dr. Raffai Mária

okleveles közgazda, számítástechnikai szakközgazda docens

A túlélés, a versenybenmaradás és a versenypozíciók javításának koncepciója és megoldási módszere

Hazai üzleti kultúrákra adaptált újjászervezési módszertan: RTEBP V 2.0

Konzulens: dr. Dobay Péter habilitált egyetemi tanár

2000.04.11.

A Slide-okon szereplő, számmal ellátott nyilak a
prezentációval párhuzamosan vetített fóliák
lapsorszámát jelzik. A fólia-file letölthető
A fólialapok megtekinthetők: 2,  3,   4,  6,   7,  8

Az indításhoz kattintson ide.

vissza a PhD. honlapra

Tartalomjegyzék

Hazai üzleti kultúrákra adaptált újjászervezési módszertan: RTEBP V 2.0 
A kutatás előzményei és háttere
Kutatási cél
A kutatás módszere és folyamata
Az RTEBP módszertan kifejlesztésének bázisa
A kutatás tézisértékű eredményei -téziscsoportok-T2: szervezetátalakításra van szükség
T3: az újjászervezés hatékony OD megoldás 
T4: a megoldás egy hazai üzleti kultúrákra adaptált integrált BPR modell
Módszertan-fejlesztés elvi megközelítése, módszertani komponensek
Módszertani paradigmák
A módszertan életciklusa
Az RTEBP projekteket támogató technikák, eszközök
A módszertan alkalmazásának stratégiája, előnyök
A kutatás eredménye és hasznosítása
Köszönetnyilvánítás
PPT dia

Fóliák a prezentációhoz

2.

Néhány számadat a hazai vállalatok körében végzett
empirikus vizsgálatból

Az interjúban megkérdezettek száma: 965 szervezet/vállalkozás, amelyek megoszlása: A kérdőíves felmérésben részt vett diplomások száma: 386 fő
A legfontosabb vizsgálati szempontok
  1. a hazai vállalatok szervezeti és működési sajátosságai
  2. szervezeti kultúra, szociális aspektus
  3. a technológia szerepe, meghatározó jellege, alkalmazása, jelentőségének és szerepének növekedése, innovációs készség és képesség
Sikertényezők
  1. jó ötletek, innovatív készség                   42,5%
  2. gyors, naprakész információk                 32,5%
  3. alkalmazkodás a piaci igényekhez          30,9%
  4. tőkeerő                                                     28,0%
  5. személyes kapcsolatok                            23,9%
  6. reklám, eredményes PR tevékenység    14,0%
  7. megbízható, magasan kvalifikált szakembergárda 12,1%
Kudarcelemek
  1. tőkehiány 47%
  2. elavult eszközpark, gépek, berendezések 22%
  3. hosszú termék-életciklus, lassú folyamatok 18%
  4. egyéb problémák:
gyenge termékminőség, határidőcsúszások, magas költségszint, rossz szervezeti struktúra, megváltozott körülményekhez való alkalmazkodó-készség hiánya, rugalmatlanság, rossz irányítási módszerek, elavult IT, lassú adatáramlás, rossz beidegződés a munkamódszerekben, szegényes vállalati kultúra Az alkalmazottakkal szembeni elvárások
 válaszok %-os aránya ®
elvárások
1. prioritási hely
2. prioritási hely
jó megjelenés
80
11
értelem, sokoldalúság
21
54
alkalmazkodó-készség
17
38
szakmai ismeret
13
42
pontos, határidőre végzett munka
23
25
több nyelv tárgyalási szintű ismerete
13
35

Következtetések, szükséges teendők

3.
A BPR alkalmazások tapasztalatai
57 alkalmazás, 15 európai minta-projekt és hazai tapasztalatok
eredményeinek értékelése alapján
A vizsgálat módszertanok
  1. Adair-Murray kétciklusos módszertan
  2. Currid információ-orientált módszertana
  3. Davenport folyamatinnováción alapuló módszertana
  4. Hammer-Champy radikális szervezeti átalakítást hangsúlyozó módszertana
  5. Johansson-McHugh-Pendleburg-Wheeler újjászervezési módszertana
  6. Manganelli-Klein Rapid-Re módszertana
  7. Morris-Brandon “Szervezd újjá üzleti folyamataidat” módszertan
  8. Rummier-Brache versenyelőnyökre koncentráló módszertan
  9. Tenner-deToro vállalati folyamatok újraformálási módszertana, valamint az
  10. ARIS Toolset és az IBM LOVEM-Cabe támogatás
Vizsgálati és értékelési szempontok
  1. alkalmazott módszerek, életciklus (fázisok)
  2. kuszban lévő, hangsúlyos elemek
  3. a módszertan előnyei, hátrányai
  4. egyfajta csoportosítás
  1. javaslat az egyes módszertanok tipikus alkalmazási környezetésre
A BPR alkalmazások csaknem 70%-a sikertelen! Miért?
A siker kulcstényezői
  1. az alkalmazottak pozitív hozzáállása, segítsége 25%
  2. helyes fejlesztési módszertan és sikeres projekt-ill. változásmenedzselés 22%
  3. kulturális háttér, örökség, intelligencia, lojalitás a vállalathoz 15%
A leggyakoribb problémák
  1. hibás üzleti és projekt célok, stratégiák
  2. az emberi tényező és a kulturális háttér figyelmen kívül hagyása
  3. ellenállás a változásokkal szemben, a munkaerő meggyőzésének a hiánya
  4. a menedzsment támogatásának a hiánya, hibás szemlélete
  5. nehéz gazdasági környezet
  6. értékesítési nehézségek, gazdasági és/vagy politikai válság
A hazai BPR alkalmazások
  1. kevés információ áll rendelkezésre
  2. többnyire külső, nemzetközi hírnevű tanácsadó cégek végzik
  3. a projektek többsége befejeződik a problémaspecifikáció, folyamattérkép készítés szintjén
  4. a BPR projektek célja általában a létszámleépítés
4.
Az üzleti modellezést is magábanfoglaló integrált fejlesztési módszer


6.
Az RTeBP módszertan fázisai és szakaszai

  1. Az RTeBP projekt előkészítése, szervezeti- és projektcélok
    1. Problémafeltárás, elvárások, követelmények specifikálása
    2. Döntés, projekt-team létrehozás, projekt-terv készítés
      1. Benchmarking
        1. A vizsgálatban részt vevő minták kiválasztása
        2. Minták elemzése
        3. Hasznosítható komponensek és sajátosságok, tanulságok kiemelése
      2. Feladat-specifikáció, ütemezés
      3. Erőforrások (humán, technikai, pénzügyi, egyéb) biztosítása
      4. A projektszervezet kialakítása
      5. Kockázatkezelés
    3. A szervezeti célok megfogalmazása (misszió, vízió, stratégia)
      1. Jövőkép-alkotás, küldetésnyilatkozat
      2. Stratégia-alkotási folyamat
      3. Megvalósítás, visszacsatolás
  2. Tényfeltárás, analízis, diagnózis – Vállalati modell kialakítása
    1. Szervezeti architektúra elemzése, szerep- és viszonyrendszer
    2. Vevők számbavétele, fogyasztói elvárások analízise
    3. A vállalati folyamatmodell kialakítása
      1. Szervezet, szerepek és funkciók
      2. Információk, információigények, adatforrások és felhasználásuk
      3. Folyamattérkép és -analízis
    4. Követelmény-modell specifikációja, problémakezelés
      1. Követelményspecifikáció
      2. Elvárások és kritériumrendszer specifikációja
      3. Változásmenedzsment és problémakezelés
  3. Tervezés I.- Folyamatmodell és a technológiai háttér tervezése
    1. Objektum-modell kialakítása
    2. A folyamatmodell (dinamikus modell) tervének elkészítése
      1. Fókuszálás a kritikus folyamatokra
      2. A modell megtervezése
      3. Folyamatoptimalizálás
    3. Interfészek, prototípus-fejlesztés, implementáció terve
    4. A technológiai háttér kialakítása, döntés az telepítési alternatívákról
  4. Tervezés II. – Szociális aspektus: szervezeti háttér (architektúra, szerepek, kultúra-váltás), alkalmazottak meggyőzése, átszervezés, team-kialakítás, képzés-átképzés
  5. Átmenet - A BPR projekt megvalósítása
  6. Eredmény-monitorozás, kiértékelés, visszacsatolás
7.
Az RTeBP módszertan stratégiája
A módszertan A fenti eredmények elérését az ok-okozati összefüggések feltárására, elemzésére, a siker szempontjából legmarkánsabb tényezőkre történő hangsúlyozott fókuszálás jelenti. A módszertan stratégiája, hogy
  1. középpontba helyezi a problémakezelést és a kockázat minimalizálását,
  1. pontosan definiált fejlesztési célokat, elveket és teendőket ír elő, specifikálja a BPR fejlesztés lépéseit,
  1. a mérhető eredményekre fókuszál
a végrehajtás monitorozása előre specifikált kritériumok alapján, az eredményeknek a célkitűzésekkel, az elvárásokkal összehasonlító értékelése, kritikai elemzés.
8.
Az RTeBP módszertan bevezetésének ütemezése

Az RTeBP alkalmazásának várható eredményei

vissza a lap elejére