll, ha nincs igaza. Egy
törvényességi felügyeleti szervnek az intézkedését
akkor is végre kell hajtani, ha valakinek az a
véleménye, hogy az nem jó. Az nem az alapítókon
múlik, hogy a törvényességi felügyeletnek a
döntését a szerint hajtja végre, hogy tetszik-e neki
vagy egyetért-e vele. Történetesen én egy
alapítványnak az igazgatója vagyok egy emberi jogi
információs központban. Ha én, mint alapítványi
igazgató egy törvényellenes intézkedést hozok, vagy
törvényellenesen járok el akármilyen tekintetben, és
az ügyészség azt mondja nekem, hogy ez
törvényellenes volt, tessék megszüntetni a
törvényellenességet, és én nem értek ezzel egyet,
akkor mindent csinálhatok, csak azt nem mondhatom neki,
hogy ne haragudjon, nem hajtom végre, mert ez
hülyeség, nem értek ezzel egyet. Ha a jogrendszer így
fellazul, hogy egy törvényességi felügyeleti
intézkedésnek nincsen következménye, mert az
intézkedésnek a címzettje azt mondja, hogy ő azzal
nem ért egyet, mert egyébként is irreleváns, akkor a
jogrendszerben valami nem működik helyesen. Tehát én
ezt látom az egyik fő problémának - és ennyiben
általánosítható ez az egész -, hogy ezekkel az
intézkedésekkel sajnos a jogban való bizalom van
aláásva, és ez igaz az ORTT-döntésben hozott
legfelsőbb bírósági ítéletre, igaz a legfőbb
ügyész végre nem hajtott törvényességi felügyeleti
intézkedésére. Hogyha az állampolgár azt látja,
hogy nem kell végrehajtani egy intézkedést, hogy a
Legfelsőbb Bíróság azt is megteheti, amit egyébként
a polgári perrendtartás szabályai szerint nem tehet
meg, akkor azt fogja mondani az állampolgár, hogy én
miért hajtsam végre a jogszabályokat, én miért
fizessek adót, én miért kövessem a törvényességi
felügyeletnek az intézkedéseit, ha van, akinek nem
kell követnie. Ezt látom messze túlmutató
tanulságának, rossz tanulságának ezeknek az ügyeknek
- most a politikaitól függetlenül -, hogy nem szabad a
jogot ilyen módon aláásni, mert onnan nincsen
visszaút akkor. Holnap nem lehet azt mondani az
állampolgárnak, hogy te kövesd a jogot, majd én meg
meglátom, hogy követem-e, attól függően, hogy
tetszik-e a döntés.
Csörgits Lajos - Farkas Dénes
|