Raffai Mária dr.

RTEBP Reengineering Technology for the Effective Business Processes
A Közép-Kelet Európai országok üzleti folyamatainak újjászervezésére kifejlesztett módszertan

Az RTEBP újjászervezési módszertan több, mint 865 hazai vállalat, üzleti vállalkozás menedzsmentjével készített interjú elemzési eredményei alapján fejlesztett módszer, amely messzemenõen figyelembe veszi a hazai sajátosságokat, a meglévõ infrastruktúrát, a környezeti feltételeket (belsõ és külsõ körülmények), valamint a vállalati kultúrát. A módszertan legmagasabb prioritású fejlesztési elve az emberi tényezõ központba helyezése, az alkalmazottak szerepének hangsúlyozása a siker érdekében. A világ vezetõ BPR módszertanainak a magyar üzleti folyamatokban legeredményesebben használható kompenseire építve az RTEBP módszertan egy kevésbé radikális, bizonyos mértékig inkrementális szemléletet javasol, kiemelve a küldetés megfogalmazásának, a jövõkép-alkotásnak a jelentõségét. A módszertant az elõretekintés helyett a jövõbõl a jelenbe vezetõ útvonal (Back to the Present) meghatározásának és a diagnózis-alapokon álló tervezésnek a koncepciója hatja át. Az információtechnológia jelentõségét szem elõtt tartva komponens alapú üzleti folyamatmodellezést és objektumorientált elemzési/tervezési módszereket alkalmaz, felhasználva az egységes modellezõ nyelv (UML) elõnyeit. A módszertan kidolgozásánal Raffai Mária messzemenõkig figyelembevette a világ sikeres BPR projektekjeinek eredményeit, a sikertényezõket, valamint azokat a benchmarking analízis eredményeket, amelyek a kudarcokról és azok okairól számolnak be. Módszertana éppen a fentiek miatt nagy eséllyel lehet sikeres ajánlás a hazai vállalatok menedzsmentje számára. Az RTEBP módszertan pontos módszer és technikai ajánlást is tartalmazó forgatókönyve szakkönyv formájában hozzáférhetõ.

Az RTeBP módszertan jogvédelem alatt áll, az Artisjus Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület 99220002T sz. határozatban vette jogvédelem alá.

Az üzleti folyamatok újjászervezésének igénye és új módszere

Az üzleti folyamatok újraszervezése, a folyamatos innováció szükségszerûsége, a mások példáiból való tanulás mind olyan diszciplínák, amelyek megoldást jelenthetnek napjaink üzleti vállalkozásaival szembeni komoly kihívásokra. Az 1997-ben, a hazai vállalatok menedzsmentje körében végzett felmérés eredményeibõl [link1, link2 (angolul)] következtetve látható, hogy a különbözõ profilú, más és más körülmények között, versenyfeltételek mellett, eltérõ kultúrákban mûködõ vállalatok menedzsmentje egymástól eltérõ stratégiákat és jövõképet alakít ki, más módszerek és eszközök alkalmazásában látja a versenyben maradás feltételeit. Meggyõzõdésem, hogy a siker eléréséhez nem lehet egységes, "készen kapható" (ready to use), mindent orvosló megoldásokat ajánlani és alkalmazni. Egy hatékony, az üzleti folyamatok eredményességét hosszú távon is biztosító módszer kidolgozásának értelmét abban látom (és ezt az eddigi amerikai és európai tapasztalatok is igazolják [RBPS, 1997] és [EBBP, 1998]), hogy a bevált, sikeres megoldásokat alapul véve, bizonyos elvek alapján minden egyes alkalmazáshoz meg kell találni a megfelelõen illeszkedõ tevékenységsort és eszközkészletet. Különösen igaz ez a koncepció a hazai vállalatokra, hiszen egyrészt a rendszerváltás okozta nehézségek és konfliktusok, másrészt pedig a meglévõ vállalati struktúrák, az elmúlt évtizedekben kialakult kultúrák, az alkalmazotti szemlélet olyan speciális feltételeket és körülményeket teremtenek, amelyeket nem szabad figyelmen kívül hagyni egy az üzleti sikert biztosító módszer kidolgozásánál.

Hazánkban nincs igazán múltja az újjászervezési megoldásoknak, és különösen nincsenek olyan, az alkalmazásokat elemzõ munkák, amelyek a sikeres gyakorlatokat vagy akár a sikertelenség okait vizsgálnák. Tanulmányozva a magyar menedzsment stratégiáját, az általuk irányított szervezetrõl és annak kapcsolatrendszerérõl kialakított képet, a jövõbeli elképzeléseket és azok megoldá-sának módját úgy érzem, hogy egy, a magyarországi viszonyokra adaptálható módszertani ajánlás mindenképpen hasznos és követendõ lehet. A hazai viszonyokra és a gazdasági fejlõdés hasonló szintjén lévõ volt szocialista országok üzleti folyamataira adaptált módszertant korszerû, objektumszemléletû, folyamatorientált elemzési-tervezési technológia és eszközrendszer alkalmazásával fejlesztettem ki.

1. Az RTEBP kifejlesztésének körülményei

Az újjászervezési módszertan kifejlesztéséhez alaposan tanulmányoztam az utóbbi években leggyakrabban alkalmazott vezetõ BPR módszertanokat (Hammer-Champy, Manganelli-Klein, Davenport, Rummler-Brache), és azokat az összehasonlító elemzéseket (benchmarking), amelyek a különbözõ alkalmazások hatását, eredményességét, következményeit vizsgálták. A módszertan kifejlesztésének alapját azonban a felmérésnek az elemzése képezi. A vizsgálat eredményeként leszûrt tapasztalatok hasznos útmutatóul szolgáltak, és meghatározták a módszertan fejlesztési irányát. Rámutattak számos, hazánkban és az átalakulóban lévõ többi, volt szocialista országban is fontos tényezõkre, amelyekkel a fejlett gazdaságokban (amerikai és vezetõ európai vállalatok) nem kell foglalkozni, ezért sem a módszertanokban, sem pedig a megoldások elemzései-nél nem találunk rá ajánlást. Bár láthatjuk, hogy a humán faktornak és a vállalati kultúrának minden gazdasági környezetben meghatározó szerepe van a siker elérése szempontjából, mégis kiemelném azokat a nehézségeket, amelyek a hazai vállalatoknál az emberi tényezõk figyelembevételével a tradícióktól való nehéz elszakadási problémákból, a radikális váltási igénybõl adódnak. Ez bizonyos mértékig egy olyan irányt szabott számomra, hogy a sikeres megoldásokhoz viszonyítva sokkal inkább figyelembe kell venni a szociális elvárásokat és lehetõségeket, és bizonyos mértékig egy kevésbé radikális, kevésbé fájdalmas, de céltudatosságot követelõ, eredmény-centrikus megoldást kell kidolgozni.

Az üzleti folyamatok mûködési hatékonyságát több tényezõ is befolyásolja, amelyek között fontos szerepet kap a kulturális háttér, a tradíciók ereje. Az innovatív fejlesztések sikerére azonban egy másik, nagyon meghatározó tényezõ is komoly befolyást gyakorol. Ez az információtechnológia, amelynek alkalmazása egyrészt pénzügyi kérdés, másrészt pedig megint csak emberi tényezõ. Az esetek többségében ugyanis a korszerû IT szolgáltatások használata miatt egészen másfajta gondolkodásmódról, szemléletváltásról van szó. Az RTEBP módszertan koncepciójának kialakításához számtalan kérdésre kellett megkeresnem a választ, és indokolni azt, hogy valóban egy az üzleti munka eredményességét növelõ folyamat körülményeit, feltételrendszerét, technikáját, de mindenekelõtt fázisait és az alkalmazás módját, körülményeit tudom meghatározni. Néhány olyan kétségre szeretnék rávilágítani, amelyeket a kutatómunkám, a metódus kifejlesztésének megkezdése elõtt tisztáznom kellett:

  • Divatról vagy valóban hatékony módszerrõl van szó?
  • Külsõ vagy belsõ szakértõkkel érdemes-e dolgoztatni?
  • Mit jelent a BPR hatékonysága? Mit várhatunk az alkalmazástól?
  • Hogyan közelítsük a szervezeti változtatásokat?
Talán a legnehezebb kérdés a szervezeti változtatások végrehajtási módjának meghatározása. Meggyõzõdésem azonban, hogy az újjászervezési és innovációs fejlesztéseknél nem szabad egyértelmûen sem az inkrementális sem a tiszta radikális típusú újjászervezés mellett dönteni. A jelenlegi verseny-körülmények között nem elemezném a tisztán inkrementális fejlesztés hátrányait, hiszen idõigényessége miatt nem javasolható, de a hazai viszonyok vonatkozásában elvetném a tisztán radikális átszervezési/áttervezési innovációs folyamatokat is. Az eddigi tapasztalat még a fejlett országokban is azt mutatja, hogy a sikertelenség oka elsõsorban a "feje tetejére állított" rendszer mûködésképtelenségében rejlik. Az emberi viselkedés, magatartás, szokások a korábbi tevékenységek tapasztalataiból származnak, a beidegzõdés, az automatikus munkavégzés, a hiba nélküli, minõségi tevékenység végzése hosszú idõ gyakorlata, készségek kialakítása eredményeként lehetséges. Az ember azonban nem programozható automata, gondolkodását, tudását, nem lehet átprogramozni, a végtagjaiban, érzékszerveiben beidegzõdött mozgásokat, szokásokat nem lehet egyik napról a másikra átformálni, megváltoztatni!

Különösen igaz ez a közép-kelet európa munkavállalóira, akik között még meglehetõsen nagy hányadban vannak olyanok, akik egy egészen más társadalmi gazdasági rendszerben nevelkedtek, és alakítottak ki készségeket. Az átállás a legnagyobb jószándék ellenére sem megy zökkenõmentesen, és minél nagyobb a rés az elhagyott és az új rendszer között annál nagyobb a veszélye a sikertelenségnek, a kudarcnak. A nagy ugrástól az emberek félnek, a kisebb változtatásokat hamarabb viszik sikerre. Javaslatomban tehát egy radikális, de a munkaerõ által még végrehajtható mértékû változtatási folyamat szerepel, amelyben megvan a lehetõség a korrigálásra, a végzetes hibák elkerülésére [Raffai, 1998/2].

Alapul véve a fejlesztõk-kutatók által ajánlott módszertanokat az általam javasolt metódus kidolgozásánál tehát hangsúlyozottan figyelembe vettem a hazai vállalatokra vonatkozó sajátosságokat, mint

  • az elõrelépés, a változtatás, a fejlesztés szükségessége,
  • a hazai vállalatok stratégiai terveinek hiánya ,
  • a folyamat-szemlélet hiánya és az ebbõl adódó veszélyek, problémák,
  • a tranzakció-orientált, utólagos elemzésekre alkalmas, sok helyen manuális információ-feldolgozó rendszerek alkalmazása, a fejletlen informatikai infrastruktúra,
  • a hazai és európai (közép-kelet és nyugat ~) gazdasági környezet,
  • az országok közötti kulturális és egyéb különbségek,
  • a fejlett országok BPR alkalmazási példái valamint
  • az ember és az emberi kommunikáció jelentõsége a fejlesztések sikerében.
A legfontosabb szempontok természetesen olyanok, amelyek a hazai újjászervezési és innovációs folyamatokat sikerre vihetik, eredményessé tehetik. Lényegesnek tartottam az alábbi tényezõk szem elõtt tartását:
  • a menedzsmentet a tudatos üzletvitelre kell felkésztetni, az üzleti stratégiát elõzetesen gyûjtött információk, külsõ és belsõ feltételek és körülmények ismeretében kell kialakítani, és meg kell határozni az üzleti célokat,
  • szemléletváltást kell elérni mind a fejlesztõknél, mind pedig a végrehajtásban dolgozóknál,
  • az újjászervezés minden fázisában a lehetõ legkorszerûbb módszereket és technológiát kell alkalmazni,
  • nagy hangsúlyt kell helyezni az üzleti munkát támogató információrendszerre, a releváns információk biztosítására,
  • a változást az alkalmazottaknak is akarni kell, nem felülrõl vagy kívülrõl jövõ kényszerként kell felfogniuk,
  • a menedzsment annak tudatában kell, hogy vállalja a változtatást, hogy tiszteletben tartja minden alkalmazottját, és a megvalósítási folyamat legmagasabb prioritású komponenseként kezeli õket,
  • fel kell készíteni a dolgozókat még a bevezetés elõtt az átállásra tréningek, oktatás, csoportos szemléletkialakítás formájában.
2. Fejlesztési cél és paradigma

A módszert a hazai gazdasági-politikai sajátosságok, az átalakulóban lévõ társadalmi-gazdasági környezet (politikai és gazdasági törvények, szabályozók, feltételek nagyon gyakori központi változtatása, versenytársak, partnerek folyamatos cserélõdése stb.) messzemenõ figyelembe vételével fejlesztettem ki. A speciális, átalakulásban lévõ üzleti viszonyokra ajánlott módszertanra azért van szükség, mert a hazai és egyéb, közép-kelet európai vállalatoknak nagyon gyakran változó, alapjaiban átformált feltételek között kell mûködniük, ami gyors reagálást, maximális alkalmazkodási készséget követel meg. Ezért, bár az újraszervezési folyamat lényege a forradalmi változásban rejlik, mégis bizonyos mértékig egy mérsékelten revolúciós utat javasolok, amelyben a legnagyobb hangsúlyt a siker kulcstényezõjére a humán faktorra helyezem. Meggyõzõdésem, hogy a sikeres implementálás feltétele az egyes dolgozók önállóságának növelése, vállalati elkötelezettségének tudatosítása és felelõsségtudatának erõsítése (empowerment). Szemléletben egy a jövõképet kialakító, a hozzávezetõ útvonalat a jövõbõl visszavezetõen meghatározó, ún. Back to the Present eljárást tartok járhatónak és eredményesnek. Fontos azonban a jelen helyzet megismerése és elemzése is annak érdekében, hogy a problémák ismételt felmerülésének elkerüléséhez feltárjuk az ok-okozati összefüggéseket. Bár sok kutató szerint a "szûz kéz" (a vizsgált üzleti tevékenységet nem vagy csak alig ismerõ külsõ szakember), a "tiszta lapról indulás" eredményesebb, mégis úgy gondolom, hogy a hazai menedzsmentet és az alkalmazottakat ismerve egy kevésbé sokkoló átalakítás hamarabb talál támogatásra. Ha a projekt munkatársai belsõ szakemberek, akkor sokkal inkább magukénak érezve a problémát felelõsségteljesebben döntenek az eredményes, megvalósítható útról. A hazai körülményekre egy vízió-orientált, diagnózis bázisú, objektumtechnológiával támogatott módszertant javasolok alkalmazni, ami magában rejt bizonyos iterativitást, vagyis lehetõséget nyújt az elõre nem látható, váratlan körülmények és külsõ feltételek változásainak gyors követésére.

3. Az RTEBP stratégiája

Az üzleti folyamatok fejlesztési módszereinek alkalmazása hatékony lehetõség a vállalkozások szervezési, mûködési és környezeti komplexitásának megvalósításához, különösen akkor, ha nem csak a folyamatokat, hanem egyéb üzleti komponenseket is, mint például erõforrások, infrastruktúra stb. modellezünk. A komplex rendszerek elemzéséhez és modellezéséhez javasolt technika alapelve a rétegszintû megközelítés, amely az újjászervezés szinte minden szakaszában eredményes lehet, hiszen így megtehetjük, hogy csak a valamilyen szempontból kritikus (Mission Crirical) komponensekre koncentrálunk. Az alábbi táblázat az üzleti alkalmazások rétegszintû megközelítését és az üzleti komponenseknek az RTEBP módszertan által ajánlott architektúráját szemlélteti. A rendelkezésre álló illetve lehetséges erõforrások valamint a vállalat infrastruktúrájára vonatkozó ismeretek lehetõvé teszik az üzleti objektumok specifikálását, és ezen keresztül biztosítják a vállalat új, szervezeti struktúrájának és mûködési rendszerének kialakítását.

Az RTEBP módszertanban alkalmazott stratégiák és a változtatások iránya

A módszertan mind szemléletében, mind pedig metódusaiban és eszközeiben olyan ajánlást tesz az alkalmazók felé, amely a közép-kelet európai viszonyokat, a gazdasági, politikai és földrajzi környezetet valamint a kulturális hátteret figyelembe véve nagy valószínûséggel eredményesen alkalmazható, hiszen

  • gyorsan reagál a verseny-kihívásokra,
  • választékbõvítést eredményez a termékek ajánlott skáláján,
  • átszervezi a folyamatokat (párhuzamosítás, centralizálás), megszûnteti, de lagalább mérsékli a hierarchikus szervezõdésû struktúrákat,
  • új irányítási (management) struktúrát és szerepeket ajánl alkalmazni,
  • a top menedzsment támogatása, pozitív hozzáállása esetén sikeres projektet eredményez,
  • egységes, korszerû IT-vel támogatott irányítási rendszert, információrendszer integrációt fejleszt,
  • jelentõsen egyszerûsíti és redukálja a fizikai és információs folyamatokat (pl. összekapcsolással, integrációval),
  • - projekt jelleggel javasolja végrehajtani a fejlesztési tevékenységet, elõtérbe helyezi a team (csoport) munkát,
  • javasolja a kevésbé elõtérben lévõ, nem gazdaságosan végezhetõ folyamatok kiajánlását (outsourcing),
  • a készleteket egy vagy kevés helyre koncentrálja, - hangsúlyozza a minõségbiztosítási folyamatok jelentõségét,
  • fontosnak tartja a keresleti és kínálati piac folyamatos figyelését és elemzését, a feltételekhez és a körülményekhez való alkalmazkodást,
  • kiemelten kezeli az alkalmazottak meggyõzését, megnyerését a fejlesztés végrehajtásához azzal, hogy már a célkitûzési és tervezési folyamatokba is bevonja õket, és eléri, hogy maguk a dolgozók kívánják és akarják a változtatást (empowerment).
Probléma-menedzselés, kockázat-minimalizálás

A fejlesztési munka során várható vagy elõre nem látható problémák lekezelése nem egyszerû feladat, komoly szakmai ismereteket és felelõsséget igényel. A jelen rendszer, a környezet, a kulturális háttér ismerete, az elérendõ célok pontos megfogalmazása azonban csökkenti a problémákat és ezáltal a kockázat mértékét is. Különösen nagy gondot kell fordítani az alábbiakra:

  • az áttérés problémáinak megoldása, régi és új részek keveredése, migráció megvalósítási nehézségei,
  • a belsõ know-how hiánya,
  • vállalati kultúra, tradíciók,
  • magas fejlesztési/átállási költségek kockázata,
  • túlzott takarékoskodás az erõforrásokkal,
  • a teljesen új technológia alkalmazásának emberi problémái,
  • az alkalmazottak megnyerésének elmulasztása.
Fókuszálás a mérhetõ eredményekre

Az újjászervezés komoly ráfordításokat igényel a vállalattól a humán, az eszköz és a pénzforrások vonatkozásában egyaránt. Fontos tehát, hogy a megfogalmazott célok elérhetõk, teljesítésük pedig mérhetõ legyen. A helyes BPR folyamat ráirányítja a figyelmet a stratégia megfogalmazásának, a küldetés és a jövõkép kialakításának valamint a sikeres fejlesztési projekt végrehajtásának kulcsfontosságú kérdéseire, melynek eredményeként

  • növekszik a minõségi színvonal, a vevõk igényeinek kielégítési, megelégedettségi szintje,
  • a meglévõ folyamatok alapos feltárásával minden szinten és munkakörben releváns információk állnak rendelkezésre,
  • biztonságossá válik az információtárolás,
  • feldolgozás és -lekérdezés,
  • megvalósul a folyamatok papírmentes módon történõ mûködtetése,
  • közvetlen (valós idejû) kapcsolat jön létre a fogyasztók és a gyártók között: gyorsul az igénykielégítés, javul a minõség (EDI, Internet),
  • egy sor folyamat automatizálódik: irányítás, gyártásvezérlés,
  • növekszik az alkalmazottak megelégedettsége,
  • csökken a költségszint és az átfutási idõ,
  • a rendszer gyorsan és rugalmasan alkalmazkodik a versenykihívásokhoz, a környezeti változásokhoz (új termékek bevezetése, választékbõvítés, minõségi színvonal növelés).
A fejlesztés fázisai

Az RTEBP módszertan céljait olyan fejlesztési projekt képes sikeresen megvalósítani, amely követi az alábbi fázisok feladatainak útmutatásait [Raffai, 1998/1], és megvalósítja a modell 6. ábra szerinti kapcsolatrendszerét.

    1. A szervezet struktúrájának, a munkamódszereknek a felülvizsgálata, újraszervezése
    • a szervezet céljainak, mûködésének, a mûködés formáinak felülvizsgálata: reanalysis,
    • a szervezeti struktúra újraszervezése a megújult elvárásokat teljesíteni képes munkacsoportok (teamek, projektek), függõségi viszonyok kialakításával és az ennek megfelelõ irányítási feltételeknek a biztosításával,
    • a centralizáció-decentralizáció optimális mértékének meghatározásával, a szervezetnek a körülményekhez alkalmazkodó átalakításával: reorganization.
    2. Az alaptevékenység, a célok helyes definiálása: redesign I.
    • a termék-szolgáltatás specializáció, minõségi követelmények piaci igényekhez, versenyhelyzethez alkalmazkodó mértékének meghatározása,
    • rugalmasság, innováció: ötletek a megújulásra, gyártmány és gyártáskorszerûsítés
    • készletek minimális szinten tartása
    3. Hatékony információgazdálkodás: redesign II.
    • az információrendszer integrációja,
      • az IT új lehetõségeinek kihasználása,
    • a reálfolyamatok és az információs folyamatok egységesítése.
    4. A meglévõ folyamatok modelljének kialakítása: reverse engineering
    • a reál folyamatok alapos feltárása és a folyamat-modell kialakítása,
    • az információrendszer komponenseinek és mûködési folyamatainak feltárása, modellezése
    • a felhasználói igények specifikálása
    5. Az új üzleti folyamat-modell megtervezése: forward engineering
    • szervezeti architektúra kialakítása, a szerepkörök, felelõsségek specifikálásával,
    • az üzleti folyamat-modell kialakítása: dinamikus modell,
    • az objektum-modell tervezése, a felhasználói igények és felületek, kommunikáció módjának meghatározása:
    • funkcionális modell, az új rendszert támogató informatikai rendszer tervezése, feltételek biztosítása, mûködési
    • folyamatok és a szervezet kialakítása.
    6. A finomítás, a korrekció lehetõségének a biztosítása az inkrementális fejlesztési komponensek beépítésével: round trip engineering

Következtetések

Tekintettel arra, hogy a módszer kifejlesztésével kapcsolatos kutatómunkát ez évben fejeztem be nem nyílt még lehetõség a gyakorlati kipróbálásra, bevezetésre a módszer hatékonyságának vizsgálatára, az alkalmazás eredményességének bizonyítására. Meggyõzõdésem azonban, hogy az általam javasolt RTEBP módszertan teljesíti a fentiekben felsorolt elvárásokat, hiszen a sikeres projektek által alkalmazott legkorszerûbb szemléletet valósítja meg, és javasol metódusokat, technológiákat és eszközöket a megvalósításhoz. Ezeket az alábbiakban összegzem:

Fejlesztési projekt elv

  • az inkrementális és radikális fejlesztési koncepció optimális arányának kialakítása,
  • vízió- és stratégia-orientáltság,
  • diagnózist hangsúlyozó, üzeleti folyamat-orientált fejlesztés,
  • objektumtechnológia a fejlesztés teljes élteciklusában,
  • evolúciós prototípus jellegû, gyors alkalmazásfejlesztés: RAD,
  • a fejlesztési útvonalat a jövõbeli célokból kiindulva kell meghatározni: back to the present.
Módszertanok
  • komponens alapú vállalat-modellezés,
  • fejlesztés: ECM
  • a BPR módszertanok közül Davenport és a Rummler-Brache módszerek hazai körülményekre alkalmas elemeinek hasznosítása, ezen túl reverse-, forward- és round trip tervezés,
  • elemzési/tervezési munkához az OMT módszertan késõbb esetleg az Objectory,
  • követelményspecifikáció Use Case és CRC technikával
Eszközrendszer
  • egységes modellezõ nyelv alkalmazása: UML,
  • számítógéppel támogatott elemzõ-tervezõ munka: Rational Rose Family objektumorientált, teljes életciklust átfogó CASE eszköz és alkalmazásfejlesztõ
  • újrafelhasználható komponensû objektumorientált adatbáziskezelõ: OODBMS
  • hálózati alkalmazásfejlesztést is támogató forráskódgenerálás és fejlesztés: C++ és Java.
Hivatkozások
  • [Davenport, 1993] DAVENPORT, T.H.: Process Innovation: Reengineering Work through Information Technology - Harvard Business School Press, Boston
  • [EBBP, 1998] European Business Best Practices - CEBUSNET International Workshop, Praga
  • [Hammer-Champy, 1993] HAMMER, M.-CHAMPY, J.: Reeengineering the Corporation: A Manifesto for Business Revolution - New York, HarperBusiness
  • [Hoványi, 1997] HOVÁNYI, G.: Az üzleti stratégia, a K+F és a marketingkoncepció újabb elemei a menedzsment tanácsadásban - Közgazdasági Szemle, XLIV. évf. 1997. december
  • [Manganelli-Klein, 1994] MANGANELLI, R.I.-KLEIN, M.M.: Reengineering Handbook: A Step-by-Step Guide to Business Transformation - New York, Amacom
  • [Raffai, 1998/1] RAFFAI, M.: RTEBP: Reengineering Technology for the Effective Business Processes - The Journal of Economic Perspectives, 1998. - Megjelenés alatt
  • [Raffai, 1998/2] RAFFAI, M.: A menedzsment megváltozott szerepe a globalizálódó gazdaságban – Ph.D. disszertáció
  • [Raffai, 1998/3] RAFFAI, M.: The Business Strategy towards the Global Information Society – The Results, Conclusions of a survey in Hungary and the RTEBP Methodology –IFIP’98 World Congress
  • [RBPS, 1997] Reengineering Best Practices Study (57 vállalati BPR megoldás) - ProSci, Loveland (Colorado), Boston (Mass.)
  • [Rummier-Brache, 1995] RUMMIER, G.A.-BRACHE, A.P.: Improving Performance. - Josse-Bass Publishers

  Publikációk, elõadások          Home